Boer'n yoghurt vanille & muesli: nog altijd populair en groeiende

Halverwege 2018 introduceerde Zuivelhoeve de Boer'n yoghurt vanille & muesli, als antwoord op de stijgende populariteit van de smaak vanille. Twee jaar na dato is de frisse yoghurtvariant nog altijd zeer geliefd en dat levert een mooie plek op in de top 20 van de Stayers 2020.

‘Zuivelhoeve probeert altijd unieke en tegelijkertijd toegankelijke smaken te introduceren’, vertelt Sr. Product Manager Nina Nijkerken. ‘Smaken die niet kannibaliseren en dus additionele groei realiseren voor de categorie. De combinatie van Boer’n yoghurt vanille en muesli vormt zo’n unieke propositie.’

Al meer dan twintig jaar is Zuivelhoeve succesvol met Boer’n yoghurt Muesli, vult National Account Manager Retail Nederland, Jacob Greuter aan. ‘In zowel het at home- als het out-of-homekanaal. Het aantal eetmomenten op een dag is toegenomen en daarmee het tussendoor- en snackmoment, met name de laatste jaren. Dit zien we terug in onze afzet.’

Relevant voor consument en retailer

Kwaliteit, mentaal/fysiek gemak, transparantie en herkomst staan hoog op de lijst van aankoopoverweging, weet Zuivelhoeve. ‘De Boer’n yoghurt Muesli speelt hier perfect op in’, vertelt Nijkerken. Greuter vult aan: ‘En dit resulteert in mooie groeicijfers: in de laatste vier jaar hebben we een afzetgroei gerealiseerd van +42%, en op basis van Year to Date week 43 staan we op een groei van +18%.’

‘Deze mooie cijfers zijn mede te danken aan de samenwerking met onze handelspartners en we zijn dankbaar voor het podium dat we hebben gekregen! Aan ons de taak om dit vertrouwen te behouden door verdere groei voor de categorie te realiseren.’

Met unieke en toegankelijke smaken zorgen we voor ­relevantie en additionele groei.”

Smaakvarianten

De Boer’n yoghurt Muesli-lijn is inmiddels verkrijgbaar in zes smaakvarianten. Nijkerken: ‘De nieuwste smaak, banaan & muesli, is begin oktober geïntroduceerd en doet het heel goed. In de ontwikkeling van de producten speelt tijd een belangrijke rol’, vertelt de Sr. Product Manager.

‘Enerzijds omdat we uitzonderlijk veel tijd nemen voor het productieproces: 18 uur. Dit levert een karakteristieke en volle smaak op. Daarentegen snappen we dat de consument vandaag de dag steeds minder tijd heeft. Daarom ontwikkelen we producten die passen bij deze drukke levensstijl.’

Yoghurt, muesli en een lepel in één

Yoghurt, muesli en een toegevoegd lepeltje in één, verduidelijkt Greuter. ‘Hiermee spelen we in op gemak.’ De verkoopcijfers tijdens de coronacrisis bevestigen dit, benadrukt hij. ‘Ook tijdens deze periode blijven de Boer’n yoghurt Muesli Topcups goed presteren. Hét bewijs dat het concept geschikt is voor gemak binnen én buitenshuis.’

Niet alleen de Zuivelhoeve Boer’n yoghurt vanille & muesli is opvallend succesvol, benadrukt Greuter. ‘Alle smaakvarianten groeien, net als het merk Zuivelhoeve binnen yoghurtporties. Met een marktaandeel van 9,2% bij aanvang van 2020, en zelfs bijna 12% medio week 40, bewijzen we dat onze kracht ligt in het brengen van unieke en relevante concepten en smaken. Zuivelproducten die additionele en rendabele groei voor de categorie realiseren.’

Dit artikel is gesponsord door Zuivelhoeve

Lancering Haribo F!zz met links Patrick Tax en rechts Jorick van der Miessen.

Soda Straws F!ZZ: de opkomst van de categoriedrijver

Wat in België en Frankrijk al een succes was, werd in Nederland als een trial in de markt gezet, maar is uitgegroeid tot dé drijver van de categorie snoep: Haribo Soda Straws F!ZZ. Patrick Tax en Jorick van der Miessen van Haribo vertellen hoe het succes verder wordt uitgebouwd.

Kim van den Wittenboer en Casper Roskam van Storck zien veel potentie in de bakcampagne van  Werther's Original.

Bakken met hét karamelmerk van Nederland

Van het favoriete iconische karamelsnoepje tot een recept voor karameldonuts op Instagram; Werther's Original, hét karamelmerk van Nederland, is veelzijdiger dan gedacht. Het bekende snoepmerk laat zien dat je met alle varianten thuis heel goed cakes, koekjes en andere lekkernijen kunt bakken. En dat is ook goed voor de supermarktondernemer.

Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina: ‘De constructiviteit is er bij retailers, op alle relevante vlakken.’

'We hebben producten relevant en betaalbaar weten te houden'

Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van mega inflatie en prijsverhogingen, blikt Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina, terug. 'Maar daardoor ook van samenwerking. Samen met onze handelspartners hebben we de producten betaalbaar weten te houden voor de consument en de relevantie in stand gehouden. Hierdoor was het weliswaar een uitdagend, maar uiteindelijk tóch succesvol jaar.'

V.l.n.r.: Nadia Lotgerink, Jelmer Bergsma en 
Jessica Piarelal.

Starbucks ijskoffie groeit verder met verpakking voor thuis

Sinds 2010 heeft Arla Foods met Starbucks de categorie ijskoffie enorm doen groeien. Dit jaar wordt die groei extra versterkt door de introductie van een Multiserve-verpakking voor thuisgebruik. De komende vijf jaar blijft de groei naar verwachting rond 20 procent per jaar.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.