Winning instore by offering more

Winning instore by offering more
Directeur Retail bij Vrumona Sandra Vingerling: ‘Het schap moet op orde zijn, geen out-of-stocks, en confrontatie op de juiste plekken in de winkel.’

Sinds september vorig jaar is Vrumona onderdeel van het Deense Royal Unibrew. Wat brengt de nieuwe moeder Vrumona? En wat gaat de retailstrategie van de Nederlandse drankentak brengen? Directeur Retail Sandra Vingerling licht de plannen toe.

‘De snelheid van de organisatie in combinatie met ondernemerschap. Dat is het belangrijkste in die frisse wind die sinds vorig jaar bij Vrumona waait’, stelt Sandra Vingerling. ‘Unibrew is in staat om snel te schakelen op kansen in de markt. We zien al jaren de groei in kleinere verpakkingen. We waren nooit in staat om dat in te vullen omdat we daarvoor de capabilities in onze fabriek niet hadden. Unibrew herkent de kans, en dus wordt er nu gebouwd aan een nieuwe bliklijn, die ons straks in staat stelt om dat spel te spelen en die behoeften in te vullen voor onze consumenten. Tegelijk kunnen we met die nieuwe lijn een grote stap zetten op het gebied van duurzaamheid in verpakkingen. Met onder andere de KeelClip (minimalistische kartonnen omverpakking) gaan we steeds verder op de weg naar plasticreductie.’

Grotere buitendienst

Met de komst van de nieuwe eigenaar is dus direct al geïnvesteerd in een nieuwe lijn. Maar er komt ook een grotere buitendienst. Wat gaat dat betekenen?

‘We zijn dit jaar ook aan die reis begonnen. “Winning instore by offering more.” Het succes van Royal Unibrew zit ‘m in de focus op de executie op de winkelvloer. Daar waar de shopper jouw producten koopt, moet de executie optimaal zijn. Het schap moet op orde zijn, geen out-of-stocks, en confrontatie op de juiste plekken in de winkel. Die executie doe je met je eigen buitendienst. De afgelopen maanden zijn we behoorlijk uitgebreid. We hadden vijf mensen in de buitendienst, inmiddels zijn dat er vijftien, en per januari komen er nog eens vijf mensen bij. Die mensen zijn dagelijks bezig om toegevoegde waarde te leveren voor onszelf én voor de retailer, door te zorgen dat out-of-stocks worden opgelost, dat de schappen er goed bijstaan, en daar waar nodig second placement wordt verzorgd naar de wens van het hoofdkantoor van de retailer. Bijvoorbeeld: in 10 procent van de gevallen is ons product out-of-stock, en in 70 procent van die situaties kunnen we dat ter plekke oplossen. Dat is gemiste verkoop die we direct kunnen aanpakken.’

We blijven wijzen op de suikervrije alternatieven die de categorie biedt en die geen concessie doen aan de smaak”

Hoe heeft de retail op deze nieuwe aanpak gereageerd?

‘Heel positief, zeker op die punten waar we concreet kunnen aangeven wat we gaan verbeteren op de winkelvloer. Vaak is er wat argwaan tegen een grote hoeveelheid fabrikanten op de vloer die de kerstboom alleen maar optuigen. Door onze focus op het schap en de zorg voor producten weer op de eerste plaats te zetten, helpt dat de retailer en dat wordt gewaardeerd. Retailers zien dat er dingen verbeteren.’

Suikerreductie

Vrumona maakt zich al jaren hard voor een verantwoord frisdrankschap en wil voorop blijven lopen in suikerreductie. Hoe gaat dat onder Unibrew?

‘Dat verandert niet. We geloven dat we de hele categorie gezonder kunnen en moeten maken, en dat is een gedeelde verantwoordelijkheid. We blijven altijd onderzoek doen naar hoe onze producten gezonder kunnen. De nuance die Unibrew daarin aanbrengt is dat er ook een logische keuze moet zijn voor de consument. Er zijn nu eenmaal momenten waarop een consument wil kiezen voor een suikerhoudend product. In marketing en ondersteuning zullen we echter de consument continu blijven wijzen op de suikervrije alternatieven die de categorie biedt en die geen concessie doen aan de smaak.’

Sandra Vingerling: 'Op de winkelvloer hebben we de Pepsi-meter geïntroduceerd; zodra je echt merkblokken maakt binnen cola trek je de hele categorie naar een hoger plan.'
Sandra Vingerling: 'Op de winkelvloer hebben we de Pepsi-meter geïntroduceerd; zodra je echt merkblokken maakt binnen cola trek je de hele categorie naar een hoger plan.'

Pepsi, Royal Club en Crystal Clear krijgen het komend jaar aandacht. Wat betekent dat?

‘We zijn een Nederlands bedrijf met succesvolle lokale merken, naast de wereldmerken als Pepsi en 7UP. Pepsi is daarin een groeimerk. De jongere generatie omarmt Pepsi en met name Pepsi Zero. Vorig jaar hebben we een wereldwijde relaunch gedaan met het nieuwe logo. Op de winkelvloer hebben we de Pepsi-meter geïntroduceerd; zodra je echt merkblokken maakt binnen cola trek je de hele categorie naar een hoger plan. Bijvoorbeeld links Pepsi, private label in het midden en rechts het andere grote merk; dat laat de hele categorie groeien. Dat zullen we blijven ondersteunen.’

De jongere generatie omarmt Pepsi en met name Pepsi Zero”

‘In het BTGS (bitter) segment is Royal Club met afstand het grootste merk. Met nieuwe producten en smaakvarianten zullen we die categorie sterk laten groeien. Crystal Clear biedt een volle smaak bij één kcal. Dat was ooit sterk onderscheidend, maar door alle nieuwe introducties die hierop zijn gevolgd ligt die claim nu bij veel meer producten. Maar het merk is nog steeds zeer populair. Daarom gaan we ook daar vol op inzetten, in ondersteuning en in meer duurzame verpakkingen.’

Nieuwe verpakkingen

‘Voor Crystal Clear zetten we een stap voor de koolzuurvrije varianten. We gaan daarvoor de drankkartonnen verpakking vervangen door PET-flessen, omdat dat in hergebruik de betere optie is. Een drankkartonnen verpakking is niet goed te recyclen en de pulp die overblijft kan niet opnieuw voor een drankenverpakking worden gebruikt.’

‘En voor blikverpakkingen ontstaan er nieuwe gebruiksmomenten. Vrumona is altijd al sterk in grote flessen van 1,5 liter, maar de Nederlander consumeert steeds vaker on-the-go en de huishoudens worden kleiner. Daarom gaan we ons assortiment ook daarop aanpassen, voor gebruiksgemak én portion control. Meer kleinere blikjes en flesjes. Bovendien willen we met single serve en easy-to-buy inzetten op gekoelde dranken.’

‘Kortom: veel nieuwe plannen om op de winkelvloer een win-win situatie te creëren voor zowel de retailer, shopper als Vrumona. Winning instore by offering more.’

Dit artikel is gesponsord door Vrumona.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.