'Met Notchie bieden supermarkten iets compleet nieuws'

'Met Notchie bieden supermarkten iets compleet nieuws'

Nederland kan er inmiddels niet meer omheen bij het soepschap: de natuurlijke en vullende soepen van Notchie. De stazakken met unieke smaakcombinaties bevatten maar liefst 18,8 gram eiwitten en fungeren perfect als maaltijd.

Arnica van Dalen begint haar bedrijf Notchie zo’n tweeënhalf jaar geleden met een webshop, maar wél meteen met de ambitie om in de supermarktschappen te belanden met haarverantwoorde eiwitrijke maaltijdsoepen. 'Die stonden daar namelijk nog niet', verklaart ze.

De onderneemster spreekt uit ervaring, want ze miste het product zelf wanneer ze boodschappen deed. 'Ik sport veel en eet graag zo gezond mogelijk. Net als veel andere Nederlanders heb ik niet altijd zin en tijd om lang in de keuken te staan, maar wil ik wel gezond en eiwitrijk eten. Aan soep in het gemiddelde schap geen gebrek, maar een echt goed vullende en honderd procent natuurlijke variant vond ik niet.'

Balans in smaak, bite en verzadiging

Ze dook daarom letterlijk zelf de keuken in en ging aan de slag met de ontwikkeling van voedzame, duurzame en lekkere soepcombinaties. 'Soep koken was me niet vreemd', vertelt ze. 'Ik ben opgegroeid op een boerderij in Drenthe met een enorme moestuin. En wat doe je met groenten die over zijn? Juist! Die verwerk je in de soep.' Het ontwikkelen van een vezelrijke en smaakvolle soep was echter een behoorlijk proces, benadrukt ze. 'Wekenlang stond ik met een Excelsheet naast me te koken, om die perfecte balans te vinden tussen smaak, bite en verzadiging.'

Net als veel andere Nederlanders heb ik niet altijd zin en tijd om lang in de keuken te staan, maar wil ik wel gezond en eiwitrijk eten. ”

Unieke smaakcombinaties

Die vond ze uiteindelijk in twee unieke recepten. Een groene soep op basis van broccoli en boerenkool, verrijkt met hennepzaadjes en rode peper voor wat extra pit. En een rode soep gemaakt van linzen en tomaat, aangevuld met oregano en kikkererwten. Later werd hier nog een oranje variant aan toegevoegd; pompoen en curry, verrijkt met pompoenpitten en amaranth. Elke maaltijdzak bevat 400 gram en is geschikt voor één persoon.

'Onderscheidende smaakcombinaties', benadrukt ze. 'Die toch toegankelijk zijn voor een grote doelgroep.' En bovendien geschíkt voor een brede doelgroep. 'Want de soepen zijn biologisch, vegan, lactose-, noten- en glutenvrij. En ze bevatten ook geen kunstmatige, kleur-, geur- en smaakstoffen, toegevoegde suikers en conserveermiddelen.'

Landelijk verkrijgbaar

Het verhaal klopt, vonden meteen verschillende supermarktfranchisers, waaronder Jumbo Kooistra. 'Ik geloofde zó in het product', vertelt Van Dalen, 'dat ik het de ondernemers zelf ben gaan vertellen en bij belangstelling persoonlijk de distributie en plaatsing organiseerde.' En die belangstelling was er, bleek snel. Niet alleen om de producten überhaupt een kans te geven op het schap, vertelt ze. 'Veel ondernemers durfden zelfs promo’s op de kopschappen aan.'

Een goed verhaal vertelt zichzelf dan ook voort, zo blijkt, want inmiddels zijn de eiwitrijke soepen landelijk verkrijgbaar bij zo'n 850 Albert Heijns en zo'n 520 Jumbo's. Zowel fysiek als online. En worden ze bezorgd via Gorillas. Die dekking kan echter nog breder, vertelt de onderneemster ambitieus. 'Het is de missie van Notchie om zoveel mogelijk consumenten voedzaam eten en gemak te bieden. Het doel is dan ook om zo snel mogelijk bij meerdere retailers in de schappen te liggen.'

Onderscheidend vermogen naast A-merk en private label

Supermarkten bieden met Notchie echt iets nieuws, verklaart Van Dalen. 'Naast de bekende A-merken en private labelproducten. Qua uitstraling -de zakken knallen uit het schap-, functionaliteit en smaak. Tevens bieden de stazakken veel gemak; in een handomdraai heb je een honderd procent natuurlijk en ook nog eens voedzame maaltijd op tafel, die je op elk moment van de dag kunt eten, zowel warm als koud.'

Bovendien is Notchie multifunctioneel, benadrukt ze. 'Je kunt de inhoud van de stazakken ook gebruiken als basis voor andere gerechten. Van pasta- en pizzasausaus tot curry en hummus. Dit biedt veel meerwaarde voor consumenten. Meerwaarde waarvoor ze bereid zijn te betalen.'

Je kunt de inhoud van de stazakken ook gebruiken als basis voor andere gerechten. Van pasta- en pizzasausaus tot curry en hummus”

Online zichtbaarheid

Hoe veelzijdig Notchie is, vertelt de onderneemster op haar website, waar talloze recepten te vinden zijn. 'Via de QR-code achterop de zak krijgt de consument ook nog eens toegang tot een heel receptenboek.' En via social media, waarmee ze veel online zichtbaarheid creëert. 'Ik heb online veel direct contact met consumenten', vertelt ze.

'Via hen ontvang ik veel feedback, dat de verzadiging echt goed is, bijvoorbeeld. En hoor ik terug wat zij van de smaken vinden en wat er eventueel nog mist.' De smaken zijn onderscheidend, maar kloppen, krijgt de onderneemster terug. 'Notchie biedt echt weer eens wat anders, maar past desondanks bij heel veel verschillende smaakprofielen.'

Maaltijden in stazak

Notchie slaat dusdanig goed aan bij de Nederlandse consument, dat er binnenkort twee maaltijden in stazak aan het assortiment worden toegevoegd. 'Een volledig nieuw concept!', benadrukt Van Dalen. 'De maaltijden zijn eveneens high protein, vegan en organic. En bevatten maar liefst twintig gram eiwit per zak.' De komende tijd stromen de Italiaanse en Indische maaltijden de supermarkten in. 'Hiermee maken we de keuze voor een gezonde, voedzame en makkelijke maaltijd nog makkelijker.'

Meer weten over Notchie? Neem dan contact op.

Dit artikel is gesponsord door Notchie.

'Ik voorspel over 5 jaar verdubbeling in categorie vers deeg'

'Ik voorspel over 5 jaar verdubbeling in categorie vers deeg'

De categorie deeg op rol kan in volume en omzet in 5 jaar nog verdubbelen. Die overtuiging hebben Dirk van Leenen en Henk Groeneveld van Tante Fanny. 'Steeds meer consumenten halen betaalbaar gemak in huis. Door corona en inflatie is deze ontwikkeling nog sterker geworden', zegt founder Dirk van Leenen.

Key Accountmanager Peter-Paul Balk en Head of Category Development Liesbeth Dufornee.

Bonduelle helpt consument meer peulvruchten te eten

Peulvruchten hebben de wind mee. Het segment is niet alleen gezond, lekker, veelzijdig en betaalbaar, maar speelt ook een belangrijke rol bij de eiwittransitie. 'De peulvrucht is een pure natuurlijke vervanger van vlees', verklaart Peter-Paul Balk, Key Accountmanager bij Bonduelle. En met de Reset je Recept-campagne gaat 's werelds grootste groentemerk consumenten helpen om op een makkelijke en lekkere manier meer groente en peulvruchten te eten.

Kim Rijnbeek, Portfolio Manager Petcare en Category Development Lead Rens van de Langenberg.

Pedigree doneert een miljoen maaltijden aan Nederlandse asielen

Huisdieren maken de wereld beter. Daarom zet Mars Petcare zich wereldwijd actief in om het leven van huisdieren gezonder en gelukkiger te maken. Met premium segmenten en merken en impactvolle campagnes. Campagnes zoals de PEDIGREE® dierendagactie, waarmee dit jaar een miljoen maaltijden worden gedoneerd aan Nederlandse asielen.

Duurzame impuls voor Home Ambiance

Duurzame impuls voor Home Ambiance

Bolsius geeft een duurzame impuls aan de categorie Home Ambiance. De marktleider in kaarsen, geurkaarsen en geurstokjes inspireert de consument om op verschillende momenten en manieren de sfeer in huis te verhogen en introduceert deze maand het revolutionaire refill-concept CleanLight.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.