Dat blijkt uit het Categorie-rapport Vleeswaren dat GfK voor het zevende jaar op rij heeft uitgevoerd in opdracht van Stegeman.
Voor het derde jaar op rij is de consument kritischer over de vleeswarenafdelingen in de supermarkt en liggen de verwachtingen hoger. De categorie vleeswaren zal moeten meebewegen met het trends in de markt om in kwaliteit en toepassing relevant te blijven voor de shopper.
Twee verschuivingen
Het onderzoek laat twee opvallende verschuivingen zien:
- De kwaliteit van het assortiment is voor de consument nog steeds het belangrijkste aspect als het gaat om het kopen van vleeswaren.
- De rol van het personeel op de bedieningsafdeling is daarentegen wel veranderd.
Waar de aanwezigheid en hulpvaardigheid van personeel vorig jaar nog twee van de belangrijkste aspecten waren, zien we deze aspecten dit jaar niet terug in de top 5. Dit terwijl juiste inzet van personeel een belangrijke bijdrage levert aan de uitstraling van de versafdeling. In het binden van klanten ligt er voor personeel een grote rol.
Lage prijzen
Wat daarnaast opvalt in het onderzoek is de dalende waardering op het aspect ‘lage prijzen’. Het aspect ‘lage prijzen’ is met name in zelfbediening bovengemiddeld belangrijk, in Bediening is deze minder doorslaggevend. Het onderzoek biedt categorymanagers relevante inzichten en handvatten om nog beter aan te sluiten bij de wens van de shopper.
Een uitgebreide verslag van dit onderzoek is binnenkort te lezen in Distrifood Magazine nr.38.
Dit artikel is gesponsord door Stegeman.