Supermarktformules weten een steeds groter aandeel van de biologische koek op te happen. Wel ontbreekt het hen aan diepte in assortiment.
Supermarkten winnen het door hun schaalgrootte in omzet van het speciaalkanaal, mede door het succes in enkele versgroepen, maar dat is iets anders dan het bieden van een volwaardig biologisch alternatief.
Logisch dat groei biologisch afneemt
Volgens onderzoeksbureau IRI is het logisch dat de groei in biologisch afneemt, de markt wordt volwassen. Rini Emonds, business consultant Retail IRI Nederland: ‘De continue ontwikkeling in biologisch zet door, het groeitempo neemt af door de steeds grotere omzet van biologisch als totaal en het vervagen van de scheidingslijn tussen regulier en biologisch. Er kunnen steeds meer duurzame keuzes gemaakt worden die niet biologisch zijn.’ IRI becijfert dat biologisch in 2018 op een euro-index van 107 uitkomt. Zuivel blijft veruit de grootste groep, biologische subcategorie. ‘Zuivel en eieren zijn koploper. Daar zitten merken onder als Arla en FrieslandCampina, echt de grote dus.’
Nieuws en achtergrond:
Distrifood-pagina Biologisch >>>
Omzetgroei te optimistisch ingeschat
Bavo van den Idsert, directeur van branchevereniging Bionext, was er vorig jaar in Distrifood nog van overtuigd dat biologisch in 2018 door de €1 miljard supermarktomzet zou gaan. Dat was iets te optimistisch, maar hij blijft positief over de toekomst. ‘Want biologisch groeit nog altijd hard. Uit de IRI-cijfers van de supermarkten over het eerste halfjaar blijkt een groei van 7 procent in de verkoop van biologisch in de supers. De halfjaaromzet is gegroeid van €387 miljoen naar €414 miljoen. Als die lijn doorzet, dan komen de supers, exclusief Aldi en Lidl, op €830 miljoen in 2018. Tel daar circa €50 miljoen bio-omzet bij Aldi en Lidl bij op en je hebt indicatief de supermarktomzet voor 2018: €880 miljoen.’
Er kunnen steeds meer duurzame keuzes gemaakt worden die niet biologisch zijn.'
Rini Emonds, business consultant Retail IRI Nederland
Speciaalzaken in biologisch blijven het moeilijk houden
Waar biologisch in de supermarkten blijft groeien, staat de omzet bij de biologische speciaalzaken onder druk. Dat is al enkele jaren zo, benadrukt Van den Idsert. In de buitenshuismarkt gaat de groei wel onverminderd door. ‘Ik verwacht dat speciaalzaken in 2018 rond de €320 miljoen biologische omzet uitkomen. De retail komt daarmee in totaal op circa € 1,2 miljard bio-omzet in 2018. Dat is dus exclusief de bio-omzet in catering en horeca, en exclusief de markten, boerderijwinkels en aparte bio-webshops. Als je alle afzetkanalen bij elkaar neemt, verwacht ik dat we groeien van €1,5 miljard naar €1,6 miljard bio-omzet in Nederland.’
Eieren knallen omhoog, vlees blijft achter
Biologische eieren groeiden dit jaar opnieuw met dubbele cijfers, dat is ver boven het marktgemiddelde. Mogelijk heeft de nasleep van de fipronilaffaire hier een extra zetje gegeven. Tijdens voedselschandalen zijn consumenten geneigd naar veilige havens te vluchten. ‘Eieren groeien in 2018 weer flink door, het percentage bedroeg 16 procent dit voorjaar. Dit is ruim boven de hele categorie zuivel, die zich sowieso goed ontwikkelt met 9 procent. Ook agf ontwikkelt zich in de volle breedte bovengemiddeld, met ruim 10 procent groei.’
Bio-beurs
Wie geïnteresseerd is in de nieuwste trends en producten in de biologische sector kan terecht op de Bio-beurs en de Pureness op 23 en 24 januari in de IJsselhallen te Zwolle. Met circa 400 stands en 10.000 bezoekers is dit de vakbeurs voor biologische landbouw en voeding in Nederland. Voor meer info en bezoekerskaarten met korting: www.bio-beurs.nl
Verhouding vers en kw blijft ongeveer hetzelfde
Vlees blijft in de versgroepen achter. Groei is er voldoende, maar het volume houdt nog niet over. ‘In die zin doet vlees het iets minder goed dan zuivel, hoewel rundvlees, pluimvee en vleeswaren ook met respectievelijk 11, 7 en 6 procent stijgen. Hoewel klein in omzet doen de biologische vegetarische producten en vis het goed met stijgingen van 24 en 15 procent.’ Het gat met vers weten de kruidenierswaren niet te overbruggen. ‘Nee, vers stijgt met gemiddeld ruim 7 procent en dkw stijgt gemiddeld met ruim 6 procent. De verhoudingen blijven daardoor min of meer hetzelfde.’
Huismerken domineren A-merken in bio
Biologisch is met uitzondering van zuivel een door private label gedomineerde markt. Dit blijkt ook uit scanningsgegevens van IRI. ‘Kijk ik naar de A-merken, en laat ik de zuivelmerken even buiten beschouwing, dan komen pas na een hele reeks private labels als eerste Zonnatura, Brouwerij Het IJ en Hipp naar voren’, stelt Emonds vast. ‘Zij staan ver boven andere A-merken, dat is toch wel opvallend.’
'En niet te vergeten de Organic drinks van Red Bull, dat vind ik ook een behoorlijke inhaalactie. Verstappen-waardig…'
Bavo van den Idsert, directeur van branchevereniging Bionext
Juichen om inhaalslag van Unilever
Wel zijn er steeds meer A-merkfabrikanten die ook een biolijn voeren. Dat was jaren geleden nog een zeldzaamheid. Calvé en Becel zijn hier voorbeelden van. De Bionext-directeur juicht deze ontwikkeling toe. ‘Echt opvallend is de inhaalslag die Unilever heeft ingezet, met biologische Becel, pindakaas en chocopasta. De biologische merkvernieuwing van Friesland Campina getuigt ook van hernieuwde belangstelling in het biologische schap. En niet te vergeten de Organic drinks van Red Bull, dat vind ik ook een behoorlijke inhaalactie. Verstappen-waardig…’
Supers bouwen bio-huismerken uit
Vergeleken met de A-merken pakken de supermarktorganisaties het wat voortvarender aan in biologisch. ‘We zien de doorgaande trend van de supermarkten die hun eigen biologische huismerk uitbouwen’, besluit Van den Idsert. ‘Denk aan AH biologisch. Denk aan Bio+, dat sinds begin 2018 in handen is van Superunie. En verder aan Jumbo Bio en Bio Organic van Lidl. Veel activiteiten die de bioverkoop verder zullen stimuleren in het supermarktkanaal.’
Wat is er te doen in Zwolle?
ZWOLLE - Bionext en Libéma houden op 23 en 24 januari 2018 voor de 5e keer de Bio-beurs in de IJsselhallen in Zwolle.
De Bio-beurs heeft zich ontwikkeld tot een ontmoetingsplaats voor eenieder die zich vakmatig bezighoudt met de productie, het gebruik of de verkoop van biologische producten. Met name voor trendwatchers in food retail kan een bezoek interessant zijn. Het evenement biedt een goed overzicht van de laatste ontwikkelingen in de biologische sector en er kan van alles geproefd worden. Te denken valt aan ambachtelijke kazen en vleeswaren, vleesproducten, groente en fruit, zuivel, wijn, bier en brood. Kortom veel vers, met nadruk op kleinere, ambachtelijke verwerkers en producenten. Wie op zoek is naar A-merken in biologisch komt bedrogen uit. FrieslandCampina is een van de weinige met een stand. Naast vers is er een uitgebreid dkw-assortiment te vinden bij de diverse exposanten, al zijn deze standhouders grotendeels gericht op het speciaalkanaal.
Foodplein als culinair hart van beurs
Het Foodplein is het culinaire hart van de beurs, waar onder meer ambassadeurs van biologisch koken in de horeca twee dagen lang gerechten zullen bereiden met producten van biologische producenten. Gezien het vervagen van de scheidslijn tussen horeca en food retail kan het Foodplein een bron van inspiratie zijn voor supermarktformules die maaltijdbereiding als speerpunt zien.
Man in de pan
Op dag 1 zijn de koks van Dutch Cuisine culinair aan zet. Ze zullen koken met (biologisch) vlees van mannelijke dieren in het kader van de campagne ‘Man in de pan’. Dit is onderdeel van een 2-jarig project, waarbij Bionext samen met biologische ondernemers werkt aan verbetering van de leefomstandigheden voor de mannelijke dieren in de biologische sector. De eerste melkveehouders en de legkippenhouders zijn zich nu aan het organiseren om meer stieren, bokken en hanen op biologische boerderijen op te fokken. Er komt straks dus meer biologisch vlees van mannelijke dieren beschikbaar in plaats dat de fok plaatsvindt in reguliere mesterijen. Deze dieren zijn verantwoord opgegroeid en het vlees is smaakvol en onderscheidend.
Kookpresentaties door koks
Op dag 2 zullen koks die werken bij restaurants met Eko-certificaat kookpresentaties geven. De workshops hier centreren zich op het koken met biologische producten, bij voorkeur uit de regio. Centraal staat onder meer ‘fantastisch’ biologisch kalfsvlees van Nederlandse bodem.