Lokale spaaracties om het verschil te maken

Lokale spaaracties om het verschil te maken

Waarom lokale spaaracties opzetten als u kunt meeliften op een landelijke actie die is opgezet door het hoofdkantoor? Omdat lokaal daadwerkelijk zorgt voor onderscheid, vertellen supermarktondernemers Sander Kanters en Ralf Jansen. "Sparen kan overal, maar waarmee trek je die klant nu specifiek naar jouw winkel? Met een dertien in een dozijn-pannenset val je niet op".

-Tekst is aangeleverd door InMarkt-

Er zijn veel aanbieders in de markt van loyalty-spaarprogramma’s, weet Sander Kanters, eigenaar van Albert Heijn Kanters in Erp, uit ervaring. Die ervaring heeft hem geleerd dat dergelijke programma’s doorgaans dertien in een dozijn zijn.

Kanters: “Toegegeven: er is veel leuks, maar vooral veel leuks van hetzelfde.” Een lokale spaaractie maakt daarom daadwerkelijk het verschil, vindt de supermarkteigenaar.

Kijken naar het omgevingsgebied

Sander Kanters heeft al meerdere acties samen met InMarkt, een specialist in lokale marketing, opgezet in het verleden. “Dit bedrijf kijkt goed naar hoe een actie nog lokaler gemaakt kan worden en vooral hoe je je als ondernemer kunt onderscheiden in het rijk gevulde supermarktlandschap.”

Sander Kanters: "Als lokale supermarkt wil je onderwerp van gesprek zijn"

Als lokale supermarkt wil je graag onderwerp van gesprek zijn, zegt Kanters. “En dit soort acties draagt daar ontzettend aan bij. We willen op een positieve manier genoemd worden en dat lukt met mooie spaaracties met daaraan gekoppeld een tot de verbeelding sprekend doel. Het feit dat InMarkt een dergelijke actie niet alleen op maat bedenkt, maar eveneens van a tot z begeleidt, zorgt voor succes. Met ook nog eens kwalitatief goede producten, die men daadwerkelijk wil sparen, en waar mijn klanten lang plezier van hebben.”

Mooie kussens van een iconisch merk

Wanneer Ralf Jansen van Jumbo Stramproy vertelt over zijn spaaractie is het net een feestdag in België. “Het loopt storm hier!”, vertelt de ondernemer lachend.

Ralf Jansen, Jumbo Stramproy: "Voor lokale acties rijden mijn klanten om"

En niet alleen voor de boodschappen, maar ook voor de actie, benadrukt hij. In dit geval kussens van Van der Valk.  “Klanten willen nu eenmaal graag wat extra’s”, weet hij. “En dan vooral iets waar men daadwerkelijk wat aan heeft. Mooie, kwalitatief goede kussens van een iconisch merk als Van der Valk zíjn dit extra’s.”

.

Niet zomaar een spaaractie

De supermarkt in het Limburgse Stramproy krijgt wekelijks zo'n 17.500 klanten over de vloer en ruim de helft daarvan komt uit het nabij gelegen België. De Nederlandse klanten bezoeken de winkel gemiddeld 2,3 keer per week, de Belgische winkelen eens in de twee weken. Maar áls die Belgische klanten komen, kopen ze meteen veel en dat betekent een hoge kassa-aanslag én een flinke stap dichter bij het spaardoel.

“We willen daarom niet zomaar een spaaractie”, legt hij uit. “Maar een actie die past bij specifiek onze klanten, die daar letterlijk voor om willen rijden.” Die klanten zijn, behalve de zuiderburen, vooral gezinnen en ouderen die wat te besteden hebben, vertelt hij. Maar ook de ‘gewone’ gezinnen, die doorgaans eveneens met een behoorlijk gevulde wagen de winkel verlaten. Het feit dat InMarkt samen met hem de actie bedenkt en eveneens de marketing daar omheen uitvoert, is voor de ondernemer dan ook een behoorlijke meerwaarde. “Ik heb weleens een uitstapje gemaakt naar een andere aanbieder van loyalty-spaarprogramma’s”, vertelt hij, “maar toch kom ik altijd weer terug.  Zij kunnen namelijk echt het verschil maken dat je als lokale supermarkt nodig hebt. En ook nog eens op een manier die ik als ondernemer belangrijk vind.”

Voldoende voorraad

Die manier is een beetje ludiek, vertelt de ondernemer. “Ik heb bijvoorbeeld, in eigen beheer, een mini-commercial rondom de spaaractie laten maken. Helemaal geen hogere wiskunde, maar hij valt wel op en levert veel respons op.” InMarkt snapt de kracht van de combinatie van on- en offline, vertelt hij. “En zij begrijpen dat ik als ondernemer een actie wil die daadwerkelijk iets oplevert. Ik maak er plek voor vrij op mijn winkelvloer, die plek moet daarom iets opbrengen.” Behalve meedenken over de actie zelf en het promoten ervan, zorgen zij bovendien dat er voorraad is, benadrukt Jansen. “Ze leveren zes dagen per week aan, zodat ik nooit ‘nee’ hoef te verkopen, maar ook geen volgestouwd magazijn heb.” Het bureau houdt vinger aan de pols, vertelt Jansen. En denkt eveneens mee buiten de lopende actie, en in breder perspectief. “Ik heb bijvoorbeeld een pick-up point. Nu misschien nog niet zo significant, maar in de toekomst wel, InMarkt denkt nu al met mij na over manieren om het winkelen voor de online klant leuker te maken.”

Het gaat niet alleen om sparen

De concurrentie in supermarktland is groot, vertelt de ondernemer nuchter. “Hier verderop in Weert alleen al, zijn vier Jumbo’s gevestigd. En ook nog eens een Aldi, een Lidl, twee Jan Linders en twee Albert Heijns. Daarom is het belangrijk dat jij als Stramproyse Jumbo het onderscheid maakt. Het gaat niet alleen om het sparen, maar ook om de producten, de doelgroep en de manier waarop je zoiets opzet.” De reacties van zijn klanten zijn dan ook dermate positief dat de ondernemer het aandurft om in het najaar twee spaaracties naast elkaar op te zetten, vertelt hij. “Ik heb verschillende soorten klanten, dus waarom niet? Mijn ervaringen zijn zo goed, dat ik er vertrouwen in heb dat ook dit gaat aanslaan!”

Tekst: Judith Kloppenburg (in opdracht van InMarkt)

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.