AB Inbev is de brouwer van biertjes als Budweiser, Stella Artois en Jupiler, maar heeft ook een groot aantal speciaalbieren onder zijn hoede, onder meer door de overname van zogenoemde craft brouwerijen. Daarnaast beschikt het bedrijf nog over heel veel regionale of in bepaalde landen populaire biermerken.
Omzet AB Inbev 4,7 procent hoger, winst 15 procent
Het concern zag de totaalomzet stijgen met 4,7 procent, terwijl het totale volume aan verkochte bieren met slechts 0,8 procent toenam. Onder de streep noteerde de brouwer een nettowinst van een kleine 2,2 miljard dollar, 15 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Sponsoring WK kost 2 miljard dollar
De winstgevendheid werd wel gedrukt door fikse marketinguitgaven van AB Inbev, dat als hoofdsponsor van het WK voetbal in Rusland zijn biermerk Budweiser volop in de schijnwerpers zette. Die kosten, in totaal 2 miljard dollar, deden eerder behaalde besparingen als gevolg van de samenvoeging met SAB Miller deels teniet.
Lees ook: Food Data: Welke ketens stunten het meest met speciaalbier?