Nieuwe varianten Deepblue met Fair Trade keurmerk

Nieuwe varianten Deepblue met Fair Trade keurmerk

Naast de keurmerken MSC en Pole & Line is een derde keurmerk voor vis van een vergelijkbaar belang: Fair Trade. Met name in de tonijnvangst is er nog veel te vaak sprake van zeer slechte arbeidsomstandigheden. Deepblue komt daarom met twee verpakkingen waarop ook het Fair Trade keurmerk van toepassing is.

Gloe & Zeitz is (al sinds 1902) importeur van langhoudbare voedingsmiddelen (conserven). Voor alle producten uit het assortiment geldt dat ze niet in de buurt worden geproduceerd, maar van ver worden geïmporteerd, zoals bijvoorbeeld Dole Conserven (ananas en Aziatische vruchten) en het eigen merk Deepblue. Daarnaast levert Gloe & Zeitz veel eigen merken van de meeste Nederlandse supermarktketens.

Als eerste met plastic deksel

Deepblue is een belangrijk merk op de Nederlandse markt. Directeur Theo Jongmans: ‘In visconserven lijken de verschillende merken in de markt redelijk inwisselbaar. Met Deepblue proberen we echter de laatste jaren ons te onderscheiden van de andere merken. Zo kwamen we als eerste met visconserven met een plastic deksel. Dat is daarna door andere merken overgenomen, maar zo houden we het merk wel onderscheidend.’

Verschillende keurmerken

De belangrijkste ontwikkeling in vis en visconserven in de laatste jaren is de opkomst van keurmerken. Voor een beter beheer van de viswateren is het keurmerk van de Marine Stewardship Council opgezet. Visstanden worden duurzaam beheerd en er wordt zo min mogelijk schade toegebracht aan het leven in de zee.

Om bijvangst bij de tonijnvisserij te verminderen of voorkomen is het initiatief Pole & Line opgezet. Omdat bij tonijnvangst met netten vaak dolfijnen ongewild worden mee gevangen, is er ook tonijn die exclusief met hengels wordt gevangen. Door een bepaalde maat haak en type aas te gebruiken, kunnen de vissers zich specifiek richten op de vis die ze beogen te vangen. De vangst van grotere soorten tonijn of haaien wordt hiermee vermeden, waardoor dit type visserij wordt beschouwd als een van de meest duurzame. Een derde belangrijk keurmerk in Fair Trade.

Voor de winkelvloer zijn bij de introductie geen aanpassingen vereist.

Jongmans: ‘De meeste soorten vis die wij onder Deepblue verkopen zijn MSC gecertificeerd. Ook tonijn leveren wij MSC gecertificeerd, als is nog wel het grootste deel van de omzet in tonijn afkomstig van de ‘gewone’ tonijn zonder MSC-keurmerk. We zien echter wel een zekere verschuiving hierin naar een steeds groter aandeel MSC gecertificeerde vis. En die verschuiving geldt voor het hele assortiment.'

'Ik denk niet dat de gemiddelde consument er al sterk op let, ik denk dat vooral de inkopers van de supermarkten hier op letten. We hebben het vermoeden dat veel consumenten MSC nog als een kwaliteitskeurmerk zien, terwijl het om duurzaamheid gaat. Hier valt nog wat voorlichting te verrichten.’

'We vermoeden dat veel consumenten MSC nog als kwaliteitskeurmerk zien, terwijl het om duurzaamheid gaat'

Fair Trade

Deepblue komt met twee nieuwe verpakkingen tonijn (stukken in zonnebloemolie en in water) die naast MSC en Pole & Line ook het Fair Trade keurmerk dragen.

Jongmans: ‘Nu we al een tijd met keurmerken borgen dat er goed met de vis en de visstand wordt omgegaan, is het hoog tijd dat we ook kijken naar de levens- en arbeidsomstandigheden van de vissers. Daarom zijn we blij dat wij deze twee producten als eerste aan ons assortiment hebben kunnen toevoegen.

Een deel van de Fair Trade premies is tot dusver besteed aan veiligheidsuitrusting voor de vissersvaartuigen, aan ondersteuning van lokale schoolprogramma’s en aan het installeren van waterzuiveraars op vaartuigen om het aantal plastic flessen dat door de vissers wordt gebruikt, te verminderen.’

Uitrol gestart

De uitrol van de nieuwe varianten is onlangs gestart. In verschillende televisieprogramma’s waarin koken een plaats heeft zal de nieuwe tonijn worden gepromoot. Voor de winkelvloer zijn bij de introductie geen aanpassingen vereist. De blikjes hebben het gebruikelijke formaat, en zitten in een kartonnen doosje om de nadruk op het nieuwe keurmerk te vergroten.

Jongmans besluit: ‘Voor de komende jaren verwachten we dat Fair Trade een grotere rol zal kunnen spelen in visconserven.’

Dit artikel is gesponsord door Gloe & Zeitz en Deepblue.

Senior sales director Esther Tromp-Strijdveen met Caroline Bronkhorst, Head of customer development.

'Duurzaam groeien doe je samen'

Arla Foods is een door boeren gedragen coöperatie. Alles binnen het bedrijf ademt het streven naar duurzame groei door keteninnovatie. Van melkveehouder tot retailer en consument: Arla Foods betrekt ze allemaal in haar streven naar duurzamere producten tegen een eerlijke prijs. 'Zo verleggen we samen onze grenzen.'

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Ontdek het verhaal achter de Label Rouge boerenkip : een iconische kip in de Franse gastronomie, bekend om haar intense smaken. In de schappen herken je de Label rouge producten aan de rode kleur van het logo op de verpakking. Dit logo wordt al 60 jaar officieel erkend en wint ook in de Nederlandse supermarkten steeds meer terrein. Maar wat maakt het nu zo een bijzonder product? We nemen je mee naar het verhaal achter de Label Rouge kip.

 Eigenaren Max Kranendijk en Martijn Canters: 'Momenteel zijn er in de retail ongeveer tien soepen, waarvan er enkele ook met de seizoenen wisselen.'

Oma's kan nog veel meer naast soep en maaltijden

Om ouderen en jongeren bij elkaar te brengen werd een soep-kook-dag georganiseerd. Uit het succes werd een merk opgezet waarmee de retail werd benaderd. Twee jaar later is het een van de succesvolste introducties uit 2022.

De plantaardige variant van Chocomel is gebaseerd op cashewnoot en erwt.

Chocomel Plant-Based: 'Smaak is het allerbelangrijkst'

Chocomel is de enige èchte. Een nieuwe plantaardige variant ligt dan ook direct onder een vergrootglas: lukt het de marktleider om met een topproduct te komen? Een goed product en een grootse activatie zorgden samen voor een blijvend succes. Een stayer.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.