Bolletje start initiatief in het doorbreken van ontbijtroutines

Bolletje start initiatief in het doorbreken van ontbijtroutines

Weg met die standaard boterham! Met het initiatief 'De Ontbijtmakers' wil Bolletje laten zien dat ontbijten zoveel leuker en gevarieerder kan zijn.

Shopper Activatie Marketeer Renée Nederlof: ‘De Ontbijtmakers is een platform in samenwerking met andere merken, waarmee we toegankelijke variatie bieden voor het ontbijt. We zien uit consumentenonderzoeken dat een groot deel van de Nederlanders graag wil variëren in zijn ontbijtgewoonten. En voor die variatie zoeken ze inspiratie. Het gaat daarbij om ongeveer 30 procent van de huishoudens.’

Vaak op routine

De wens tot variëren leidt echter niet vanzelf tot ander gedrag. Consumenten blijven vaak hangen in een ontbijtroutine, bijvoorbeeld de boterham met hagelslag. ‘Het ontbijt wordt door hen wel erkend als de belangrijkste maaltijd van de dag, maar de variatie wordt nog weinig toegepast. Waar het diner wel al heel veel aandacht krijgt, ook op de winkelvloer met een breed aanbod en oplossingen in recepten, missen we die inspiratie nog bij het ontbijt. Daar speelt De Ontbijtmakers op in.’

Bolletje is een belangrijke leverancier voor het ontbijt, met onderleggers, beschuit, knäckebröd en ontbijtgranen, maar een ontbijt bevat vaak ook ingrediënten als beleg (kaas, jam et cetera), boter of vergelijkbare producten, zuivel (kwark of yoghurt of vergelijkbaar) en koude of warme dranken. Het initiatief wordt daarom zoveel mogelijk samen met andere ontbijtleveranciers opgepakt.

Variëren is gezond

Variatie is niet alleen een wens van veel consumenten, variatie is ook een belangrijke aanbeveling vanuit gezondheidsoogpunt. Het is gezonder om je voedingsstoffen uit verschillende soorten levensmiddelen te halen dan elke dag uit een eenzijdig ontbijt, ook al is dat ontbijt op zich aangemerkt als een gezond product.

Variëren is niet alleen lekker maar vaak ook gezonder”

Nederlof: ‘Het platform biedt ook kennis over de voedingswaarden van verschillende levensmiddelen. Elke dag hetzelfde ontbijt levert je elke dag alleen die voedingsstoffen. Dan wordt het voordeel van een gezond ontbijt ook een nadeel: gezond maar eenzijdig. Variëren is niet alleen lekker maar vaak ook gezonder.’

Aanzetten tot gedragsverandering

Deze zomer zijn al duizenden ontbijtboxen uitgedeeld op campings, om te laten zien dat ontbijten zoveel leuker kan zijn. Vanaf 11 september gaan De Ontbijtmakers met ontbijtchefs de consument inspireren in supermarkten van zelfstandig ondernemers. Ook online is het platform actief door middel van inspiratie via website, social media en shop-in- shops van retailers.

Dit artikel is gesponsord door Bolletje

Senior sales director Esther Tromp-Strijdveen met Caroline Bronkhorst, Head of customer development.

'Duurzaam groeien doe je samen'

Arla Foods is een door boeren gedragen coöperatie. Alles binnen het bedrijf ademt het streven naar duurzame groei door keteninnovatie. Van melkveehouder tot retailer en consument: Arla Foods betrekt ze allemaal in haar streven naar duurzamere producten tegen een eerlijke prijs. 'Zo verleggen we samen onze grenzen.'

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Ontdek het verhaal achter de Label Rouge boerenkip : een iconische kip in de Franse gastronomie, bekend om haar intense smaken. In de schappen herken je de Label rouge producten aan de rode kleur van het logo op de verpakking. Dit logo wordt al 60 jaar officieel erkend en wint ook in de Nederlandse supermarkten steeds meer terrein. Maar wat maakt het nu zo een bijzonder product? We nemen je mee naar het verhaal achter de Label Rouge kip.

 Eigenaren Max Kranendijk en Martijn Canters: 'Momenteel zijn er in de retail ongeveer tien soepen, waarvan er enkele ook met de seizoenen wisselen.'

Oma's kan nog veel meer naast soep en maaltijden

Om ouderen en jongeren bij elkaar te brengen werd een soep-kook-dag georganiseerd. Uit het succes werd een merk opgezet waarmee de retail werd benaderd. Twee jaar later is het een van de succesvolste introducties uit 2022.

De plantaardige variant van Chocomel is gebaseerd op cashewnoot en erwt.

Chocomel Plant-Based: 'Smaak is het allerbelangrijkst'

Chocomel is de enige èchte. Een nieuwe plantaardige variant ligt dan ook direct onder een vergrootglas: lukt het de marktleider om met een topproduct te komen? Een goed product en een grootse activatie zorgden samen voor een blijvend succes. Een stayer.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.