Shopper Activatie Marketeer Renée Nederlof: ‘De Ontbijtmakers is een platform in samenwerking met andere merken, waarmee we toegankelijke variatie bieden voor het ontbijt. We zien uit consumentenonderzoeken dat een groot deel van de Nederlanders graag wil variëren in zijn ontbijtgewoonten. En voor die variatie zoeken ze inspiratie. Het gaat daarbij om ongeveer 30 procent van de huishoudens.’
Vaak op routine
De wens tot variëren leidt echter niet vanzelf tot ander gedrag. Consumenten blijven vaak hangen in een ontbijtroutine, bijvoorbeeld de boterham met hagelslag. ‘Het ontbijt wordt door hen wel erkend als de belangrijkste maaltijd van de dag, maar de variatie wordt nog weinig toegepast. Waar het diner wel al heel veel aandacht krijgt, ook op de winkelvloer met een breed aanbod en oplossingen in recepten, missen we die inspiratie nog bij het ontbijt. Daar speelt De Ontbijtmakers op in.’
Bolletje is een belangrijke leverancier voor het ontbijt, met onderleggers, beschuit, knäckebröd en ontbijtgranen, maar een ontbijt bevat vaak ook ingrediënten als beleg (kaas, jam et cetera), boter of vergelijkbare producten, zuivel (kwark of yoghurt of vergelijkbaar) en koude of warme dranken. Het initiatief wordt daarom zoveel mogelijk samen met andere ontbijtleveranciers opgepakt.
Variëren is gezond
Variatie is niet alleen een wens van veel consumenten, variatie is ook een belangrijke aanbeveling vanuit gezondheidsoogpunt. Het is gezonder om je voedingsstoffen uit verschillende soorten levensmiddelen te halen dan elke dag uit een eenzijdig ontbijt, ook al is dat ontbijt op zich aangemerkt als een gezond product.
Nederlof: ‘Het platform biedt ook kennis over de voedingswaarden van verschillende levensmiddelen. Elke dag hetzelfde ontbijt levert je elke dag alleen die voedingsstoffen. Dan wordt het voordeel van een gezond ontbijt ook een nadeel: gezond maar eenzijdig. Variëren is niet alleen lekker maar vaak ook gezonder.’
Aanzetten tot gedragsverandering
Deze zomer zijn al duizenden ontbijtboxen uitgedeeld op campings, om te laten zien dat ontbijten zoveel leuker kan zijn. Vanaf 11 september gaan De Ontbijtmakers met ontbijtchefs de consument inspireren in supermarkten van zelfstandig ondernemers. Ook online is het platform actief door middel van inspiratie via website, social media en shop-in- shops van retailers.
Dit artikel is gesponsord door Bolletje