Innovatie Lemar komt op het juiste moment

Innovatie Lemar komt op het juiste moment
Vlnr: marketing manager Marieke Bussink, directeur en mede-eigenaar André Hendriks en sales manager Rogier Schat.

Eat Natural is het belangrijkste merk van Lemar BV, het bedrijf dat de repen en ontbijtproducten in Nederland importeert en vermarkt. Door de sterke productinnovaties, de succesvolle introducties en de marketing op maat wordt het bedrijf door de jury van de Foodmagazine Marketing Award met lof toegesproken.

‘We hebben het afgelopen jaar niet stil gezeten. Voor Eat Natural zijn we gestart met een merkcampagne waarin we voor het eerst het unieke merkverhaal aan het grote publiek tonen. In de huidige tijd een beslissing die goed heeft uitgepakt, de relevantie van merken die echt zijn en een mooi verhaal te vertellen hebben is groter dan ooit’, stelt marketing manager Marieke Bussink. Naast Eat Natural is Lemar actief met de merken Grenade en Jackfruit, nieuwe merken die nu worden opgestart.

‘Dankzij Leonard en Marjolein Bult, oprichters en eigenaren van het eerste uur, is Lemar een solide bedrijf met een fijne reputatie. Met het nieuwe Lemar bouwen we verder aan Eat Natural en onze nieuwe merken onder leiding van André Hendriks, mede-eigenaar en algemeen directeur.’

De ontbijtgranen van Eat Natural groeien flink harder dan de categorie, en daar is het team best trots op. Bussink: ‘Daarnaast zijn we in samenwerking met onze handelspartners op flink wat plaatsen onze distributie aan het uitbreiden. Door de lockdown hebben we met name op onze repen te maken met een uitdaging, geheel in lijn met de omzetdaling in de totale categorie tussendoortjes.’

De jury zegt onder andere over Lemar: ‘Eat Natural is een succesvolle introductie die deze categorie goed kan gebruiken. De categorie kent weinig echt nieuwe merken die slagen, maar Eat Natural lukt het wél.’

Klopt het wat de jury zegt?

‘Wat onze producten bijzonder maakt is de unieke textuur en geur, die voortkomen uit het bijzondere en authentieke productieproces. De producten van Eat Natural worden met veel liefde en aandacht gemaakt in onze thuiskeuken genaamd de Makery in Essex, Engeland, grotendeels met de hand in kleine porties. Langzaam geroosterd in de oven, en samengesteld uit de beste ingrediënten.’

We hebben de vraag naar minder suiker en proteïne beantwoord”

‘We proberen altijd nieuwe smaken te introduceren die aansluiten bij de behoeften van onze handelspartners en consumenten. De Protein Packed en Low in Sugar granola zijn succesvolle introducties die inmiddels belangrijke categorie drijvers zijn. We hebben de
vraag naar minder suiker en proteïne beantwoord door gebruik van verrassende ingrediënten als kikker-erwten en kokosbloesemnectar. En het statige zwarte pak gecombineerd met de kleurrijke productnaam functioneert al jaren als iconische blikvanger in het schap. Iets wat de verkopen zeker ten goede komt.’

‘Lemar is blij met de goede samenwerking met retail. De gesprekken worden steeds efficiënter, we hebben vertrouwen in elkaar en staan altijd open voor een goede discussie. Deze award is een mooie bekroning, een fijne bevestiging dat we op de goede weg zijn.’

Hoe komt het dat het jullie wel lukt om te slagen in deze categorie?

‘Onze producten zijn premium, bestaan uit de beste natuurlijke ingrediënten en zijn handgemaakt. Juist die unieke textuur en het mooie merkverhaal dragen eraan bij dat het merk relevant is en blíjft. We kijken goed om ons heen, staan open voor ideeën en blijven proeven en proberen. De kunst is om vooral niet stil te blijven zitten. Mede door Corona is er nog meer aandacht voor verantwoorde producten en merken die echt zijn, en dat sluit naadloos aan bij Eat Natural.'

'Lemar heeft zichzelf met Eat Natural in Nederland inmiddels succesvol bewezen: we zijn de belangrijkste afzetmarkt voor de Engelse merkeigenaren. Dit heeft als voordeel dat we lokale vrijheid genieten en dat onze ideeën voor wat betreft innovatie en storytelling zeer welkom zijn.’

Welke ontwikkeling voorziet u voor de categorie ontbijtgranen?

‘De categorie zal moeten meebewegen met alle ontwikkelingen in de markt. De vraag naar verantwoorde voeding is enorm, ontbijt wordt als de belangrijkste maaltijd van de dag gezien, maar kant-en-klare, voedzame concepten blijven zeldzaam. Het is aan ons als handelspartners om hierop in te spelen. Om samen met onze partners de handen ineen te slaan en de consument te verrassen met nieuwe producten en concepten. We proberen op alle vlakken ondersteuning te geven, offline en online naadloos geïntegreerd en zoveel mogelijk data driven. Waarbij online steeds belangrijker wordt om de consument te bereiken, en waarin convenience geschikt voor “on the go” de toekomst wordt.’

En welke positie wil Lemar in die toekomst gaan innemen?

‘Wij willen daarin als merkenbouwer het voortouw nemen. We zijn creatief, zien kansen en zijn bereid om samen met onze partners risico’s te nemen. Dit ondernemerschap moet iedere Lemar-medewerker in het DNA hebben. De dynamiek van samenwerken proberen we op alle niveaus op te zoeken. Steeds meer data gedreven, liever investeren in 360 graden marketingactivatie dan in promo en altijd kijkend vanuit de behoeften van de consument.’

Dit artikel is gesponsord door Lemar

Lancering Haribo F!zz met links Patrick Tax en rechts Jorick van der Miessen.

Soda Straws F!ZZ: de opkomst van de categoriedrijver

Wat in België en Frankrijk al een succes was, werd in Nederland als een trial in de markt gezet, maar is uitgegroeid tot dé drijver van de categorie snoep: Haribo Soda Straws F!ZZ. Patrick Tax en Jorick van der Miessen van Haribo vertellen hoe het succes verder wordt uitgebouwd.

Onur Arslan, algemeen directeur en Richard Valkenburg, commercieel directeur van KSZ.

KSZ Transport: een blik op de toekomst

In een gesprek met Richard Valkenburg, commercieel directeur, en Onur Arslan, algemeen directeur van KSZ Transport, wordt de aanpak voor de ambitieuze toekomstplannen van het bedrijf besproken. De gezamenlijke visie geeft inzicht in de manier waarop het bedrijf zich blijft ontwikkelen en innoveren om aan de veranderende behoeften van de logistieke sector te voldoen.

Continu nieuwe klanten aantrekken met Smart Activatie

Continu nieuwe klanten aantrekken met Smart Activatie

Rond deze tijd van het jaar maken de meeste marketeers hun plannen voor 2025. FMCG-merken willen logischerwijs het maximale uit retailactivaties halen. Tijdelijke promoties en prijsacties staan al op de kalender. Maar steeds vaker loopt er ook een meer strategische activatie om een constante stroom nieuwe kopers te trekken.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.