Voedselverspilling, en hoe die is tegen te gaan, is niet alleen vanuit maatschappelijk oogpunt en maatschappelijke betrokkenheid een hot item voor supermarkten en leveranciers. Derving beperken levert niet alleen maatschappelijke goodwill op, maar ook gewoon keihard geld. De locatie waar de Dag van de Supermarkt (DvdS) wordt gehouden, Three-Sixty, het door cateraar Bob Hutten opgerichte innovatiecentrum voor de circulaire economie, is geen toevallige keuze. Hutten zal vertellen over zijn initiatief en de partners waarmee hij samenwerkt, zoals Rabobank en WUR (Wageningen University & Research). Ook wordt er een kijkje genomen in de Verspillingsfabriek, waar van reststromen die geen of amper waarde hebben smakelijke producten worden gemaakt.
Bezoek Plus Henst
Na de lunch splitst de groep zich op. Een deel bezoekt Supermarkt van het Jaar Ton Henst. De ondernemer zoekt het onderscheid vooral in beleving en assortiment. ‘We willen vooral een ‘lekkere winkel’ neerzetten’, zei de ondernemer eerder. Acties zijn zoveel mogelijk lokaal geënt. ‘We doen aan veel dingen in de wijk mee, zoals de buurtbarbecue. Of de Samenloop voor Hoop, een wedstrijd voor een goed doel.’ Van commerciële spaaracties is de ondernemer een beetje wars. Hij wil ze een bijzondere insteek kunnen geven. ‘Als we een commerciële spaaractie hebben, is het altijd food en koken gerelateerd. En het moet iets speciaals bieden. Bij een spaaractie voor pannensets willen we bijvoorbeeld wel dat Rudolph van Veen hier komt koken.’
Derving beperken
De achterblijvers krijgen verschillende presentaties met het tegengaan van derving als thema. Een kleine greep uit de presentaties: Plus-ondernemer Jeroen Bruggers uit Winterswijk kookt in zijn winkel live met voedsel dat tegen de datum aanzit. De dagverse maaltijden zijn zeer gewild. Bruggers weet daardoor de derving in zijn supermarkten flink terug te dringen. ‘En we brengen zo het ambacht terug in de winkel’, zei hij eerder. Vorig jaar werd uit een onderzoek, waar Plus van Gurp in Roozendaal aan meewerkte, duidelijk dat het bevochtigen (mist) van de ‘lucht’ boven agf er voor zorgt dat groente en fruit langer vers blijft. De besparingen zijn aanzienlijk. De leverancier van het Dry Mist-systeem, Contronics, geeft samen met een ondernemer uitleg over de werking en de mogelijke besparingen. Van Gurp zei eerder in Distrifood dat zijn derving in groente en fruit met 25 procent afnam. Een simpele rekensom leert dat dit duizenden keiharde euro’s scheelt. Bovendien bleef de groente langer lekkerder en knapperiger, hoorde hij van tevreden klanten. Overigens was besparen niet zijn primaire doel. ‘Ik wilde meer beleving in de winkel brengen.’
Fouten door personeel
Van Dico Bogerd van BVD-advocaten leren we van de fouten van collega-ondernemers op het gebied van derving door personeel. Diefstal door medewerkers is van alle dag en neemt soms flinke vormen aan, als een frauderende caissière regelmatig een greep uit de kassa doet. ‘Als uw personeel onvoldoende functioneert, of wanneer geld of producten worden ontvreemd, dan is er sprake van ‘derving’. Wanneer kun je ingrijpen? Hoe kun je die derving voorkomen of terugdringen?’ Na afloop van de presentaties is er korte pauze. Vervolgens krijgen de deelnemers aan het bezoek aan Ton Henst de presentaties en gaan de anderen op bezoek bij zijn Plus.
Local Marketing Award
De dag wordt afgesloten met een diner en met de uitreiking van de Local Marketing Awards, waarvoor de inschrijving/nominatie eerder deze maand sloot. Er wordt een award uitgereikt aan de supermarkt die zijn localmarketingbeleid als beste voor elkaar heeft en een award voor de beste localmarketingactie. Supermarkten konden zichzelf aanmelden, konden door derden worden voorgedragen en ook Distrifood maakte een selectie uit de beste localmarktingacties van het afgelopen jaar waarover is bericht.
Jury maakt binnenkort nominaties bekend
Een deskundige jury maakt binnenkort een eerste selectie uit de inschrijvingen, om vervolgens per categorie een aantal supermarkten te nomineren. De jury let onder meer op maatschappelijke en lokale betrokkenheid, effectiviteit op klantentrouw, originaliteit en formule versterkend. Bij de beste actie wordt nog gekeken naar de return on investment en bij de overallprijs is continuïteit in het beleid een belangrijk aspect.
De jury bestaat uit Distrifoods hoofdredacteur Peter Garstenveld en experts, onder wie Carl Dahmen van Inmarkt, Supermarkt van het Jaar-voorzitter Sjaak de Korte, Jaap de Jong van Young Perfect en Vincent van Kuijen van Bel Nederland.
Deelname gratis
Deelname aan de Dag van de Supermarkt is gratis. De dag vangt rond 10.30 uur aan met koffie en een lekkernij, het programma start om 11.00 uur. De dag wordt afgesloten met een walking dinner dat volop gelegenheid beidt te netwerken. Circa 19.00 uur loopt het programma ten einde.
Meer info en inschrijven:Dagvandesupermarkt.nl