Sponsored content door Zentrada
Creatieve zelfstandige supermarktondernemers en filiaalhouders spelen al jaren met non-food op de winkelvloer. Vanuit het besef dat het een aantrekkelijke categorie is voor hun supermarkt, waar goed geld mee te verdienen is. De supermarktondernemer kent als geen ander zijn klant en weet welke verschillende wisselende assortimenten non-food daarbij past. Nieuw op het supermarktspeelveld is het Europese Zentrada, dat sinds 2005 als core business heeft zelfstandige retailers, online en offline, een breed assortiment non-food van Europese bodem te bieden. Volledig gedigitaliseerd via online sourcing en een digitaal inkoopplatform.
Digitalisering komt op gang
Ron Schoenmakers, directeur Zentrada Nederland: ,,E-commerce heeft het gedrag van consumenten en de consumentenverkoop de afgelopen jaren drastisch verandert. Het heeft even geduurd maar nu komt ook de digitalisering in de groothandel en de inkoopprocessen langzaam maar zeker op gang. Zentrada is jarenlang de pionier in de online groothandel van consumentengoederen in Europa geweest. We zien een aanzienlijke stijging in aanvragen van grote fabrikanten, importeurs en groothandelaren uit heel Europa die via ons centraal inkoopplatform hun producten aan retailers willen aanbieden. En aan de andere kant zijn er de stationaire ondernemers die steeds meer de voordelen van digitale inkoopsystemen en -platformen onderkennen."
Interesse supermarkt stijgt
Met name ook uit de supermarktbranche ziet Schoenmakers de interesse toenemen. ,,Supermarktondernemers willen op een eenvoudige manier een keuze kunnen maken uit een grote verscheidenheid van non-foodproducten met goede inkoopcondities, op de momenten die zij zelf bepalen. Om zo een betere match te kunnen maken met de interesse van hun klanten en gebruik te maken van hun klantenfrequentie en daarmee het onderscheidend vermogen in de lokale markt te vergroten. Die groeiende behoefte heeft ons doen besluiten om sinds dit jaar supermarkten als een key account te benaderen."
Meer omzet, meer marge
Voor foodondernemers is het uniek dat uit een database van meer dan 400.000 artikelen van meer dan 500 aangesloten, gedeeltelijk zeer grote Europese topleveranciers, met één klik op de muis een keuze gemaakt kan worden. Met de centrale online orderverwerking, beheer van bestellingen en nabestellingen en de veilige verwerking van betalingen neemt Zentrada alles uit handen van een ondernemer. Bovendien kan er met een door Zentrada ontwikkeld analysetool op basis van bestellingen die in winkelwagentjes terechtkomen, zeker drie maanden van tevoren trends worden voorspeld. Via alerts en nieuwsbrieven brengt Zentrada haar klanten hiervan op de hoogte, waardoor zij bijvoorbeeld snel kunnen inhaken op te verwachten hypes. Schoenmakers durft dan ook beslist de stelling aan dat 1 uurtje per week non food digitaal inkopen op zentrada.nl, de non food omzet verdubbelt en de marge verviervoudigt!