Wat bakt jouw klant vandaag?

Wat bakt jouw klant vandaag?

Thuis bakken is enorm populair. Niet alleen wordt de oven gebruikt om een snelle maaltijdoplossing op tafel te zetten, maar ook om zoete en hartige bakvarianten te maken. Bakken met verse ingrediënten (uit de koelkast of volgens recept) in combinatie met het gemak van deeg, opgerold op bakpapier, geeft een van de antwoorden op 'wat eten we vandaag?'

Verse degen, opgerold op bakpapier zijn de basis voor het bereiden van de dagelijkse verse maaltijd. Te beleggen met verse ingrediënten naar keuze van de consument. De supermarkt kan hierop inhaken door het aanbieden van inspiratie recepten, menusuggesties (zoals de verse maaltijdbox) en door de consument te verleiden tot extra aankopen. Vers deeg is een prima alternatief voor het opwarmen van een diepvriespizza, omdat de oven toch eerst op temperatuur moet komen.

Plaatpizza en flammkuchen

Consumenten kiezen vaak voor het vertrouwde, maar zijn ook op zoek naar variatie. Inmiddels zijn de meeste Nederlandse huishoudens bekend met de pizza- kit: 400 gram pizzadeeg met een potje tomatensaus. Zeer populair bij huishoudens met kinderen. Uit verkopen blijkt dat er daarnaast steeds vaker een los pizzadeeg wordt gekocht, omdat mensen zelf een pizzasaus maken.

De consument heeft niet altijd zin in een zwaar belegde maaltijdpizza. Een licht alternatief is het flammkuchen deeg. Dat is een klassieker uit de Elzas: ultradun uitgerold op bakpapier met een krokante bite. Lekker met ui, spekjes en crème fraîche.

Variëren met de bodem

Consumenten willen met hun zelfgemaakte pizza niet alleen variëren met de toppings of garnering, maar ook met de bodem. Zeker als er vaker voor pizza als snelle maaltijdoplossing wordt gekozen is de samenstelling van de bodem van belang. Vers pizzadeeg rustiek is een combinatie van speltbloem en volkoren tarwemeel.

Nieuw: pizza rustiek rond

Het fijngemalen graan zorgt voor een rustieke uitstraling en een krokante bodem. Het deeg is rijk aan vezels en licht verteerbaar. De verse degen van Tante Fanny zijn daarnaast vegan en vrij van kleurstoffen, palmolie, smaakversterkers en conserveringsmiddelen.

Hartige en zoete taarten

Thuisbakken is niet alleen gekoppeld aan de snelle maaltijdoplossing. Bakken zorgt bij veel mensen voor ontspanning, of juist voor een culinaire uitdaging. Of de voorkeur nu uit gaat naar een zoete taart of een quiche met wild cranberry vulling, het begint allemaal met een krokant deeg. Het quiche & taartdeeg van Tante Fanny is rond, waardoor het in een ronde bakvorm past.

Bladerdeeg

Bij veel Nederlandse huishoudens ligt een voorraad diepvriesbladerdeeg in de vriezer. Het bladerdeeg op rol uit de koeling is een variant die bij veel consumenten nog onderbelicht is. Dit deeg is direct te gebruiken en te verdelen in elk gewenst formaat, voor zoete en hartige hapjes of belegde plaattaart.

De thuisbakker is namelijk altijd op zoek naar recepten, van eenvoudig tot professioneel. Vooral recepten met seizoensproducten of specifieke thema’s, zoals bakken met kinderen, zijn populair. Tante Fanny brengt vier keer per jaar een gratis receptenboekje uit om inspiratie uit op te doen. De supermarkt kan daarop inspelen door het organiseren van eigen bakchallenge of online winacties. Dat zorgt voor meer zichtbaarheid van de categorie gekoeld deeg en draagt bij aan kwalitatieve omzetgroei.

Dit artikel is gesponsord door Tante Fanny


Senior sales director Esther Tromp-Strijdveen met Caroline Bronkhorst, Head of customer development.

'Duurzaam groeien doe je samen'

Arla Foods is een door boeren gedragen coöperatie. Alles binnen het bedrijf ademt het streven naar duurzame groei door keteninnovatie. Van melkveehouder tot retailer en consument: Arla Foods betrekt ze allemaal in haar streven naar duurzamere producten tegen een eerlijke prijs. 'Zo verleggen we samen onze grenzen.'

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Ontdek het verhaal achter de Label Rouge boerenkip : een iconische kip in de Franse gastronomie, bekend om haar intense smaken. In de schappen herken je de Label rouge producten aan de rode kleur van het logo op de verpakking. Dit logo wordt al 60 jaar officieel erkend en wint ook in de Nederlandse supermarkten steeds meer terrein. Maar wat maakt het nu zo een bijzonder product? We nemen je mee naar het verhaal achter de Label Rouge kip.

 Eigenaren Max Kranendijk en Martijn Canters: 'Momenteel zijn er in de retail ongeveer tien soepen, waarvan er enkele ook met de seizoenen wisselen.'

Oma's kan nog veel meer naast soep en maaltijden

Om ouderen en jongeren bij elkaar te brengen werd een soep-kook-dag georganiseerd. Uit het succes werd een merk opgezet waarmee de retail werd benaderd. Twee jaar later is het een van de succesvolste introducties uit 2022.

De plantaardige variant van Chocomel is gebaseerd op cashewnoot en erwt.

Chocomel Plant-Based: 'Smaak is het allerbelangrijkst'

Chocomel is de enige èchte. Een nieuwe plantaardige variant ligt dan ook direct onder een vergrootglas: lukt het de marktleider om met een topproduct te komen? Een goed product en een grootse activatie zorgden samen voor een blijvend succes. Een stayer.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.