Bart Wijn heeft een lange carrière in de sales en marketing binnen Heineken, en het merendeel daarvan in de Retail sector, de laatste zes jaar in België en Ierland. Sinds september 2024 is hij verantwoordelijk voor de thuisconsumptie in Nederland. Wat zijn de punten waar hij zich de komende jaren op wil richten?
‘In de context van een dalende biermarkt is het voor ons als marktleider noodzakelijk leiderschap te laten zien. We willen blijven groeien met onze merken. Maar groeien doe je samen: met de consument, je klanten en je team. Dat is duidelijk het thema voor het komende jaar. En hoe we dat gaan doen, daarvoor leunen we op drie pilaren: de continue innovatie op onze merken, de samenwerking met de retail, en de verbinding met onze consument, alle drie even belangrijk.’
Blijven innoveren
‘Met onze merken zullen we als marktleider de verantwoordelijkheid pakken om te blijven innoveren en te blijven investeren in die merken. Dat doen we bijvoorbeeld met Texels Geheim, iedere maand komt er vanuit de brouwerij een nieuw bier uit, en als het een succes is dan introduceren we het veel breder. Of bijvoorbeeld Affligem VI, een Belgisch Brut wat onlangs werd geïntroduceerd. Een verfrissend en exclusief aperitiefbier, iets wat we niet eerder hebben geïntroduceerd. Zo zijn we constant op zoek naar nieuwe bieren om de consument mee te verrassen. Daarnaast geloof ik sterk in het samenwerken met onze klanten. Samen met hen én samen met de consumenten gaan we een belangrijke verbinding aan over het Heineken-merk. We blijven ons – ook met onderzoek en data– richten op onze klanten en hoe wij hen kunnen helpen in de uitdagingen van de hedendaagse markt.’
Verbinding met consument
‘Voor de consument gaat het onder andere over een stuk trots van ons als Nederlanders, en dat willen we uitbouwen in de Nederlandse markt. Vorig jaar bestonden we 150 jaar en hebben we hier een mooie Nederlandse campagne op gevoerd. Dat hebben we dit jaar ook met de Oranjezomer gedaan, dit zijn mooie momenten waar we goed de consument kunnen verbinden. Dat zijn zaken die we de komende jaren willen doorzetten met het merk.’
Wat heeft het 150-jarig bestaan betekend?
‘Die campagne heeft in ons land gebracht dat we eigenlijk weer terug bij de Nederlanders zijn gekomen. We hadden de afgelopen jaren het gevoel alsof Heineken een expat was die al heel lang niet meer in Nederland was geweest. Met die campagne hebben we duidelijk laten zien dat we een merk zijn met Nederlandse roots. Dat kregen we ook terug van de consument. Op de winkelvloer hebben we dat laten zien met bijvoorbeeld de flesjes met de verschillende bijnamen voor Heineken bier, zoals Goudgele Rakker en Gerstenatje. Nieuwe namen konden consumenten dit jaar ook weer indienen. Het is leuk dat je dat vervolgens op de winkelvloer weer terugziet.’
De samenwerking met de retail blijft voor Heineken een belangrijk agendapunt. Wat wordt daarin straks de invalshoek?
‘Ik geloof er sterk in dat je je constant moet inspannen om goed met elkaar samen te werken. We begrijpen de uitdagingen van de retailer, omdat we veel gesprekken met hen voeren om zo de samenwerking te optimaliseren. Onze mensen in het veld helpen bijvoorbeeld supermarkten met het aanvullen en spiegelen van het schap, zodat deze er weer mooi bij staan. Maar we maken ook gebruik van data om out of stocks te constateren en vervolgens bij te springen als de supermarkt dit nodig heeft. Daarnaast staat in alles wat wij doen de shopper centraal als we met retailers in staat zijn om die consument zo goed mogelijk te bedienen zorgen we voor groei in de categorie.’
Welke rol spelen jullie als het gaat over verantwoord alcoholgebruik?
‘Bij Heineken vinden we verantwoorde consumptie van alcohol ontzettend belangrijk. Daarom hebben wij voor al onze merken een alcoholvrije variant beschikbaar. Met Heineken 0.0 zijn we ook marktleider waarbij inmiddels 12% van onze omzet uit 0.0 komt en zien we deze categorie alleen maar groeien.’
Welke plannen heeft u waar de retail nu al van moet horen?
‘We blijven investeren in ons merkportfolio. Met Texels hebben we momenteel twee jaar achter elkaar het snelst groeiende speciaalbier. Natuurlijk willen we dat verder uitbouwen. En ook Affligem doet het bijzonder goed in dat segment. Dan heb je direct ook een beeld waar wij op focussen. Met Heineken gaan we verder met het vernederlandsen van het merk. Ook daarin worden de komende periode nieuwe stappen gezet.’
Waar heeft u zelf vooral zin in deze nieuwe functie?
‘Waar ik het meest naar uitkijk is de samenwerking met ons team van zeer getalenteerde mensen. Maar ook naar de samenwerking met de Nederlandse retailers die internationaal gezien van een zeer hoog niveau zijn. Om met hen die huidige trend om te draaien. Ik denk dat we daar over een paar jaar met trots op gaan terugkijken.’
Dit artikel is gesponsord door Heineken.