Pannenkoeken: er is een nieuwe vegan-variant

Pannenkoeken: er is een nieuwe vegan-variant
De oprichters van Panash.

Gezond en bewust eten is voor steeds meer Nederlanders de nieuwe norm. Gezien hun reputatie als comfortfood (en dus ongezond en calorierijk), zou je denken dat pannenkoeken niet passen bij een gezonde lifestyle. Maar wat als er een gezondere, vegan- en misschien wel nóg lekkerdere variant van pannenkoeken bestond?

De pannenkoek: al eeuwen een waar fenomeen in Nederland. Toch is de pannenkoekentraditie in al die tijd amper gewijzigd. Uit onderzoek uitgevoerd door The Choice blijkt ook dat de traditionele pannenkoek niet altijd meer even goed past bij de Nederlandse eetcultuur, en dan met name die van de millennial.

Om die millennial (en menig Instagram-influencer) op zijn of haar wenken te bedienen, ontwikkelde start-up Panash een gezond alternatief op basis van biologisch speltmeel, groente en fruit. Hun pannenkoekenmixen zijn verkrijgbaar in vijf spannende smaakcombinaties, vergezeld door talloze serveersuggesties en nieuwe consumptiemomenten (ontbijt, lunch, diner en zelfs tussendoor). Het doel? Bouwen aan een duurzaam merk dat de Nederlandse pannenkoekentraditie van een frisse, gezonde wind voorziet.

Duurzame blikken

De biologische pannenkoekmixen zijn verpakt in duurzame blikken met een opvallend design. De vijf smaken? Naturel, Gember & Citroengras, Mango & Kardemom, Rode Biet & Venkel en Cacao. Onder meer verschillende foodie-influencers, waaronder De Hippe Vegetariër en Huh is this vegan?, en de toonaangevende foodplatformen Foodies en Eatly zijn fan van de pure smaken.

Eatly: “Wat bij alle vijf de versies opvalt, zijn de pure smaken. Wat erop staat, dekt ook daadwerkelijk de lading. En het mooie is, dat je daardoor niet alleen standaard pannenkoeken gaat maken.”

Qua recepten zijn de mogelijkheden eindeloos: van Cacao-pannenkoeken met banaan en koffieslagroom, tot Rode Biet & Venkel-pannenkoeken met tzatziki, een gekookt eitje en dille. Doei, standaard pannenkoeken met stroop of poedersuiker, hallo gezonde, verantwoorde en lekkere variaties van Panash.

Pannenkoekmix bij wekelijkse boodschappen

Gemiddeld een op de drie Nederlanders eet een keer per maand pannenkoeken. Vaak blijft het bij die ene keer per maand, omdat pannenkoeken worden gezien als ongezond: ze zijn vet, bevatten veel suiker en de toppings (zoals stroop en poedersuiker) zijn ook niet bepaald verantwoord.

Panash tovert pannenkoeken echter om van ongezond comfortfood tot een volwaardige, voedzame maaltijd, op welk moment van de dag dan ook. Zo zijn er speciaal recepten ontwikkeld voor vezelrijke ochtendpannenkoeken, lunchpannenkoeken voor de stevige trek, en heel culinaire hartige (of zoete!) pannenkoeken voor tijdens of na het avondeten. Voor ieder wat wils, dus. Al deze recepten zijn te vinden op de website van Panash. En dankzij de verantwoorde inhoud passen de pannenkoekmixen naast aardappelen, pasta en tortilla’s keurig op een verantwoord wekelijks boodschappenlijstje.

Idee achter Panash

Het idee achter Panash is afkomstig van Ashwien Bisnajak, een echte foodie. Een aantal jaar geleden ontdekte hij dat op het gebied van bakproducten maar weinig innovaties op de markt worden gebracht. Hij vond dat het allemaal wel wat spannender en beter kon, en gooide zijn carrière om.

“Ik wist dat er meer mogelijk was in de pannenkoekwereld. Ik wilde meer opties, maar dan wel afgestemd op een gezonde levensstijl en duurzaamheid. Geen dierlijke producten dus, minder suiker, biologisch én lokaal geproduceerd. En natuurlijk zonder in te leveren op smaak. Precies de trend die de afgelopen jaren steeds populairder wordt onder Nederlanders. Er liggen tegenwoordig al veel meer van dit soort producten in de supermarktschappen dan een paar jaar geleden, maar nog niet op het gebied van pannenkoeken. Hoogste tijd om daar verandering in te brengen, vond ik.”

Hoewel het idee van Ashwien was, runt hij het bedrijf samen met zijn zus Reena, die zich als moeder van twee jongens helemaal kan vinden in de filosofie achter het bedrijf: “Ik ben continu op zoek naar lekkere en gezonde maaltijden. Want ik wil mijn kinderen gezonde voeding geven, maar wil ook dat ze kunnen genieten van lekker eten. Precies dat is waar wij voor staan. Het is puur – biologisch en zonder toegevoegde suikers –, rijk aan vezels en ook nog smaakvol.”

Geschikt voor vrijwel elk dieet

Ik wist dat er meer mogelijk was in de pannenkoekwereld”

De pannenkoekmixen zijn volledig plantaardig en zijn te bereiden met en zonder eieren en (koe)melk. De pannenkoekenbakker beslist welke (plantaardige) melksoort (of zelfs appelmoes) aan de mix wordt toegevoegd om thuis zelf eenvoudig gezonde pannenkoeken te maken. De mixen passen uitstekend in een vegan-, lactosevrij of proteïnerijk dieet.

Sinds de lancering van het merk twee maanden geleden, zijn al meer dan achthonderd blikken pannenkoekmixen verkocht via panash.nl.

Dit artikel is gesponsord door Panash.

Judith Hoogendoorn, marketing directeur en Maarten Wismans, head of trademarketing & category management bij Flora Food Group.

Steun borstkankeronderzoek: 'Jij smeert, Becel doneert'

In oktober kleurt Nederland roze, een maand waarin wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor borstkanker. Dit jaar lanceert Flora Food Group Nederland, de producent van Becel, een Limited Edition roze verpakking om bewustzijn te creëren rondom borstkanker en het belang van zelfonderzoek. Deze speciale editie is een samenwerking met Pink Ribbon, de organisatie die zich inzet voor onderzoek en preventie van borstkanker.

Maudie van den Broek, Marketing Coördinator met CEO Piet Driessen: ‘De internationale retail pikte 
Callowfit veel sneller op dan we hadden verwacht.’

Callowfit-sauzen: een gezondere en smaakvolle keuze

Bereid een smakelijke saus die er ook nog eens lekker uitziet, maar dan zónder vet, toegevoegde suikers, dierlijke producten, lactose en gluten. De meeste koks zouden lachend bedanken voor deze uitdaging, maar de Driessen Group of Companies uit Deurne zette er hun tanden in en bracht een nieuw, gezonder sausmerk op de markt: Callowfit. Na zeven jaar volharden en ontwikkelen staat het nu in meer dan veertig landen op de schappen.

CJ Food's bibigo nieuwe standaard retailmarkt

CJ Food's bibigo nieuwe standaard retailmarkt

Nederlanders zijn grote liefhebbers van Koreaans eten, te midden van de wereldwijde opkomst van de Koreaanse culturele invloed. Uit gegevens blijkt dat Nederland in 2023 de op drie na grootste importeur van Koreaanse ramen en de op twee na grootste importeur van kimchi was. Dit laat zien dat Nederland een belangrijk exportpunt voor Koreaans eten in Europa is.

Foto: Bert Jansen

Meer vlees op de barbecue, ondanks anti-vleeslobby

Barbecue-omzetten blijven stijgen. In de eerste zomer tijdens de coronacrisis (2020) werd barbecueën nog populairder dan dat het al was. Na een terugloop van de vleesomzet in de zomer van 2021 zijn burgers, spiesjes en worsten weer meer in trek. Steeds vaker liggen er plantaardige producten op de barbecue.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.