Dat wordt duidelijk uit een interview van Distrifood met financieel topman Ton van Veen. ‘Die belangstelling is er en wij sluiten ook zeker niet uit dat het gaat gebeuren. Als partijen kansen zien voor groei, vinden ze bij Jumbo altijd een gewillig oor. Alleen hoe onze introductie in België er precies uit gaat zien, met filialen of ondernemers, laten we voorlopig in het midden. Daar hebben we nog meer dan een jaar de tijd voor. Of we in Bree beginnen? Dat kan ik nu niet zeggen.’
Foodmarkt een optie
Van Veen zegt ook dat de Foodmarkt een optie is voor Jumbo in België. ‘Dat zou, denk ik, heel goed kunnen. De eetcultuur en de arbeidsmarkt in België is weliswaar op veel vlakken anders, maar er zijn ook veel gelijkenissen. Als we in België beginnen, doen we dat in ieder geval met onze eigen identiteit als familiebedrijf. Dus met de 7 Zekerheden. We zien in België ruimte voor verschillende concepten en ook een combinatie van concepten. Online is bijvoorbeeld nog niet zo ontwikkeld als hier, daar zien we mogelijkheden.’
Cijfers over eerste zes maanden
Jumbo publiceerde woensdag de cijfers van de eerste zes maanden van dit jaar. De consumentenomzet van de Jumbo-supermarkten is in die periode met 3,8 procent toegenomen naar €3,898 miljard. De onderneming meldt dat de autonome omzetgroei 3,3 procent bedroeg. In een gesprek met Distrifood gaat Van Veen dieper in op de cijfers van de supermarktketen.