Premium partner Warsteiner doet gouden wissel

Premium partner Warsteiner doet gouden wissel
Arjan Barten (l) en Marc Schulten van Warsteiner Benelux

Warsteiner wil het meest geliefde Duitse biermerk ter wereld zijn. Het nieuwe managementteam onderstreept vanuit het hoofdkantoor Benelux in Nijmegen haar herziene visie op de rol die het merk in Nederland wil spelen. Door consistent te investeren in haar positie als 'premium challenger' en betrouwbare partner op de Nederlandse biermarkt, wil Warsteiner haar positie gaan uitbouwen. Daarvoor heeft het de wereldwijde merkcampagne 'Serious About Beer' gelanceerd en introduceert het haar nieuwe gouden pilsener krat op de Nederlandse markt.

De volle smaak, de lekkere doordrinkbaarheid en het verfrissende karakter van Warsteiner Premium Pilsener, Alkoholfrei en Radler valt in Nederland bijzonder in de smaak en wordt door steeds meer bierliefhebbers ontdekt. Terecht, want wie eenmaal een Warsteiner heeft geproefd, is fan voor het leven. In de jaren tachtig geïntroduceerd in de horeca, kwam met de start in 1996 in de retail de grote doorbraak. Jarenlang heeft het merk gebouwd aan haar positie in Nederland. Ondanks de roerige biermarkt heeft het bedrijf haar positie hier weten te behouden dankzij een grote groep trouwe Warsteiner-fans.

Serious About Beer

De ambities van het merk reiken echter verder. Directeur Marc Schulten: ‘We zijn gestart met de merkcampagne ‘Serious About Beer’. Deze loopt in alle landen buiten thuisland Duitsland. Daarnaast introduceren we deze zomer ons nieuwe gouden krat met een ‘Goud in handen’ activatie én Warsteiner Alkoholfrei in 33cl blik. De komende jaren zullen we vervolgens onze trouwe fans en nieuwe consumenten verrassen met innovaties uit onze zeer kwalitatieve Sauerlandse brouwerij. De investeringen zullen tevens moeten uitmonden in een betere positie op de winkelvloer.’

Positie verstevigen

Met de internationale merkcampagne ‘Serious About Beer’ wil Warsteiner haar premium positie verstevigen. Het betreft een headline campagne waarbij Warsteiner opvallend genoeg zichzelf ook weer vooral niet te serieus neemt. De gezonde dosis zelfspot maakt de campagne luchtig en verfrissend. De consument zal de campagne de komende maanden volop tegenkomen op tv, online en op de winkelvloer met POS-materiaal, promoties en tailormade acties.

Arjan Barten, International Trade Marketing Manager: ‘In de retail hebben we rond de kratintroductie de activatie ‘Goud in handen’. Hierbij zitten in de nieuwe kratten speciale flessen verstopt waarmee men kans maakt op gouden prijzen, zoals een gouden Biergarten in je achtertuin, een gouden bierkoelkast of een limited edition gouden ‘The Bastard’ bbq.’

Bieretiquette

Een vers getapte of geschonken Warsteiner heeft de juiste temperatuur: 4 graden om precies te zijn. Men schuimt niet af. Een doodzonde in Duitsland. En serveren in een fluitje? Nein. Een Warsteiner schenk je uit in het kenmerkende authentieke tulpglas. En als finishing touch een druppelvanger om de voet van het glas. Er komt nog aardig wat kijken om een perfecte Warsteiner te serveren. In het najaar zal een bekende Nederlander laten zien wat de echte bieretiquette inhoudt

24 karaats goud

De verfrissende nieuwe ambitie van Warsteiner kan de consument in de supermarkt als eerste zien aan het nieuwe gouden krat, geschikt voor 24 flesjes à 30cl, dat specifiek voor de Nederlandse markt is ontwikkeld. ‘Het gele krat hebben we gewisseld voor een gouden krat dat uit het bierschap knalt’, zegt Schulten. ‘Hiermee gaan we voor goud ofwel 24 karaats goud refererend naar het aantal flessen in het krat. Waarom deze kleur? Goud zit in het DNA van ons merk en hiermee haalt de bierliefhebber echt iets bijzonders in huis.'

Premium status

'De kleur past perfect bij het merk en de premium status die we gaan onderhouden. Een premium rol die we overigens in nog veel meer facetten zullen gaan laten zien: op het gebied van assortiment, prijs, distributie, activiteiten en zeker ook in de verschillende verpakkingen.’

Zo zal ook het succesvolle Warsteiner Alkoholfrei in 33cl blikken op de markt gezet gaan worden. Per week 37 zal deze sixpack-verpakking beschikbaar zijn voor de consument. ‘Of het nou het kenmerkende tulpglas, de fles, het blik, 6-pack of krat is: Warsteiner zal de zeer herkenbare huisstijl tot in de perfectie gaan doorvoeren. Alle producten zijn in lijn gebracht en de opvallende gouden uitstraling zal de bierliefhebber onmiddellijk herkennen.’

De premium kwaliteit, beroemde naam en heritage gaan terug tot 1753”

Goud in handen

De premium kwaliteit, de beroemde naam en de heritage die teruggaat tot 1753 maken dat Warsteiner een grotere rol in de pils/alkoholvrij categorie wil en ook kán spelen. ‘We streven naar een verdere verbetering van de distributie en winkelvloerpositie in Nederland’, zegt Schulten.

‘Retailers hebben met ons letterlijk en figuurlijk goud in handen en daar zullen we zoveel als we kunnen in investeren. De uitgebreide campagne, het nieuwe gouden krat, maar zeker ook de inspanningen van het team van Warsteiner Benelux op het gebied van assortiments-, prijs-, marge- en schapadvies zijn daar voorbeelden van. We gaan ervan uit dat we door deze enorme investeringen het vertrouwen uit kunnen bouwen. Het wordt nooit meer stil rondom Warsteiner!’

Dit artikel is gesponsord door Warsteiner

Judith Hoogendoorn, marketing directeur en Maarten Wismans, head of trademarketing & category management bij Flora Food Group.

Steun borstkankeronderzoek: 'Jij smeert, Becel doneert'

In oktober kleurt Nederland roze, een maand waarin wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor borstkanker. Dit jaar lanceert Flora Food Group Nederland, de producent van Becel, een Limited Edition roze verpakking om bewustzijn te creëren rondom borstkanker en het belang van zelfonderzoek. Deze speciale editie is een samenwerking met Pink Ribbon, de organisatie die zich inzet voor onderzoek en preventie van borstkanker.

Maudie van den Broek, Marketing Coördinator met CEO Piet Driessen: ‘De internationale retail pikte 
Callowfit veel sneller op dan we hadden verwacht.’

Callowfit-sauzen: een gezondere en smaakvolle keuze

Bereid een smakelijke saus die er ook nog eens lekker uitziet, maar dan zónder vet, toegevoegde suikers, dierlijke producten, lactose en gluten. De meeste koks zouden lachend bedanken voor deze uitdaging, maar de Driessen Group of Companies uit Deurne zette er hun tanden in en bracht een nieuw, gezonder sausmerk op de markt: Callowfit. Na zeven jaar volharden en ontwikkelen staat het nu in meer dan veertig landen op de schappen.

Foto: Distrifood

Wereldwijde bierproductie en aandeel grootste brouwers omlaag

De wereldwijde bierproductie is vorig jaar met 0,9 procent afgenomen. Ook het marktaandeel van de 40 grootste bierconcerns nam af.

CJ Food's bibigo nieuwe standaard retailmarkt

CJ Food's bibigo nieuwe standaard retailmarkt

Nederlanders zijn grote liefhebbers van Koreaans eten, te midden van de wereldwijde opkomst van de Koreaanse culturele invloed. Uit gegevens blijkt dat Nederland in 2023 de op drie na grootste importeur van Koreaanse ramen en de op twee na grootste importeur van kimchi was. Dit laat zien dat Nederland een belangrijk exportpunt voor Koreaans eten in Europa is.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.