Alles over Gezondheid

Foto: Nikki Natzijl

Supers stimuleren ongezond eten, 'Vooral AH, Aldi, Jumbo en Plus'

Supermarkten zetten consumenten nog steeds aan tot ongezond eten, ondanks hun belofte op beterschap. Vooral Albert Heijn, Aldi, Jumbo en Plus blijven achter. Dat blijkt uit de Superlijst Gezondheid, een initiatief van Questionmark en diverse gezondheidsfondsen. Zij doen 'een uiterst dringende oproep' voor wettelijke maatregelen die zorgen dat supermarkten 'de noodzakelijke stappen zetten'.

Zonnebloemolie is duurder geworden. Foto: Shutterstock

Etiketten door alle logo's en claims verwarrend en soms misleidend

De Europese Rekenkamer onderzocht etiketten van levensmiddelen en concludeert dat deze vaak verwarrend zijn in plaats van verhelderend.

Foto: Roel Dijkstra

AH, Jumbo, Plus, Aldi en Lidl pleiten voor versteviging Nutri-Score

Een coalitie van supermarkten, de Consumentenbond en wetenschappers vraagt staatssecretaris van VWS Vincent Karremans om Nutri-Score effectiever in te zetten.

Afbeelding: Albert Heijn

Albert Heijn lanceert magazine voor vrouwen in de overgang

Albert Heijn besteedt speciale aandacht aan vrouwen in de overgang, met een magazine en eigen website.

De productlijn Foreveryou van Penny Italia. Afbeelding: website Penny

Groeimarkt: Penny Italia lanceert huismerk voor 50+'ers

Het Italiaanse Penny introduceert Foreveryou, een productlijn speciaal gericht op 50+'ers.

Marit van Egmond. Foto: Yasmin Hargreaves

AH-ceo Van Egmond breekt lans voor Nutri-Score

Albert Heijn-ceo Marit van Egmond pleit op LinkedIn voor het behoud van Nutri-Score. 'Laten we Nutri-Score de tijd geven die nodig is om bij mensen daadwerkelijk tot gedragsverandering te leiden.'

Foto: Ronald Hissink

Omzet peulvruchten stijgt door eiwittransitie

De populariteit van peulvruchten neemt in rap tempo toe. Kwam de gezamenlijke omzet in supermarkten in 2019 nog uit op €79.845.444, inmiddels becijfert Circana een groei naar €102.921.954 (MAT 32, 2024). De eiwittransitie speelt een belangrijke verklarende rol.

Foto: Herbert Wiggerman

Schijf van Vijf: Hoe transparant zijn AH, Jumbo, Plus, Dirk en Lidl?

Dirk presenteerde recent cijfers over de omzet die afkomstig is van Schijf van Vijf-producten. Distrifood vroeg vervolgens aan Albert Heijn, Jumbo, Plus en Lidl hetzelfde te doen. Niet iedereen blijkt op dit punt even transparant.

Maudie van den Broek, Marketing Coördinator met CEO Piet Driessen: ‘De internationale retail pikte 
Callowfit veel sneller op dan we hadden verwacht.’

Callowfit-sauzen: een gezondere en smaakvolle keuze

Bereid een smakelijke saus die er ook nog eens lekker uitziet, maar dan zónder vet, toegevoegde suikers, dierlijke producten, lactose en gluten. De meeste koks zouden lachend bedanken voor deze uitdaging, maar de Driessen Group of Companies uit Deurne zette er hun tanden in en bracht een nieuw, gezonder sausmerk op de markt: Callowfit. Na zeven jaar volharden en ontwikkelen staat het nu in meer dan veertig landen op de schappen.

Foto: ANP

Rumoer rond Nutri-Score: Foodwatch haalt uit naar Danone

Danone gaat in alle EU-landen Nutri-Score geleidelijk van verpakkingen verwijderen. Dat levert de zuivelgigant felle kritiek op van Foodwatch.