Yes it's Pizza: geheel vegetarisch met groentebodem

Yes it's Pizza introduceerde in 2018 pizza's met groentebodems. Een nieuw product, dat inspeelt op de trends van dit moment en nieuwe kopers aantrekt. Op de stayersranglijst neemt Dr.Oetker de zevende plek in. 'Een mooie verrassing!', reageert trade marketing manager Andor Leerdam.

De omzetten van Yes it’s Pizza blijven maar stijgen. Waar in 2019 (MAT 32) voor ruim 3,5 miljoen werd omgezet bij de gezamenlijke Nederlandse supermarkten is dat opgelopen naar ruim 4,1 miljoen euro dit jaar (MAT 32). Een groei van maar liefst 14 procent.

Groentebodem

‘Binnen vriesvers is dit het eerste product met groentebodem’, legt Dorreke Hachmer, Senior Trade Marketeer Pizza uit. ‘Dat is onder meer een verklaring voor het succes. De dunne krokante bodem van de pizza zit vol groente en is vol van smaak.´ Het gaat om de bieten-, bloemkool- en spinaziebodems.

Bij de introductie in 2018 bevatten twee van de drie pizzavarianten nog vlees, maar Dr. Oetker is inmiddels overgestapt op enkel vegetarische varianten. ‘We hebben de drivers achter het succes onderzocht en kwamen erachter dat het overgrote deel van de kopers verwachtte dat het een vegetarisch product zou zijn. Vandaar dat tot een relaunch besloten is’, verklaart Andor Leerdam.

We kwamen erachter dat het overgrote deel van de kopers verwachtte dat het een vegetarisch product zou zijn.”

Nieuwe kopers

Het is evident dat Yes it’s Pizza een onderscheidend product is in de markt, met een bijzondere propositie die ook nieuwe kopers heeft aangetrokken. ‘Het heeft geleid tot 35 procent meer kopers van pizza in vriesvers’, weet Dorreke Hachmer. ‘En dat is natuurlijk ook interessant voor retailers.’

Veel jonge alleenstaanden, die bewust omgaan met voeding en gezondheid, zijn kopers van deze pizza’s. ‘Er zijn steeds meer veganisten, vegetariërs en flexitariërs die veel groente en minder of geen vlees consumeren. Onderzoek wijst overigens wel uit dat deze trend in de Randstad duidelijker gaande is dan in de rest van het land’, stelt Dorreke Hachmer.

Hoge positie

Dat de vriesverscategorie succesvol is verrijkt met Yes It’s Pizza past volledig bij deze tijd, vinden zowel Hachmer als Leerdam. ‘De smaak is goed en voor drukke alleenstaanden die soms wat minder tijd hebben om te koken is het natuurlijk een uitkomst. Deze hoge positie in de stayersranglijst zagen we niet aankomen. Het is een enorm compliment voor ons team’, aldus Andor Leerdam.

De retail staat absoluut open voor dergelijke innovaties, merkt Dr. Oetker. ‘Ze zijn altijd op zoek naar nieuwe impuls aan de categorie. Wij brengen het product ook heel actief onder de aandacht bij de consument met above en below the line communicatie, zoals TV- campagnes, online video, POS materiaal, demo’s en proeverijen op de supermarktvloer. We zien een enorme verandering in consumentengedrag met een focus op verantwoord genieten. Met Yes it’s Pizza laten we zien dat hier nog veel kansen liggen om de categorie extra te laten groeien. We zitten absoluut niet stil en zullen blijven innoveren en investeren.’

Dit artikel is gesponsord door Dr. Oetker

Kim van den Wittenboer en Casper Roskam van Storck zien veel potentie in de bakcampagne van  Werther's Original.

Bakken met hét karamelmerk van Nederland

Van het favoriete iconische karamelsnoepje tot een recept voor karameldonuts op Instagram; Werther's Original, hét karamelmerk van Nederland, is veelzijdiger dan gedacht. Het bekende snoepmerk laat zien dat je met alle varianten thuis heel goed cakes, koekjes en andere lekkernijen kunt bakken. En dat is ook goed voor de supermarktondernemer.

Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina: ‘De constructiviteit is er bij retailers, op alle relevante vlakken.’

'We hebben producten relevant en betaalbaar weten te houden'

Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van mega inflatie en prijsverhogingen, blikt Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina, terug. 'Maar daardoor ook van samenwerking. Samen met onze handelspartners hebben we de producten betaalbaar weten te houden voor de consument en de relevantie in stand gehouden. Hierdoor was het weliswaar een uitdagend, maar uiteindelijk tóch succesvol jaar.'

V.l.n.r.: Nadia Lotgerink, Jelmer Bergsma en 
Jessica Piarelal.

Starbucks ijskoffie groeit verder met verpakking voor thuis

Sinds 2010 heeft Arla Foods met Starbucks de categorie ijskoffie enorm doen groeien. Dit jaar wordt die groei extra versterkt door de introductie van een Multiserve-verpakking voor thuisgebruik. De komende vijf jaar blijft de groei naar verwachting rond 20 procent per jaar.

Het team van Paulig, met rechts vooraan in blauwe colbert Arthur Ham en in groen vest Joanneke Gamarino.

Paulig wil 'absolute voorloper zijn' op gebied van duurzaamheid

Paulig werkt al lange tijd aan duurzaamheid, maar het bedrijf achter het Tex Mex-merk Santa Maria gaat die inspanningen de komende jaren flink versterken. De 'sustainable development goals' van de Verenigde Naties voor 2030 zijn daarin leidend. 'We willen de absolute voorloper zijn.' Voor de retail betekent dit onder andere aanpassing van verpakkingen, maar vooral nog meer duurzaam assortiment in het schap.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.