Officieel zijn het de ‘United Nations Guiding Principles on Business &Human Rights’. Drie principes daaruit staan bij Paulig centraal: gezondheid en welzijn voor mens en planeet, een eerlijke en inclusieve manier van werken en actief klimaatbeheer en circulariteit. ‘Paulig heeft altijd al vanuit die principes gewerkt, maar we willen nog meer onze voortrekkersrol benadrukken’, zegt country manager Benelux Arthur Ham.
Ambitieuze doelstellingen
Het Finse moederbedrijf achter Santa Maria heeft ambitieuze doelstellingen neergezet: 70 procent van de verkoop moet komen van producten en diensten die gezondheid en welzijn van mens en planeet ondersteunen; alle grondstoffen uit kwetsbare gebieden moeten van duurzame oorsprong zijn, geverifieerd door externe partijen; de uitstoot van broeikasgassen moet 50 procent minder in de keten en 80 procent minder in de eigen productie en alle verpakkingen moeten recyclebaar zijn en gemaakt zijn van hernieuwbare of gerecycled materiaal. Tot slot streeft Paulig naar 50 procent minder voedselverspilling in de eigen productie. Deze doelen, die in 2030 behaald moeten zijn, zijn goedgekeurd door het ‘Science Based Targets Initiative’.
Groen en recyclebaar
Paulig is al een eind op weg. Inmiddels zijn zes fabrieken gecertificeerd CO2-neutraal en vele andere zullen volgen. Van de gebruikte energie is 45 procent al groen en van alle verpakkingen van het hele concern is 85 procent al recyclebaar.
Lekker en kwalitatief
Het Finse bedrijf heeft twee divisies: Koffie, en World Foods and Flavouring, waar Santa Maria onder valt. ‘Alles draait bij ons om lekker eten en ingrediënten van zeer goede kwaliteit’, zegt Category & Trade marketing manager Joanneke Gamarino. ‘Onze missie is dan ook: For a life full of flavour. Heerlijke producten voor op tafel, maar ook producten die een goede nasmaak hebben in de manier waarop ze geproduceerd zijn.’
Duurzame fabrieken
Paulig gaat stappen zetten op vijf terreinen: fabrieken, ingrediënten, nieuwe productontwikkeling, verpakkingen en activaties. Arthur Ham: ‘Veel fabrieken werken dus al CO2-neutraal, en deze maand hebben we in België een nieuwe tortillafabriek geopend. We hebben 45 miljoen euro geïnvesteerd in deze hypermoderne fabriek, waar we grote hoeveelheden tortilla’s produceren voor de hele Europese markt. Ook hier gaan we gezondere alternatieven voor de huidige tortilla’s ontwikkelen.’
Duurzame inkoop
Voor duurzame producten moet je ook duurzame grondstoffen inkopen, weet Joanneke Gamarino. ‘In Zweden hebben we een nieuwe samenwerking met betrekking tot de inkoop van de tarwe voor onze tortilla’s. Geselecteerde boeren produceren nu tarwe op een duurzame wijze, goed voor 400 miljoen duurzame tortilla’s van Santa Maria. Deze afspraken zorgen ervoor dat wij op deze wijze kunnen voldoen aan de strenge doelen van het Akkoord van Parijs.’
Nieuwe producten
Vanzelfsprekend moeten nieuwe producten ‘future proof’ zijn en dus voldoen aan de eisen voor 2030. ‘Al onze producten zijn plantaardig, dat is een belangrijk uitgangspunt’, zegt Gamarino. ‘Ook bij alle nieuwe producten kijken we nadrukkelijk naar de vegetarische of veganistische opties in recepten.’
Terugdringen suiker en zout
Maar bij duurzaamheid hoort ook gezondheid voor de mens, en dus is het terugdringen van suiker en zout een belangrijk onderwerp, ook bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Santa Maria heeft recent een serie no-salt-kruidenmixen geïntroduceerd voor de belangrijkste producten (Fajita’s en Taco’s). Deze kruidenmixen maken de Tex Mex-maaltijd. Gamarino: ‘Daarnaast hebben we al een aantal jaren sauzen en mixen zonder toegevoegde suiker en zout, en geen conserveermiddelen in onze tortilla’s. Verder gebruiken we veel peulvruchten en groenten in onze recepten.’
Unieke verpakking
De tortilla’s van Santa Maria zitten al een paar jaar in een duurzamere verpakking, gemaakt van een combinatie van papier en plastic. ‘Daarmee hebben we de CO2-uitstoot met 35 procent gereduceerd’, zegt Gamarino. ‘We zijn de enige in de markt met deze verpakking.’
Duurzame activaties
Het vijfde punt waar Paulig aan werkt, is de verduurzaming van activaties. Gamarino: ‘We promoten onze producten vanuit het gevoel van ‘sharing’, het samen eten, en vanuit de geweldige smaken. In promotie en activatie gaan we nóg vaker de gezonde alternatieven benadrukken, bijvoorbeeld volkoren producten. Daarnaast zullen we ook de uitvoering van onze activaties verder verduurzamen. Bijvoorbeeld door de inzet van zo veel mogelijk herbruikbare en recyclebare promotiematerialen. Geen plastic taco-houder, maar een van metaal. We proberen ook klanten te inspireren om het gebruik van wegwerpartikelen te vermijden.’
Communicatie in de retail
De retail en de consument zullen vooral in de nieuwe producten, verpakkingen en bij activaties merken dat er meer wordt ingezet op duurzaamheid, zegt Arthur Ham. ‘Dat is het meest tastbare. We gaan er op termijn meer over communiceren, om onze inspanningen meer voor het voetlicht te krijgen. Deels in retailcommunicatie, maar ook op onze verpakkingen. Grote stappen vertellen we op verpakkingen, zoals we ook hebben gedaan op de nieuwe tortilla-verpakking.’
Dit artikel is gesponsord door Paulig.