Omzetschade door overheidsmaatregelen? Handleiding Nadeelcompensatie brengt duidelijkheid

Omzetschade door overheidsmaatregelen? Handleiding Nadeelcompensatie brengt duidelijkheid
Mr. drs. Jaco van den Brink

Je zal het maar hebben: flinke omzetschade doordat er langdurig wegwerkzaamheden voor de deur zijn. Sinds 20 juli is de Handleiding Nadeelcompensatie bij infrastructurele maatregelen beschikbaar. Een grote vooruitgang: als deze handleiding op grote schaal wordt toegepast door overheden zal dit veel meer duidelijkheid geven over de mogelijkheid om nadeelcompensatie te krijgen, dan nu het geval is. Een blog van advocaat Jaco van den Brink.

De nieuwe Handleiding Nadeelcompensatie is door een werkgroep van juristen en mensen uit het bedrijfsleven opgesteld, in opdracht van de regering. Vorige maand is deze aan de Tweede Kamer aangeboden.

Wat is nadeelcompensatie?

Om met een voorbeeld te beginnen: als langdurige wegwerkzaamheden nabij een supermarkt ertoe leiden dat de winkel veel minder goed bereikbaar is en daardoor beduidend minder omzet draait in een bepaald jaar, kan de ondernemer verzoeken om een tegemoetkoming in de omzetderving. Dit verzoek moet dan worden gedaan bij het overheidsorgaan dat verantwoordelijk is voor de betreffende werkzaamheden (vaak de gemeente, maar kan bijvoorbeeld ook de Rijksoverheid zijn).
In het algemeen: het gaat om gevallen waarin een specifieke ondernemer of particulier onevenredig zwaar geraakt wordt door overheidsmaatregelen in het algemeen belang.

Belangrijk daarbij is echter steeds het uitgangspunt dat niet alle schade wordt vergoed: het gaat om een tegemoetkoming die in de betreffende omstandigheden redelijk moet worden geacht. Vaak werd een drempel gehanteerd van bijvoorbeeld 15% van de normjaaromzet: alleen wanneer omzet sterker was verminderd dan 15%, kon aanspraak worden gemaakt op nadeelcompensatie.

Wat brengt de nieuwe Handleiding?

Doordat allerlei overheden allerlei nadeelcompensatieregelingen hadden, was er heel veel onduidelijkheid op dit vlak. Sommige overheden streefden naar duidelijkheid door tamelijk uniforme percentages als drempel te hanteren, maar dat leidde in specifieke gevallen tot onbevredigende resultaten doordat de kostenstructuur van bijvoorbeeld een supermarkt er heel anders uitziet dan die van een tankstation. De bedoeling is nu dat deze Handleiding breed door overheden wordt toegepast. Dat zal de duidelijkheid over de mogelijkheden sterk ten goede komen.

Bovendien is in deze Handleiding een serieuze poging gedaan om een regeling vast te leggen die zoveel mogelijk recht doet aan de specifieke omzet- en kostenstructuur van een onderneming. Dit onder andere door het brutowinstmargepercentage te verwerken in de berekening.

In de Handleiding wordt van diverse typen ondernemingen, waaronder een supermarkt, inzichtelijk gemaakt hoe de berekening in zijn werk gaat. Het betekent echter niet dat steeds nauwkeurig voorspelbaar is wat voor bedrag een benadeelde ondernemer zou kunnen ontvangen. In het model bevinden zich nog verschillende variabelen, maar dat is onvermijdelijk om aan elk specifiek geval zoveel mogelijk recht te doen. Voor ondernemers biedt deze Handleiding een bruikbaar handvat om in voorkomende gevallen een goed gemotiveerd verzoek om compensatie te kunnen doen.

Dit is artikel is geschreven door Jaco van den Brink (BVD Advocaten)

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.