Gloe & Zeitz is (al sinds 1902) importeur van langhoudbare voedingsmiddelen (conserven). Voor alle producten uit het assortiment geldt dat ze niet in de buurt worden geproduceerd, maar van ver worden geïmporteerd, zoals bijvoorbeeld Dole Conserven (ananas en Aziatische vruchten) en het eigen merk Deepblue. Daarnaast levert Gloe & Zeitz veel eigen merken van de meeste Nederlandse supermarktketens.
Als eerste met plastic deksel
Deepblue is een belangrijk merk op de Nederlandse markt. Directeur Theo Jongmans: ‘In visconserven lijken de verschillende merken in de markt redelijk inwisselbaar. Met Deepblue proberen we echter de laatste jaren ons te onderscheiden van de andere merken. Zo kwamen we als eerste met visconserven met een plastic deksel. Dat is daarna door andere merken overgenomen, maar zo houden we het merk wel onderscheidend.’
Verschillende keurmerken
De belangrijkste ontwikkeling in vis en visconserven in de laatste jaren is de opkomst van keurmerken. Voor een beter beheer van de viswateren is het keurmerk van de Marine Stewardship Council opgezet. Visstanden worden duurzaam beheerd en er wordt zo min mogelijk schade toegebracht aan het leven in de zee.
Om bijvangst bij de tonijnvisserij te verminderen of voorkomen is het initiatief Pole & Line opgezet. Omdat bij tonijnvangst met netten vaak dolfijnen ongewild worden mee gevangen, is er ook tonijn die exclusief met hengels wordt gevangen. Door een bepaalde maat haak en type aas te gebruiken, kunnen de vissers zich specifiek richten op de vis die ze beogen te vangen. De vangst van grotere soorten tonijn of haaien wordt hiermee vermeden, waardoor dit type visserij wordt beschouwd als een van de meest duurzame. Een derde belangrijk keurmerk in Fair Trade.
Jongmans: ‘De meeste soorten vis die wij onder Deepblue verkopen zijn MSC gecertificeerd. Ook tonijn leveren wij MSC gecertificeerd, als is nog wel het grootste deel van de omzet in tonijn afkomstig van de ‘gewone’ tonijn zonder MSC-keurmerk. We zien echter wel een zekere verschuiving hierin naar een steeds groter aandeel MSC gecertificeerde vis. En die verschuiving geldt voor het hele assortiment.'
'Ik denk niet dat de gemiddelde consument er al sterk op let, ik denk dat vooral de inkopers van de supermarkten hier op letten. We hebben het vermoeden dat veel consumenten MSC nog als een kwaliteitskeurmerk zien, terwijl het om duurzaamheid gaat. Hier valt nog wat voorlichting te verrichten.’
'We vermoeden dat veel consumenten MSC nog als kwaliteitskeurmerk zien, terwijl het om duurzaamheid gaat'
Fair Trade
Deepblue komt met twee nieuwe verpakkingen tonijn (stukken in zonnebloemolie en in water) die naast MSC en Pole & Line ook het Fair Trade keurmerk dragen.
Jongmans: ‘Nu we al een tijd met keurmerken borgen dat er goed met de vis en de visstand wordt omgegaan, is het hoog tijd dat we ook kijken naar de levens- en arbeidsomstandigheden van de vissers. Daarom zijn we blij dat wij deze twee producten als eerste aan ons assortiment hebben kunnen toevoegen.
Uitrol gestart
De uitrol van de nieuwe varianten is onlangs gestart. In verschillende televisieprogramma’s waarin koken een plaats heeft zal de nieuwe tonijn worden gepromoot. Voor de winkelvloer zijn bij de introductie geen aanpassingen vereist. De blikjes hebben het gebruikelijke formaat, en zitten in een kartonnen doosje om de nadruk op het nieuwe keurmerk te vergroten.
Jongmans besluit: ‘Voor de komende jaren verwachten we dat Fair Trade een grotere rol zal kunnen spelen in visconserven.’
Dit artikel is gesponsord door Gloe & Zeitz en Deepblue.