U bent terug op de eerste plaats, terwijl de winnaars van vorig jaar het nu minder doen. De overallscore voor PepsiCo is flink hoger. Heeft u zelf het idee dat het afgelopen jaar als geheel beter liep dan het jaar daarvoor?
Tim Mulder, directeur Retail Sales Benelux: ‘Allereerst vind ik het ontzettend mooi dat we de prijs dit jaar weer winnen, het is voor ons een erkenning door de handel. En ja, er zijn wat dingen die we dit jaar wat scherper hebben gesteld, maar over het algemeen is het toch de lijn die we de afgelopen jaren hebben gevolgd. We hebben een mooie, gezonde groei, die het afgelopen jaar nog iets sterker was. Mooi voor zowel de retail als voor ons. Daar ligt een breed marketingprogramma onder, met een mooi introductie- en innovatieprogramma. Blijven vernieuwen is belangrijk voor een impulscategorie. We hebben goed samengewerkt met de retail en een stevig activatietraject doorlopen.’
Samenwerken en activatie: voor trademarketing gaat de score ook omhoog, vooral door de hogere waardering voor het analytisch vermogen van het TM-team. Herkent u deze hogere prestaties in de aanpak dit jaar?
‘Zeer nadrukkelijk. Trademarketing vinden we al jaren een essentieel onderdeel van de samenwerking met de retailers. Dit jaar hebben we enkele grote projecten gedaan waarin alles bij elkaar komt. Het analytische stuk zien we als een essentieel onderdeel van die samenwerking. Daar gaan we zeker zo mee door.’
In accountmanagement valt de score dit jaar flink hoger uit, vooral door een veel hogere waardering voor de onderhandelingsvaardigheden en de besluitvaardigheid. Wat doet u nu anders in accountmanagement?
‘We hebben onszelf ten doel gesteld om onze besluitvorming sneller te laten verlopen en sneller bij de retailer terug te komen. Daarnaast hebben we nog meer besluitvorming bij de customerteams neergelegd. Binnen de plannen kunnen zij tot een bepaald niveau zelf schakelen en dat komt de snelheid ten goede.’
In supply chain management is de retail niet gauw tevreden en ook voor PepsiCo is het een lastige discipline. Toch scoort u dit jaar zowel in inzicht als in leveringsbetrouwbaarheid een stuk hoger dan vorig jaar. Waar ziet u de verbeteringen?
‘We leveren dit jaar gewoon beter dan het jaar ervoor. We zitten vrijwel op de doelstellingen waar – om het zo te zeggen – de retail iets blijer van wordt. En een sterk punt is de communicatie. Onze customerservice tracht heel dicht bij de klant te zitten, zowel in de dagelijkse communicatie als in het regelmatig overleg. Daar zie ik mooie resultaten. Op meerdere vlakken zie ik steeds naar voren komen dat communicatie ongelooflijk belangrijk is. Natuurlijk kan het altijd nog beter, maar we hebben grote stappen gezet. Tijdig communiceren voorkomt veel ergernissen. Tegelijk proberen we zo goed mogelijk samen te forecasten en alle promoties en seizoenen vroeg in kaart te hebben. Bij nieuwe producten is dat altijd iets lastiger natuurlijk.’
2020 wordt een mooi sportjaar. Belangrijk voor de categorie Snacks? En welke andere factoren gaan een grote rol spelen in de komende maanden?
‘Heel belangrijk voor onze categorie. En er komt inderdaad een heel mooi jaar aan. Sportuitzendingen gaan altijd goed samen met een drankje en een zakje chips of nootjes. Het heeft even geduurd, maar we zijn er weer bij. Een mooie kans voor onze categorie.’