Vijfentwintig jaar Lipton Ice Tea in Nederland

Vijfentwintig jaar Lipton Ice Tea in Nederland

Dit jaar viert Lipton haar vijfentwintigjarig jubileum. Een mooi moment om stil te staan bij het succes van het ijstheemerk.

Sponsored content door Unilever

'Van ‘groentje’ tot groeidrijver van de totale soft drinks-categorie'

In de jaren negentig van de vorige eeuw liet Unilever Nederland kennis maken met ijsthee. Het concern startte met de introductie van Lipton Ice Tea Sparkling en bijna drie decennia later is het complete Lipton-productportfolio niet meer weg te denken uit het Nederlandse supermarktschap. Vandamme: “Als er ijsthee wordt gekocht, moet het Lipton zijn.” Een favorietenpositie die bereikt werd door continu te blijven investeren in een sterke merkbeleving. “Door bijvoorbeeld onze aanwezigheid op festivals, waar we een aanzienlijk deel van het frisdrankvolume verkopen. We zijn zelfs het meest geliefde frisdrankmerk onder millennials geworden!”

In vijf jaar tijd verdrievoudigd

Een merk bouwen in soft drinks vergt geduld. “In deze categorie duurt het gemiddeld zeven jaar voor het omslagpunt naar groei bereikt wordt; een drank moet echt worden opgenomen in de routine van de consument.” Unilever zag echter vanaf dag één de potentie van ijsthee en is derhalve blijven investeren in het merk Lipton. Dat geduld wordt beloond blijkt inmiddels wel uit de cijfers. Lipton Ice Tea is aanzienlijk gegroeid in de afgelopen jaren en Lipton Green is zelfs verdrievoudigd in de afgelopen vijf jaar. Toch is het hebben van een lange adem niet het enige dat een product als ijsthee groot maakt. “We hebben enorm geïnvesteerd in relevante smaakinnovatie, zoals het Lipton Ice Tea Green-portfolio. Met een frisse verpakking en verschillende sprankelende, niet te zoete smaken, boden we hét antwoord op de teruglopende vraag naar klassieke soft drinks.” Ook op de core producten is de afgelopen jaren echter verbetering losgelaten. Zo bevat Lipton Ice Tea Sparkling sinds vorig jaar 45 procent minder suiker, waardoor het gehele portfolio nu laag in calorieën is. "Zonder te hebben hoeven inleveren op smaak!"

De komende vijfentwintig jaar wil Lipton de beste en lekkerste keuze op ijstheegebied blijven. “We hebben nog nooit zoveel geïnvesteerd in Lipton als dit jaar. Dat zegt iets over ons geloof in het product en de potentie. We zien we nog volop potentie en mogelijkheden met ice tea in Nederland.”

Karel Vandamme
Marketing Director Refreshment Benelux, Unilever

Sanne van Berkel, Category Specialist Ice Tea en Alexandra Knoef, Country Lead Lipton Ice Tea Nederland.

Lipton Ice Tea: 53 procent minder suiker in 10 jaar

Steeds meer consumenten zijn op zoek naar suikervrije en -arme frisdranken. Met een suikerreductie van maar liefst 53 procent over de afgelopen tien jaar, sluit Lipton Ice Tea met haar portfolio goed aan op deze trend. 'Dat gaan we de consument nóg beter vertellen!'

Senior sales director Esther Tromp-Strijdveen met Caroline Bronkhorst, Head of customer development.

'Duurzaam groeien doe je samen'

Arla Foods is een door boeren gedragen coöperatie. Alles binnen het bedrijf ademt het streven naar duurzame groei door keteninnovatie. Van melkveehouder tot retailer en consument: Arla Foods betrekt ze allemaal in haar streven naar duurzamere producten tegen een eerlijke prijs. 'Zo verleggen we samen onze grenzen.'

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Ontdek het verhaal achter de Label Rouge boerenkip : een iconische kip in de Franse gastronomie, bekend om haar intense smaken. In de schappen herken je de Label rouge producten aan de rode kleur van het logo op de verpakking. Dit logo wordt al 60 jaar officieel erkend en wint ook in de Nederlandse supermarkten steeds meer terrein. Maar wat maakt het nu zo een bijzonder product? We nemen je mee naar het verhaal achter de Label Rouge kip.

 Eigenaren Max Kranendijk en Martijn Canters: 'Momenteel zijn er in de retail ongeveer tien soepen, waarvan er enkele ook met de seizoenen wisselen.'

Oma's kan nog veel meer naast soep en maaltijden

Om ouderen en jongeren bij elkaar te brengen werd een soep-kook-dag georganiseerd. Uit het succes werd een merk opgezet waarmee de retail werd benaderd. Twee jaar later is het een van de succesvolste introducties uit 2022.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.