Lokale marketing: zichtbaar door ludieke acties

Lokale marketing: zichtbaar door ludieke acties

Onderscheidend vermogen op lokaal gebied wordt steeds belangrijker; de markt verandert in rap tempo, formulekleuren nemen af en de online verkopen juist toe. Daarom ontwikkelt InMarkt loyaliteitsprogramma's die de shopper specifiek naar uw winkel trekken. Programma's die zorgen voor zichtbaarheid.

Dat de duizend in een dozijn-spaarprogramma’s die bij iedere supermarktorganisatie te vinden zijn, het verschil niet meer maken, weet InMarkt allang. Daarom creëert de lokale marketingspecialist al jaren loyaliteitsprogramma’s voor supermarktondernemers, die specifiek inspelen op hun verzorgingsgebied. Programma’s waarmee hun klanten kunnen sparen voor waardevolle producten, en die zorgen voor een persoonlijke binding door de koppeling aan een mooi, lokaal doel.

Niet alleen de trouwe klanten

Met een spaarprogramma wil je als ondernemer echter niet alleen de trouwe klanten aan je binden, benadrukken lokale marketingspecialisten Robert Hoekstra en Roy Spitters. “Maar ook de mensen die nog niet standaard bij jou in de winkel komen. De ‘zwevende shoppers’, of de shoppers die al jaren loyaal zijn aan een andere winkel.” Daarom zet InMarkt niet alleen spaarprogramma’s op voor specifieke verzorgingsgebieden, met producten die kwalitatief goed en onderscheidend zijn. Maar bedenkt de lokale marketingspecialist eveneens in het oog springende acties om deze spaarprogramma’s extra goed in de kijker te spelen. Door de verbinding te maken met bekende tv-koks als Rudolp van Veen en Giovanni Caminitia, en de koppeling aan tot de verbeelding sprekende merken als Van der Valk. Maar ook door de klant te attenderen op een actie door iets ludieks te organiseren wat niemand anders doet.

Leuke zichtbaarheid

Die advertentie in de lokale krant doet het ‘m niet meer, leggen de lokale marketingspecialisten uit. “Om anno 2018 op te vallen met een mooie supermarkt-actie, moet je met scherper geschut komen.” Geschut dat opvalt, benadrukken zij. “Omdat het specifiek bij de doelgroep past, maar ook omdat het anders dan anders is. En vooral; leuk!”  “Die nieuwbouwwijk…”, blikt Hoekstra terug op een recente actie van InMarkt. “Waar we samen met de lokale supermarkt, flyers met ballonnen aan de deuren hingen met 'welkom in de wijk'. Deze actie had niet eens per se iets met sparen te maken", onderstreept hij. “Maar viel gewoon in de smaak omdat het leuk was, omdat de supermarkt op een bijzondere manier zichtbaar werd. En omdat mensen het niet verwachtten.” Leuke zichtbaarheid, vatten de marketingspecialisten dergelijke acties samen. “Waarmee je extra binding creëert met de al loyale klanten, en tevens de mensen bereikt die (nog) niet standaard bij jouw winkel hun boodschappen doen.”

Denk outside the box

Hoe effectief dit outside the box-denken daadwerkelijk is, merk je pas wanneer je het gaat doen, benadrukt Spitters. “Zet daarom voor de grap eens een jaar lang dat bedrag dat je normaal uitgeeft aan lokale advertentiekosten opzij”, oppert hij. “En besteed dit aan een mooi evenement of een gepersonaliseerd product; iets ludieks waar de klant echt een herinnering aan heeft. Een kookdemonstratie in de winkel door Rudolph van Veen, of een proeverij met de Italiaanse kok Giovanni Caminita. Laat de klanten sparen voor een ‘eigen’ shopper, of een gepersonaliseerde mok. Geloof me, ook dit vindt men geweldig. Om de simpele reden dat je iets functioneels persoonlijk en bijzonder maakt. Met brood of frisdrank zal niemand zeggen dat het van deze lokale ondernemer komt, maar met een lokale kerstbal die elk jaar de boom in gaat wel.”

Grensoverschrijdend leuk

Zo bijzonder zelfs, dat sommige klanten de shopper van hun Nederlandse vakantieadres mee naar huis nemen, weten de marketingspecialisten. “We kennen zelfs verhalen van dorpsgenoten die elkaar herkennen door deze boodschappentas. Hey, ga jij ook op vakantie uit ‘Lutjebroek’? Doe jij ook je boodschappen bij ‘Piet’?! Dat is toch fantastisch?” Dat ‘boodschappen doen bij Piet’ is bovendien exact wat InMarkt met het zichtbaar maken wil bereiken, vertelt Hoekstra.

Zorg dat je als ondernemer de strijd gaat winnen van de concurrent, besluiten de lokale marketingspecialisten. En maak je zichtbaar. “Zichtbaar zijn, én blijven, in een marktgebied draait om outside the box-denken”, benadrukken zij. “En met lokale spaarprogramma’s en bijpassende acties, kun je zo zichtbaar zijn als je maar wilt. Op een manier die bij jou als ondernemer past, en die bovendien verder reikt dan die lokale media. (knipoogt) Zoals bijvoorbeeld dat vakantieadres.”

Dit artikel is gesponsord door Inmarkt.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

'Food hacks' goed voor portemonnee en milieu

'Food hacks' goed voor portemonnee en milieu

De stijgende energieprijzen en torenhoge inflatie dwingen de Nederlandse consumenten om slimmer en goedkoper te leven. Hoewel de algemene inflatie lijkt te stabiliseren, blijven de prijzen voor dagelijkse boodschappen toenemen. Zo werden in juli 2024 onze dagelijkse boodschappen 5,4% duurder. In augustus 2024 kwam de voedselinflatie uit op 5,6%, opnieuw duidelijk hoger dan de totale inflatie. Sinds 2022 maken de prijzen van onze voedingsmiddelen al een sterke groei door, met een gemiddelde stijging van ongeveer 27%.

Van afval tot waardevolle grondstof: 'Afval bestaat niet'

Van afval tot waardevolle grondstof: 'Afval bestaat niet'

Renewi is een toonaangevend waste-to-productbedrijf en een van de grootste afvalverwerkers en recyclers in Nederland. Dankzij hun recyclingtechnologieën kunnen ze uit vrijwel elk type afval waardevolle materialen terugwinnen. Cruciaal in dit proces zijn samenwerkingen met partners, zoals Albert Heijn.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.