De omzetten van Yes it’s Pizza blijven maar stijgen. Waar in 2019 (MAT 32) voor ruim 3,5 miljoen werd omgezet bij de gezamenlijke Nederlandse supermarkten is dat opgelopen naar ruim 4,1 miljoen euro dit jaar (MAT 32). Een groei van maar liefst 14 procent.
Groentebodem
‘Binnen vriesvers is dit het eerste product met groentebodem’, legt Dorreke Hachmer, Senior Trade Marketeer Pizza uit. ‘Dat is onder meer een verklaring voor het succes. De dunne krokante bodem van de pizza zit vol groente en is vol van smaak.´ Het gaat om de bieten-, bloemkool- en spinaziebodems.
Bij de introductie in 2018 bevatten twee van de drie pizzavarianten nog vlees, maar Dr. Oetker is inmiddels overgestapt op enkel vegetarische varianten. ‘We hebben de drivers achter het succes onderzocht en kwamen erachter dat het overgrote deel van de kopers verwachtte dat het een vegetarisch product zou zijn. Vandaar dat tot een relaunch besloten is’, verklaart Andor Leerdam.
Nieuwe kopers
Het is evident dat Yes it’s Pizza een onderscheidend product is in de markt, met een bijzondere propositie die ook nieuwe kopers heeft aangetrokken. ‘Het heeft geleid tot 35 procent meer kopers van pizza in vriesvers’, weet Dorreke Hachmer. ‘En dat is natuurlijk ook interessant voor retailers.’
Veel jonge alleenstaanden, die bewust omgaan met voeding en gezondheid, zijn kopers van deze pizza’s. ‘Er zijn steeds meer veganisten, vegetariërs en flexitariërs die veel groente en minder of geen vlees consumeren. Onderzoek wijst overigens wel uit dat deze trend in de Randstad duidelijker gaande is dan in de rest van het land’, stelt Dorreke Hachmer.
Hoge positie
Dat de vriesverscategorie succesvol is verrijkt met Yes It’s Pizza past volledig bij deze tijd, vinden zowel Hachmer als Leerdam. ‘De smaak is goed en voor drukke alleenstaanden die soms wat minder tijd hebben om te koken is het natuurlijk een uitkomst. Deze hoge positie in de stayersranglijst zagen we niet aankomen. Het is een enorm compliment voor ons team’, aldus Andor Leerdam.
De retail staat absoluut open voor dergelijke innovaties, merkt Dr. Oetker. ‘Ze zijn altijd op zoek naar nieuwe impuls aan de categorie. Wij brengen het product ook heel actief onder de aandacht bij de consument met above en below the line communicatie, zoals TV- campagnes, online video, POS materiaal, demo’s en proeverijen op de supermarktvloer. We zien een enorme verandering in consumentengedrag met een focus op verantwoord genieten. Met Yes it’s Pizza laten we zien dat hier nog veel kansen liggen om de categorie extra te laten groeien. We zitten absoluut niet stil en zullen blijven innoveren en investeren.’
Dit artikel is gesponsord door Dr. Oetker