Dit bereik je alleen door biologisch makkelijker en aantrekkelijker te maken voor zowel de consument als de retailer, weet de Smaakspecialist, ontwikkelaar, producent en distributeur van duurzame levensmiddelen. Steeds meer retailers kiezen al voor het meer beschikbaar maken van biologisch, ziet oprichter Pieter Dirven. ‘De ontwikkeling is gestart in groente en zuivel, maar groeit verder door naar steeds meer productgroepen, en daar zijn we blij mee.’
Biologische mindset
Desalniettemin is er nog een behoorlijke slag te slaan in Nederland als het aankomt op het gangbaar maken van biologisch. ‘Wanneer je ons land vergelijkt met Denemarken’, licht Sales Manager Anneloes Hoorneman toe, ‘hebben we nog wel een weg te gaan.’ Het succes van biologisch in Denemarken zit hem voor een groot deel in een intensieve samenwerking tussen private sector, boeren, belangenorganisaties en overheid, verduidelijkt ze. Waardoor er nu op een groot deel van de landbouwgrond biologisch wordt geboerd en de supermarktschappen gevuld zijn met biologische producten.
‘Daarnaast is de Deense bevolking goed geïnformeerd over de voordelen van biologische producten, zowel op het gebied van gezondheid als milieu. Er is veel aandacht voor duurzaam consumeren. Hierdoor is de mindset van de consument in Denemarken eveneens veranderd; die ziet bio niet meer als een niche product, maar meer als de norm.’ Logisch ook, vindt Dirven, ‘Biologische producten zijn puur, vrij van kunstmatige toevoegingen en ook nog eens heel lekker. Waarom zou je dat niet standaard op het boodschappenlijstje zetten?’
Dezelfde prijs als een A-merk
Omdat de Smaakspecialist gelooft in het belang van een duurzame voedselketen wil het bedrijf lekkere, duurzame en gezonde producten voor iedereen beschikbaar maken. Beide smaakspecialisten geloven dat nu hét moment is, want nog nooit eerder was klimaatverandering zo zichtbaar voor de consument. ‘We richten ons hierin niet meer alleen op ‘eco-actives’ maar ook op de ‘eco-considerers’ die mogelijk niet voor het natuurvoedingschap staan. Dit doen we met ons nieuwe merk Better Pete. We dagen hiermee consumenten uit om, net als Pete, een gezondere en duurzamere keuze te maken. Niet duurder dan de populaire A-merken’, motiveert Hoorneman. ‘Voor hetzelfde geld koop je dus een beter product.’
‘De producten liggen in het reguliere supermarktschap, waarmee we de consument uit de routine willen halen en biologisch voor een grote groep beschikbaar maken. Consumenten kopen wat voorhanden is en doen dat vaak routinematig’, legt Dirven uit. ‘Door biologische producten in het reguliere schap te plaatsen, worden ze steeds gangbaarder, maar als bioconsument kun je nog steeds in geen enkele supermarkt al je boodschappen biologisch doen’, merkt Dirven op.
15 procent biologische landbouw in 2030
Toch verzandt hij niet in frustratie, vertelt hij. ‘Ik heb een rotsvast vertrouwen in de mens en in mijn omgeving, dat er echt wel een intrinsieke motivatie is om te produceren en te eten met respect voor mens, dier, en milieu. De omstandigheden in ons land zijn er simpelweg nog niet dat dit op grote schaal haalbaar is. Daarom investeer ik mijn tijd om biologisch gangbaar te maken in de markt als geheel.’
Dat houdt onder meer een intensieve samenwerking met partijen als het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LNV) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in, ‘om de ambitie van 15 procent biologische landbouw in 2030 te realiseren -we zitten nu op 4 procent. Om daar te komen hebben we dus een jaarlijkse groei van 30 procent nodig. Dit doen we door de biologische productie te vergroten, de afzetmarkt voor biologische producten te versterken en het bewustzijn van consumenten over biologisch voedsel te stimuleren.’
‘Educatie is namelijk echt key’, benadrukt Hoorneman. ‘Wij zijn er bijvoorbeeld van overtuigd dat door verantwoorde voeding in de levensstijl van kinderen in te voeren, zij beter voor zichzelf en voor de wereld gaan zorgen. Met ons educatieve lesprogramma Kidsproef delen we daarom onze kennis met kinderen in groep zeven en acht. Om zo ook de jonge generatie al bewust te maken van het belang van verantwoorde voedingskeuzes. Voor zichzelf, hun omgeving en de toekomst van onze aarde.’
Samenwerken met retailers
Biologisch is voor retailers onderdeel van de commerciële business, beseft de Smaakspecialist. ‘Aan ons, om te laten zien hoe essentieel biologisch is en om retail integrale handvatten te geven waarmee zij aan de slag kunnen.’ Dat doet de Smaakspecialist door samenwerkingen te starten met retailers. ‘We kijken bijvoorbeeld samen met retailers naar het schap en in welke categorieën we kansen zien voor biologisch. Binnen het health food schap, waar biologisch een onderdeel van is, kijken we of de juiste producten op het schap staan, maar ook of er bepaalde segmenten juist te veel of te weinig aandacht krijgen. Daarnaast hebben we veel insights over de biologische shopper, deze zetten we in om samen met de supermarkt goed op de behoefte van de biologische shopper in te spelen.
Deze samenwerking wordt goed ontvangen, vertelt Dirven. ‘Retailmedewerkers gaan “wit” naar binnen en komen “groen” naar buiten, zeg ik altijd. En dan is het hopen dat de bewustwording die zij mee terug nemen naar het hoofdkantoor ervoor zorgt dat er van bovenaf andere keuzes worden gemaakt, dat de kpi’s worden aangepast. Zodat iedere consument straks de mogelijkheid heeft om alles in de winkel ook biologisch te kunnen kopen. Wij doen bij deze de handreiking voor ondersteuning en advies. We hebben er vertrouwen in dat we de komende jaren middels deze samenwerking met retailers, overheid, NGO en producenten echt stappen kunnen zetten naar een groter aandeel biologisch in de supermarkt. En zo maak je impact voor jezelf, je naasten en de aarde, dus de toekomst.’
Dit artikel is gesponsord door de Smaakspecialist.