Uniekaas is het oudste en nog steeds één van de bekendste kaasmerken van Nederland, met een trouwe kopersgroep. Aan het merk is de afgelopen jaren hard gewerkt zodat het weer top of mind is voor consument en retailer. ‘En daar zien we nu de resultaten van’, legt Corrien Bakker uit. ‘In deze lastige tijd waarin veel merken het moeilijk hebben, weten we toch stevig te groeien. Dat is gerealiseerd door continu en consistent te werken aan het merk,’ legt Bakker uit. Doel van Uniekaas is bij alle stappen om relevant te zijn en te blijven voor de shopper: betrouwbaar, betaalbaar, maar vooral lekker. En niet voor niets is smaak één van de 3 pijlers waarop de positionering van het merk is gebouwd. Samen met duurzaamheid en heritage.
Kaasmarkt
Uniekaas constateert dat de kaasmarkt flink is veranderd. ‘Op korte termijn lijkt alles zo’n beetje bij hetzelfde te blijven, maar als je de ontwikkelingen vergelijkt met pakweg 20 jaar geleden heeft zich een kleine revolutie voltrokken op de tafel van de consumenten’, blikt Senior Category Development Manager Ivo Melchels terug.
‘Vooral jongeren eten minder kaas op het brood, maar des te meer bij de warme maaltijd. Het is voor hen een dankbare smaakmaker. Maar om hier aan tegemoet te komen toont het gemiddelde kaasschap weinig innovatie. Veel geraspte kaas, maar geen inspiratie voor een lekkere maaltijd. En dat terwijl het volume kaas dat bij het koken wordt gebruikt, verdrievoudigd is. Wij denken dat dat nog maar het begin is. Vooral het aankoopgedrag van jongeren is een belangrijke driver.’
De kaascategorie beperkt zich volgens Uniekaas tot op heden vooral als ingrediënt, terwijl het een belangrijke smaakmaker van de maaltijd kan zijn. Het kaasconcern heeft de belangrijkste trends in kaart gebracht die van invloed zijn op wat de Nederlander eet. En daaruit zijn volgens Melchels twee conclusies te trekken: de maaltijd van morgen ziet er volledig anders uit dan die van vandaag en ten tweede: kaas speelt daar een veel prominentere rol in.
Het is duidelijk dat de consument veel meer gaat koken met kaas. De categorie staat dan ook aan de vooravond van een enorme groei. Maar dan moet er wel wat gebeuren. ‘Uniekaas neemt daarin het voortouw. Kaasfabrikanten zijn over het algemeen geen maaltijdmakers, maar wij zijn nu in dat gat gesprongen’, vult Corrien Bakker aan. ‘We denken vanuit de maaltijd. Door ons grondig te verdiepen in de maaltijdgewoonten en -trends, spelen we beter in op de behoefte van de consument.’
De maaltijd als uitgangspunt
Uniekaas heeft hiervoor een innovatie-team opgezet, dat bestaat uit kaas- en maaltijd-experts. Samen ontwikkelen ze inspirerende en lekkere maaltijdoplossingen. Met een sleutelrol voor kaas. ‘En dit geldt niet alleen voor maaltijden waar kaas al een belangrijke rol speelt zoals pizza of pasta’, legt Corrien Bakker uit. ‘Ook willen we een nieuw alternatief bieden voor het aloude, verantwoorde agv-tje. Daarmee bedoel ik de aardappelen-, groente- en vleesmaaltijd. Nog steeds is dit maaltijd nummer één in Nederland, alleen geldt dat wel wat minder voor de jongere generaties. Dat doen we met Uniekaas Traybake.’
Uniekaas Traybake
Traybaking is dé nieuwe kooktrend: een eigentijdse ovenschotel die heel eenvoudig te bereiden is. De consument legt de eigen favoriete ingrediënten op een bakplaat (lekker veel groenten, aardappelen, etc.), voegt olie en kruiden toe en de oven doet de rest.
‘We maken deze maaltijd nóg makkelijker met Uniekaas Traybake. Het is een combinatie van kruiden en specerijen en een speciale geraspte kaasmelange. Deze brengen de maaltijd op smaak. Samen met favoriete ingrediënten zet de consument daarmee in een handomdraai een ovenschotel op tafel die gezond en lekker tegelijk is’, verklaart Corrien Bakker. ‘Uniekaas brengt traybaking binnen bereik van een grotere doelgroep die zonder veel gedoe een lekkere, verantwoorde maaltijd wil presenteren. Met twee varianten die ook bij een breed publiek in de smaak vallen. Dat zijn de Hollandse Stijl en Italiaanse Stijl. ‘Voor het kaasschap is Uniekaas Traybake een kleine revolutie, want dit is de eerste kaas die de consument op weg helpt een maaltijd te maken.’
Uniekaas Pizzahagel
Uniekaas Pizzahagel is de tweede introductie en dit betreft een topping voor de pizza. Bakker: ‘Pizza is booming en zelf pizza (af)maken helemaal. Bij pizza draait het om ongedwongen genieten en fun. We spelen daar op in met Pizzahagel. Het gaat om kaastoppings die gemaakt zijn voor de eigen gebakken pizza. Pizzahagel strooit makkelijk over de pizza. De grote kaaskorrels smelten lekker snel en vormen een mooie, dichte laag.’ Pizzahagel is verkrijgbaar in twee smaken: Mozzarella en Quattro Formaggi.
Ondersteund door Miljuschka
Bij de ondersteuning van deze introducties speelt Miljuschka een belangrijke rol als boegbeeld van Uniekaas. Miljuschka Witzenhausen is een tv chef, foodie, presentatrice en influencer. ‘Ze is populair bij jong en oud en bekend van haar enthousiasme en liefde voor eten’, verklaart Bakker de keuze voor haar. ‘Het belangrijkste is evenwel dat ze een goede kok is en mensen weet te inspireren om zelf te koken. Wij vinden dat Miljuschka als geen ander de consument kan meenemen in de smaakvolle wereld van koken met Uniekaas.’
Belangrijk onderdeel van de introductie is een uigebreide social media campagne, waarbij de kanalen van Uniekaas en het platform van Miljuschka gelijktijdig worden ingezet. Zo wordt ook haar enorme schare volgers via Instagram, Facebook en TikTok in aanraking gebracht met de nieuwe kookconcepten van Uniekaas. Daarnaast wordt een TV flight ingezet bij de introductie.
Naast bekendheid wordt volgens Corrien Bakker en Ivo Melchels vol ingezet op trial genereren, hetgeen zich vooral op de winkelvloer en online kanalen afspeelt. ‘Tastings, sampling, POS materialen en online tools (search en bannering) worden hier doelgericht ingezet’, besluit het duo.
Dit artikel is gesponsord door Uniekaas Holland B.V.