U bezet opnieuw de eerste plaats. Was dat min of meer verwacht na de sterke prestatie van vorig jaar, of is er hard voor geknokt?
Managing director Karin Gerritsen: ‘We hadden het niet verwacht. Twee keer op rij dat leek ons te veel. Maar we vinden het een enorme eer en zijn de retail dankbaar dat we deze prijs opnieuw ontvangen. En inderdaad: we hebben er wel hard voor gewerkt. In drukkerijen is een verdere consolidatie geweest. Enkele zijn failliet gegaan, waarbij het werk door andere drukkerijen is overgenomen. Dat betekent grotere druk bij uitgevers, die net als wijzelf daar weer hun weg in moeten vinden. En onze logistiek hebben we uitbesteed, maar het wordt wel vanuit ons kantoor aangestuurd. Het is een behoorlijke klus geweest om al die nieuwe logistieke afspraken in goede banen te leiden.’
In accountmanagement doet u het wat minder goed dan vorig jaar op het aspect ‘onderhandelingsvaardigheid en besluitvaardigheid’. Is er iets veranderd?
Sales- en trade marketing manager Retail Andrea van Baaren: ‘Voor ons is dit begrijpelijk: met onze foodretailers hebben wij veel lopende twee- of driejarige contracten, en er zijn eigenlijk wat weinig besprekingen geweest. Dat maakt het in dit onderzoek ook lastiger voor de retail om ons hierop in te schalen.’
Ook dit jaar zijn er zeer hoge scores in trade marketing. Adviezen en analyses over de categorie zijn jullie blijkbaar op het lijf geschreven. Hoe zien jullie dat?
Gerritsen: ‘We zijn met onze tijdschriften de verscategorie in non-food. We voeren een kleine 1300 titels, met steeds nieuwe edities en verschillende verschijningsdata. Dat maakt het een complex proces, en dat betekent ook dat je niet anders kunt dan je category management goed onder de knie hebben. Anders krijg je het schap ook niet op orde.’
Van Baaren: ‘Daarnaast hebben we opnieuw geïnvesteerd in een shopperonderzoek, waarbij we de nieuwste technologieën als eyetracking en EEG hebben ingezet (EEG = elektro-encefalografie, het meten van emoties d.m.v. elektroden op de hoofdhuid, red.). Die learnings hebben we vertaald naar categorie- en promotieadviezen, afgestemd op de shopperprofielen die de retailers zelf hebben gedefinieerd. Advies op maat, dus.’
Gerritsen: ‘Maar los van wat wij allemaal bedenken: om de categorie te laten werken heb je ook een goed schaponderhoud nodig. Deze prijs is dus ook een compliment aan de medewerkers in de winkels die het schap onderhouden. Wij lichten ze daarover in met schapbrieven, met een overzicht van wat erin komt en wat eruit moet. Voor smartphones hebben we een app ontwikkeld waarmee je de barcode van een tijdschrift kunt scannen, waarna je precies ziet wat er met dat tijdschrift moet gebeuren. Veel makkelijker dan het nalezen op uitgeprinte lijsten. En nu is de app ook geschikt gemaakt voor de PDA’s, de handscanners waar winkelmedewerkers al mee werken.’
Over jullie supply chain en de leveringsbetrouwbaarheid is de retail zeer lovend. Wat doen jullie zo goed?
Van Baaren: ‘We zitten er dagelijks met een dedicated afdeling supply chain bovenop om te zorgen dat de tijdschriften op tijd binnenkomen, zodat ze als een dagvers product zo snel mogelijk de winkelvloer op kunnen. Daarnaast hebben we verschillende afdelingen die dagelijks met de vraagvoorspelling bezig zijn, om te bepalen hoeveel verkooppotentieel er van een tijdschrift nog aanwezig is in een winkel en hoeveel exemplaren er van die titel geleverd moeten worden. Dat is cruciaal om de omzet op peil te houden.’
Staat Aldipress volgend jaar opnieuw op het podium?
Gerritsen: ‘Een hattrick, daar hopen we natuurlijk wel op, maar dat wordt keihard werken. We gaan ons best doen. We gaan naast tijdschriften ook andere artikelen distribueren, impulsartikelen als klein speelgoed, cadeauartikelen en stationary: papierwaren als schriftjes, opschrijfboekjes met een fraai uiterlijk, potloden et cetera. Dat is ook weer een impuls voor de samenwerking.’