Puntpaprika-specialist Sweetpoint kijkt naar de ontwikkelingen van het totale AGF-segment om te inspireren en informeren over de kansen en mogelijkheden binnen deze categorie. Wat zijn volgens hen de belangrijkste foodtrends in 2018?
De top vijf:
'Hightech' plantaardig
Plantaardige voeding heeft het afgelopen jaar, zowel in Nederland als wereldwijd, flink aan populariteit gewonnen. Ook in 2018 ontwikkelt deze trend zich verder. Zo ontstaan er organisaties die zich samen met technologiebedrijven en wetenschappers bezighouden met het ontwikkelen van recepturen en technologieën op basis van plantaardige grondstoffen. Producten worden ontwikkeld vanuit een duurzaam ideaal of nieuwe productiemethode die aansluiten op toekomstige behoeften.
Een voorbeeld hiervan is Hampton Creek, met plantaardige mayonaise waarbij de eieren vervangen worden door een plantaardig eiwit. Of Impossible Foods, die vleesproducten op basis van plantaardig eiwit fabriceert. Dit zijn bedrijven die ervoor zorgen dat plantaardige vlees- en zuivelvrije producten nauwelijks meer van de echte te onderscheiden zijn en een oplossing bieden voor duurzaamheidsvraagstukken.
Gezond komt vóór lekker
Volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan is het in 2018 ‘all about personalized nutrition’. Gezond komt daarbij vóór lekker. De focus ligt op voeding die specifiek is toegeschreven aan de lichamelijke behoefte en conditie. Zo werkt de Nederlandse onderzoeksinstelling TNO samen met de Amerikaanse startup Habit, om op basis van DNA persoonlijk advies te geven over optimale voeding. Vooral jonge ouders vinden dit soort gepersonaliseerde voeding belangrijk.
In Amerika haakt de startup ‘Little Spoon’ hier handig op in. Op basis van informatie over het kind, zoals leeftijd, lengte, gewicht en allergieën, maken zij volledig op het kind afgestemde verse maaltijden klaar, die ook nog eens thuis worden bezorgd. Deze trend zullen wij in allerlei vormen verder zien ontwikkelen. Zo zal er steeds meer advies op basis van persoonlijke behoefte gegeven worden, bijvoorbeeld bij het aankopen van producten (online én op de winkelvloer) of bij de aanschaf van maaltijdboxen.
Alles (her)gebruiken
Restaurants proberen de hoeveelheid afval te beperken en gebruiken ingrediënten van kop tot staart. Op die manier ontstaan er nieuwe, creatieve gerechten. Wat dacht je van pesto van worteltopjes? Popcorn en chips zijn al jarenlang de favoriete snacks in bioscoopzalen. De kans is groot dat deze lekkernijen in 2018 concurrentie van andere varianten krijgen, zoals gepofte pinda’s, knapperige schijfjes spruiten of chips van puntpaprika.
Groente- en fruitproducenten verwerken restproducten die niet geschikt zijn voor de verkoop al in andere producten. Denk aan restpaprika’s in een paprikasoep of paprika-tapenade. De ontwikkelingen van deze productvarianten staan nog in de kinderschoenen, maar gaan we in 2018 zeker vaker zien. In de glastuinbouwsector zijn de belangrijke thema’s, naast het 'verwaarden' van restproducten, het recyclen van gewassen door onder andere de vezels te gebruiken voor bouwmaterialen. De steenwolmatten die in de kas gebruikt worden om de planten in te laten groeien, worden bijvoorbeeld in de wegen- en huizenbouw hergebruikt.
Inspiratie uit het Midden-Oosten
Culinaire invloeden vanuit het Midden-Oosten vinden al jaren hun weg naar het Westen, maar in 2018 zullen deze smakelijke invloeden een nóg belangrijkere rol spelen. Producten als hummus, pita en falafel zijn al bekende smaakmakers. Nu zijn consumenten klaar om ook de diepe tradities, de regionale nuances en de klassieke ingrediënten uit het Midden-Oosten verder te ontdekken. Met name Perzische, Israëlische, Marokkaanse, Syrische en Libanese invloeden zullen de boventoon voeren.
Specerijen zoals harissa, kardemom en za'atar passen in steeds meer menu’s, zo ook gerechten als shakshuka, gegrilde halloumi en lamsstoofpot. Andere trending ingrediënten uit het Midden-Oosten zijn granaatappel, tahin, tomatenjam en gedroogde vruchten.
De toekomstige supermarkt
Rondom de shopper wordt de factor beleving alleen maar belangrijker. Een vooruitstrevend voorbeeld van hoe hier in het buitenland mee om wordt gegaan is de Coop in Milaan, ook wel de supermarkt van de toekomst genoemd. Daar passen ze augmented reality toe om consumenten van uitgebreide productinformatie te voorzien en creëren daarmee totale transparantie.
Een ander voorbeeld is Eataly World in Bologna met een miljoen vierkante meter met alles over voeding: veertig landbouwbedrijven, veertig restaurants en zes educatieve attracties. Een Disneyland voor fijnproevers. Dit is een blauwdruk van wat we in de winkels op zouden moeten nemen: smaak, educatie, opwinding en empowerment.
Online boodschappen doen staat bovenaan ieders lijst, en er is geen twijfel over mogelijk dat dit zal blijven groeien en evolueren. Het International Council of Shopping Centers ontdekte dat 61 procent van de consumenten die online shopt, ook in de winkel komt en extra aankopen doet. Daaruit blijkt dat klanten een relatie met hun supermarkt willen hebben en houden.
Een van de grootste bedreigingen in 2018 voor traditionele levensmiddelen wordt gecreëerd door blockchain-technologie. Het doel is om producten rechtstreeks aan consumenten te verkopen, waardoor retailers overbodig worden. Hoe graag deze technologie de manier waarop mensen winkelen zou willen veranderen; de relatie tussen de fysieke winkel en zijn consumenten blijft altijd relevant.
Wil je nog meer inspiratie opdoen of slimme tips krijgen om het AGF-schap een boost te geven? Download dan het e-book ‘Vier tips voor een succesvoller AGF-schap’.
Tekst afkomstig van Sweetpoint