Maurice de Jong
Redacteur
Maurice de Jong is redacteur bij Distrifood. Hij schrijft onder meer over formules, fabrikanten en websupers.
Redacteur
Maurice de Jong is redacteur bij Distrifood. Hij schrijft onder meer over formules, fabrikanten en websupers.
Plus neemt zijn winkelnetwerk onder de loep, met een kleine verkoopgolf als gevolg. De formule verkocht de afgelopen maanden vestigingspunten aan Nettorama, AH-multifranchiser Europa Have en Vomar. Daarmee is de hand van topman Aart van Haren zichtbaar. Hij wil van Plus weer een efficiënte, renderende machine maken. Wat opvalt, is dat sommige van de verkochte winkels nog maar kort geleden zijn verbouwd. En hoe zit het eigenlijk met Plus-ondernemers die in de rij staan voor een extra winkel?
Supermarkten en fabrikanten wachten nog zware jaren. Klimaatverandering beïnvloedt beschikbaarheid van verse producten, personeelskrapte blijft en ook de duurzaamheidseisen vanuit de overheid wegen zwaar. Toch heeft de fmcg-branche genoeg ideeën hoe deze problemen te tackelen, bleek tijden het jaarlijkse EFMI Nationale Verscongres.
Formulemanager Rober Delver vertrekt per direct bij Plus. Eén van zijn laatste wapenfeiten was het lanceren van de Plus Briljant 2.5-formule.
Kwantumkortingen en laagsteprijsgaranties zijn de Consumentenbond een doorn in het oog. Helaas komen dit soort vormen van misleiding nog altijd vaak voor, zegt directeur Sandra Molenaar in gesprek met Distrifood. 'We zouden het toejuichen als supermarkten kortingen maximeren.' Een positieve ontwikkeling binnen de branche is dat er tegenwoordig steeds minder onjuiste kassabonnen worden verstrekt.
De Consumentenbond maakt zich ernstig zorgen om deals als 1+1 en 2+2 gratis waar sommige supermarkten mee strooien.
Han Bouwens, die onlangs zijn AH in Spaarndam verkocht aan Europa Have, ervaart een bikkelharde strijd tussen multifranchisers om winkels.
Na 40 jaar heeft Albert Heijn Spaarndam een ander soort ondernemer nodig, stelt Han Bouwens. Hij verkocht zijn levenswerk onlangs aan Europa Have. Bouwens is echter nog lang niet klaar met ondernemen. Zo wil hij nog een stuk meer omzet halen uit zijn winkel in Haarlem-Noord en droomt hij van een eigen Albert Heijn in Velsen-Zuid.
De Reclame Code Commissie (RCC) stelt dat Jumbo en Blije Kip hun verpakkingen met eieren moeten aanpassen. De illustraties wekken namelijk ten onrechte de indruk dat de kippen buiten vrij rondscharrelen. Jumbo beraadt zich op de uitspraak van de commissie.
Om het dierenleed in Tsjechië zichtbaar te maken, demonstreren dierenrechtenactivisten bij het hoofdkantoor van Ahold Delhaize, het moederbedrijf van de Tsjechische super Albert. Ze eisen dezelfde welzijnsstandaarden als kippen bij het Nederlandse Albert Heijn.
Jumbo-topman Ton van Veen houdt vertrouwen in de Belgische markt, al ging de expansie niet zoals gehoopt, erkent hij in een interview. Ook gaat hij in op de situatie rond Frits van Eerd. 'Ik zie in Frits geen crimineel.'