Waardering Supermarktplan bij vaststelling bestemmingsplan

Waardering Supermarktplan bij vaststelling bestemmingsplan
Mr. drs. Jaco van den Brink

Een van de taken van een gemeenteraad is het vaststellen van bestemmingsplannen. Op die manier kunnen regels gesteld worden die nodig zijn vanuit het oogpunt van goede ruimtelijke ordening. Om dit te bepalen moeten alle mogelijke belangen meegewogen worden, blogt Jaco van den Brink.

Recent deed de Raad van State uitspraak over een bestemmingsplanwijziging van de gemeente Haaksbergen. Moest deze gemeente het plan voor het bouwen van een supermarkt meenemen in haar belangenafweging of kon zij die buiten beschouwing laten?

Supermarktplan

De gemeenteraad van Haaksbergen wilde een bestemmingsplan vaststellen voor het centrum van de gemeente. De gemeenteraad koos voor de optie waarbij geen supermarkt gevestigd zou kunnen worden. Dit zorgde voor verontwaardiging aan de zijde van de ontwikkelaar van een te bouwen supermarkt. De gemeenteraad had nota bene in een veel eerder stadium de voorkeur uitgesproken voor zijn plan, namelijk de bouw van een supermarkt.

De plannen waren uitgewerkt in een zogenaamd Supermarktplan. Daarin stond onder meer hoe een parkeerprobleem opgelost zou worden en hoe bijgedragen zou kunnen worden aan eventuele planschadeverzoeken. Daarnaast bevatte het Supermarktplan schetsen, impressies en plattegronden. Dit Supermarktplan was bij de gemeenteraad bekend. Er was meerdere malen over gesproken en naar aanleiding van diverse overleggen was het ook al aangepast op verschillende punten.

Particuliere initiatieven

De gemeenteraad moet bij vaststelling van bestemmingsplannen rekening houden met particuliere initiatieven. Dat geldt niet voor alle initiatieven; alleen als een initiatief voldoende concreet is, tijdig kenbaar is gemaakt en de ruimtelijke aanvaardbaarheid beoordeeld kan worden.

Het Supermarktplan voldeed volgens de Raad van State aan al deze eisen. De gemeenteraad mocht dus zonder nader onderzoek niet oordelen dat het Supermarktplan niet wenselijk en niet haalbaar was. De gemeenteraad had dit plan moeten meenemen in haar belangenafweging.

Voor wie zijn oog laat vallen op een ontwikkelingsterrein, bijvoorbeeld voor een supermarkt: maak uw concrete plannen tijdig bekend bij de gemeente, en zorg ervoor dat die informatie ook aan de raadsleden wordt aangeboden. Dat kan teleurstellingen achteraf voorkomen.

Geschreven door Jaco van den Brink, advocaat bij BVD Advocaten. 

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.