Bord Bia is een semi-overheidsinstantie voor de ondersteuning van de Ierse levensmiddelensector in het buitenland door middel van onderzoek en marketing. De organisatie biedt informatie aan consumenten via websites en social media, en verzorgt in samenwerking met retailers de promotie van producten door middel van advertenties in retailmedia en op retailwebsites. Daarnaast doet de organisatie trendonderzoeken die met de retail worden gedeeld.
Hoge kwaliteit
Een van de productgroepen waarin Bord Bia voor Nederland een grote rol speelt is die van rundvlees. Als lid van de EU heeft Ierland dezelfde strenge regels voor landbouw als Nederland. Daar bovenop is er het kwaliteitsborgingsysteem SBLAS, het Sustainable Beef and Lamb Assurance Scheme. Het is een extern, onafhankelijk gecontroleerd systeem dat continu streeft naar een verbetering op het gebied van voedselveiligheid, traceerbaarheid, dierenwelzijn, diergezondheid en milieubescherming. Voor retailers in Nederland is dat een belangrijk gegeven.
Daarnaast is er het nationale duurzaamheidsprogramma voor levensmiddelenproductie Origin Green. Naast deze kwaliteitsimpulsen kent Ierland een lang grasseizoen, een zeer ruime weidegang (zevenmaal zo lang als het Nederlandse minimum voor weidemelk) en wordt het vee nauwelijks bijgevoerd. Dat alles samen maakt dat de kwaliteit van het rundvlees zeer hoog is.
Inspiratie en verkoopondersteuning
In Nederland heeft Bord Bia de website irishbeef.nl opgezet, met informatie en recepten voor consumenten. Bord Bia helpt de Nederlandse retail onder andere met inspiratie en ondersteuning bij het stimuleren van de verkoop van Iers rundvlees, bijvoorbeeld bij de promotie van rundvleesgerechten voor het stoofseizoen. De website is het centrale punt in een veel bredere online ondersteuning van Iers rundvlees in Nederland. Het hele jaar door is Bord Bia actief aanwezig op sociale media, en op piekmomenten in het jaar biedt de organisatie thematische ondersteuning, zoals tijdens de feestdagen, het barbecueseizoen of het ‘stoofseizoen’.
Winkelvloer
De ondersteuning in de winkels is breed. Advertenties op digitale schermen, wobblers of floorstickers, receptenkaarten, maar ook advertenties in winkelbladen, op websites en social media, en zelfs prijsvragen waarbij je een stoofpan of reis naar Ierland kunt winnen, behoren tot de mogelijkheden.
Laura Crowley, manager Bord Bia Amsterdam, over de dienstverlening van Bord Bia: ‘Ondersteuning van de retailer gaat ook over onderzoek op maat, kennis over consumentengedrag en delen van marktinformatie, of het verstrekken van productinformatie en productkennis. We begeleiden retailers naar vaktrainingen voor slagers of medewerkers van de versafdeling, en bieden on- en offlinemateriaal voor interne opleidingen. Daarnaast werken we samen met communicatieafdelingen van retailers in het verstrekken van informatie bij vragen van buitenaf.’
Belang voor de retail
Crowley: ‘Voor Nederlandse retailers en inkopers kunnen we veel doen, afhankelijk van het stadium waarin de samenwerking zich bevindt. Bij een verkennend bezoek brengen we de inkopers in contact met diverse producenten en laten we de productiewijzen zien, waarin duurzaamheid en dierenwelzijn een grote rol spelen. Onze data kunnen de retailers inzicht in hun Scope 3-emissions geven. We zijn “Team Ierland”, maar we hebben een heel andere relatie dan een individuele leverancier, omdat we zelf geen verkoper zijn. Dat haalt iets van de druk van het gesprek en maakt dat we heel goede voorlichting kunnen geven over de mogelijkheden en de behoeften van de retailer. Het is in die zin een luxepositie van waaruit wij the bigger picture kunnen presenteren, waardoor we meer ruimte hebben om in te gaan op grotere lijnen van duurzame productie.’
‘Bord Bia heet de Nederlandse retailers van harte welkom om contact op te nemen. Voor hen zijn we ingericht als serviceorganisatie en sparring partner om in een win-win het beste van Ierland aan de Nederlandse consument aan te bieden.’
Dit artikel is gesponsord door Bord Bia.