De robots zijn eerder al getest bij winkels van Ahold Delhaize. Daarbij werden ze onder meer ingezet om gevaarlijke situaties in winkels, door bijvoorbeeld kapotte verpakkingen, op te sporen en te melden. Daarnaast houdt de robot een oogje op lege schappen en verkeerd geplaatste producten. Volgens Ahold Delhaize hebben de robots in de testfase de veiligheid en efficiëntie in de winkels vergroot. Volgens Paul Scorza van Retail Business Services, de dochteronderneming van Ahold Delhaize USA die zich bezighoudt met zaken als instore, betreft het een van de grootste robotoperaties in de geschiedenis van de Amerikaanse supermarktsector.
Robots hebben de naam Marty
De winkelrobots, met de naam Marty, hebben vrolijke ogen en rijden de hele dag door de winkel op zoek naar plekken waar de vloer vies is geworden door kapotte verpakkingen of morsende consumenten. Ook worden de schappen in de gaten gehouden. De robot geeft zijn ontdekkingen automatisch door, waarna de vloer direct kan worden schoongemaakt of schappen kunnen worden bijgevuld. In de toekomst moet Marty ook kunnen testen of producten bij de juiste temperatuur worden bewaard, maar die functionaliteit is nog in ontwikkeling.
Marty rijdt 12 keer per dag door winkel
De robot kan zo'n 12 keer per dag de hele winkel door en hoeft maar één keer per week te worden opgeladen. De robot is voorzien van camera's, scanners en ledlampjes.