Ook binnen kat wil Best for your Friend een stevige positie opbouwen

Het merk Best for your Friend presteert in het supermarktkanaal buitengewoon goed. Het merk is dit jaar met 33 procent in omzet gegroeid (Bron: Nielsen, Food ex Lidl/Aldi, MAT week 40/2020) en is binnen de categorie hondensnacks marktleider. Naast verdere groei in hond ziet het merk kansen in de categorie kat en heeft dit jaar o.a. de vernieuwende natuurlijke kattensnack Delicups gelanceerd. Ze hebben bij leidende retailers in Nederland, Frankrijk, België, UK en DACH schapposities verworven op basis van bewezen successen.

Best for your Friend is een van de merken van Nedac Petcare. Het premium merk staat voor innovatie, kwaliteit en 100% natuurlijk en presteert in het Nederlandse supermarktschap buitengewoon goed. Jaar op jaar zijn er double digit groeicijfers te zien.

Sinds 2019 is Best for your Friend met hondensnacks marktleider in foodretail.”

‘Sinds 2019 is Best for your Friend met hondensnacks marktleider in foodretail en overall in hond nemen we de tweede plek in. De consument waardeert onze producten en categorie-managers bij de supermarktketens realiseren dan ook een flinke categorie groei met onze producten’, weet Marnix van Lith, sales manager Petcare van Nedac Sorbo. Van Lith stelt dat de opvallende groei al enige jaren gaande is en hij verklaart het succes door de aandacht en ruimte die er binnen supermarkten is gegeven aan kwalitatief goede voeding en snacks.

Van baasje naar pet parent

Auke Posthumus, verantwoordelijke voor Nedac Petcare, ziet bij de eigenaren van huisdieren een ontwikkeling van ‘baasje’ naar ‘pet parent’. ‘Er wordt heel anders tegen huisdieren aangekeken dan vroeger. Mensen willen hun dieren erg goed verzorgen en daar horen goede voeding en snacks bij, met trends die ook te zien bij menselijke consumptie anno 2020.’

Posthumus geeft aan dat de producten van Best for your Friend een hoog vleesaandeel bevatten, geen kunstmatige toevoegingen en suikers bevatten en 100% natuurlijk zijn. Vroeger was dergelijke kwaliteit wellicht alleen in dierenspeciaalzaken te verkrijgen, maar die tijd is voorbij.

Delicups voor de kat

Met het merk Best for your Friend gaat Nedac Petcare zich de komende jaren naast de categorie hond ook nadrukkelijk richten op de categorie kat. ‘Ook hier willen we een stevige positie opbouwen’, stelt Marnix van Lith. Sinds deze zomer liggen de vernieuwende Delicups in verschillende varianten bij diverse retailers in het schap. ‘Ook de houders van katten zijn op zoek naar kwaliteit, innovatie en goede acceptatie en willen hun huisdieren een natuurlijk menu voorschotelen’, weet Posthumus.

Dat de bekende Duitse diervoedingsketen Fressnapf de Delicups al in het assortiment heeft opgenomen, is voor Nedac Petcare een bevestiging van de kwaliteit van deze producten. ‘We richten ons met het merk nadrukkelijk op het supermarktkanaal, dat Fressnapf als grootste Europese dierenspeciaalzaak keten ons heeft opgenomen was niet gepland maar dit was wel een hele mooie stap voor ons’, stelt Marnix van Lith.

‘Wat we ontwikkeld hebben, is ook echt bijzonder. Na jarenlang onderzoek, productontwikkeling en testen zijn we in 2020 met de Delicups en Delisticks op de markt gekomen. Vanaf deze zomer zien we dat Nederlandse supermarktketens de producten omarmen. Een volgende stap is distributie uitbreiding en verdere assortimentsuitbreiding in kat. We gaan met kat dezelfde fases doorlopen als dat we met hond hebben gedaan.

Tricolor met stip op nummer 1

Nedac Petcare richt zich volledig op petcare. Van Lith: ‘Het is voor ons overduidelijk dat er nog veel category groei valt te behalen de komende jaren. Die trend naar betere en natuurlijke voeding voor dieren zal zich de komende jaren blijven ontwikkelen.’ Sprekend voorbeeld hiervan is de Triocolor, de best verkochte hondensnack van Nederland én het best verkochte hondenartikel van Nederland gemeten naar omzet (Bron: Nielsen, Food ex Lidl/Aldi, MAT week 40/2020).

Consumenten waarderen kwaliteit

Niet alleen zien deze Triocolor kauwsticks er bijzonder aantrekkelijk uit, door de zeer innovatieve productie methode is de in het product verwerkte kip zowel aan de buiten- als de binnenzijde van het product aanwezig. Hierdoor zal iedere hond de snack geheel opeten, waardoor het gebit zeer goed wordt gereinigd en er geen restjes van de hondensnack in het huis achter blijven.

Posthumus: ‘Dat de best verkochte hondensnack een artikel is met een consumentenprijs van bijna 6 euro is een bevestiging dat consumenten kwaliteit waarderen en bereidt zijn de bijbehorende prijs te betalen. Dat was vroeger ondenkbaar, maar het zegt heel veel over de verandering in consumentengedrag.’

Dit artikel is gesponsord door Petcare Nedac

Kim van den Wittenboer en Casper Roskam van Storck zien veel potentie in de bakcampagne van  Werther's Original.

Bakken met hét karamelmerk van Nederland

Van het favoriete iconische karamelsnoepje tot een recept voor karameldonuts op Instagram; Werther's Original, hét karamelmerk van Nederland, is veelzijdiger dan gedacht. Het bekende snoepmerk laat zien dat je met alle varianten thuis heel goed cakes, koekjes en andere lekkernijen kunt bakken. En dat is ook goed voor de supermarktondernemer.

Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina: ‘De constructiviteit is er bij retailers, op alle relevante vlakken.’

'We hebben producten relevant en betaalbaar weten te houden'

Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van mega inflatie en prijsverhogingen, blikt Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina, terug. 'Maar daardoor ook van samenwerking. Samen met onze handelspartners hebben we de producten betaalbaar weten te houden voor de consument en de relevantie in stand gehouden. Hierdoor was het weliswaar een uitdagend, maar uiteindelijk tóch succesvol jaar.'

V.l.n.r.: Nadia Lotgerink, Jelmer Bergsma en 
Jessica Piarelal.

Starbucks ijskoffie groeit verder met verpakking voor thuis

Sinds 2010 heeft Arla Foods met Starbucks de categorie ijskoffie enorm doen groeien. Dit jaar wordt die groei extra versterkt door de introductie van een Multiserve-verpakking voor thuisgebruik. De komende vijf jaar blijft de groei naar verwachting rond 20 procent per jaar.

Het team van Paulig, met rechts vooraan in blauwe colbert Arthur Ham en in groen vest Joanneke Gamarino.

Paulig wil 'absolute voorloper zijn' op gebied van duurzaamheid

Paulig werkt al lange tijd aan duurzaamheid, maar het bedrijf achter het Tex Mex-merk Santa Maria gaat die inspanningen de komende jaren flink versterken. De 'sustainable development goals' van de Verenigde Naties voor 2030 zijn daarin leidend. 'We willen de absolute voorloper zijn.' Voor de retail betekent dit onder andere aanpassing van verpakkingen, maar vooral nog meer duurzaam assortiment in het schap.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.