2023 was het warmste én het natste jaar ooit. Wat heeft dat met de ijscategorie gedaan?
Mark Hanemaaijer, Sales Director Icecream: ‘Het was inderdaad een jaar van extremen, met een zeer slecht voorjaar, een fantastische juni maand, dramatische zomermaanden en goede Indian Summer. Ik kan de maanden zo opnoemen en uiteraard heeft dat een grote impact op de categorie, zowel in omzet als op de hele supply chain. Tot met juni stonden we er goed voor. Helaas kwam toen de slechte zomer. We worden steeds minder seizoensafhankelijk en zijn het hele jaar door relevant met de verschillende proposities die we hebben: van waterijs, dessert-ijs tot de pints voor op de bank. Maar mooie zomermaanden maken toch het verschil.’
Voor de vijfde jaar op rij de bestpresterende leverancier in diepvries. Begint winnen nu toch onderhand te wennen?
‘Ha ha, die vraag kreeg ik eerder, maar eerlijk gezegd was ik dit jaar niet zo zeker, omdat we toch een zwaarder jaar hadden op ijs. En met Aviko en Dr. Oetker hebben we twee goede concurrenten. Als je dan je naam hoort en het podium op mag, geeft dat toch een euforisch gevoel. En belangrijker, we hebben onze positie verbeterd ten opzichte van vorig jaar.’
In accountmanagement blijven jullie goed presteren, in trade marketing is de waardering dusdanig hoger dat jullie ook hierin de beste zijn in de categorie. Wat hebben jullie kunnen toevoegen?
‘Zeker de score op accountmanagement maakt me erg trots. We zijn zelfs 3e overall op accountmanagement, vóór alle andere gerenommeerde grote spelers. Ik denk dat we een steady, jong en gedreven accountteam hebben, dat het verschil maakt en met name goed luistert naar de klant in deze toch dynamische tijden. Hier speelt ook onze trade marketing afdeling een grote en belangrijke rol. De inflatie en druk op de portemonnee van de consument zorgt toch voor de nodige uitdagingen op een impulscategorie als ijs. Hier hebben we goed op ingespeeld door aanpassing van ons promo-beleid, scherpere focus in onze media-inzet en campagnes, en gebruikmaken van onze Europese portfolio met lagere prijspunten.’
Supply chain management blijft de bottleneck. Toch wordt leveringsbetrouwbaarheid opnieuw flink hoger gewaardeerd dan vorig jaar. Krijgen jullie steeds meer grip op het wisselvallige weer?
‘Het voordeel van een mindere zomer is dat we in ieder geval genoeg voorraad hadden. Maar zonder gekheid: hier verbeteren we ook in, door met name goede samenwerking met de retailers op hoofdkantoorniveau, maar ook in de winkels met onze buitendienst. Key is dat de DC’s van onze retailers vol staan en dat we samen flexibel zijn tijdens de piekmomenten. Dat áls die zon komt, we de schappen goed vol houden met voldoende instuwing en de schappen in de winkels tijdig hervullen. En dit kan echt nog een stapje beter.’
Hoe kijken jullie naar de samenwerking in 2024? Wat wordt dit jaar belangrijk?
‘In 2024 willen we onze samenwerking met onze retailpartners verder verdiepen. Op trade marketing maken we grote stappen en maken we steeds meer en beter gebruik van onze Europese kennis en capabilities om de categorie verder te ontwikkelen. Belangrijk is dat we het juiste portfolio bieden met de juiste prijspunten. Over paar weken stromen bijvoorbeeld de Nogger en Jungle Party in. Twee concepten met een lager prijspunt, waarmee we meer betaalbare proposities op het schap hebben. Natuurlijk is een goed schap cruciaal, afgestemd op de zomer en de winter met ook voldoende ruimte voor de hardlopers, zodat we daar niet tegen out-of-stocks aan lopen als de zon gaat schijnen. Het allerbelangrijkste is 100% executie door de hele keten op de piekmomenten. Dan ligt de omzet voor het oprapen en die moeten we samen pakken.’