'Welke retailer start als eerste met de suikervrije meter?!'

'Welke retailer start als eerste met de suikervrije meter?!'
Managing director Evelien Sanders-De Boer en directeur Retail Sander Bakker van Vrumona: ‘Retail, pak door! Bouw samen met ons de markt!’

Binnen de categorie frisdranken zijn het de suikervrije dranken die een groeiend aandeel voor hun rekening nemen. De vele initiatieven van frisdrankspecialist Vrumona die het gezonder maken van de categorie als speerpunt van haar missie heeft, zorgen dat jong en oud bij merken als Pepsi, Rivella, Royal Club en Sourcy Vitaminwater een keuze kunnen maken die lekker én verantwoord is. Een missie die ook in 2021 een vervolg krijgt.

Frisdranken is een van de grootste en belangrijkste categorieën in de supermarkt en het is geen geheim dat de categorie in volume onder druk staat. Maar als er één onderdeel is dat frisse groeicijfers laat zien, dan is het wel de suikervrije dranken. ‘Vrumona was in Nederland de eerste frisdrankproducent die laagcalorische frisdranken op de markt bracht’, zegt managing director Evelien Sanders-De Boer.

‘Zo introduceerden wij al in 1957 Rivella en later kwamen hier andere merken bij, zoals Crystal Clear en Sourcy. Inmiddels is er van elke frisdrank in ons portfolio een laagcalorische variant. Dat de categorie in volume onder druk staat komt mede doordat suikerhoudende frisdrank in het schap vaak nog de perceptie bepaalt. Terwijl suikervrij de motor van de categorie is. Samen met onze handelspartners moeten we deze kans nu verzilveren.’

Stappen

Vrumona blijft stappen zetten in het realiseren van haar missie: Goed en Gezond Drinken voor Iedereen. Zo heeft de frisdrankproducent sinds 2015 het suikerpercentage van haar frisdranken jaarlijks met circa 5% weten te reduceren en bestaat inmiddels meer dan 58% van het portfolio uit laagcalorische dranken met minder dan 10 Kcal per 100 milliliter. ‘De afgelopen periode hebben we diverse innovaties op de markt gebracht’, zegt directeur Retail Sander Bakker.

‘Om er een paar te noemen: de herlancering van Sourcy Vitaminwater waarbij het gehele assortiment volledig suikervrij is geworden. Uiteraard wél met behoud van smaak. De drank met toegevoegde vitaminen is hiermee het enige vitaminewater in Nederland zonder toegevoegde suiker.'

'Ook met Royal Club hebben we stappen gezet. We hebben voor Royal Club een 0% range geïntroduceerd en nemen daarmee meer dan de helft van de groei van BTGS (het bittersegment) voor onze rekening. En dat in één jaar tijd! Een bewijs dat gezond en genieten prima samengaan. Zo is er nu een 0% suikervariant van Royal Club Ginger Ale, Tonic en Bitter Lemon en volgt het enorm populaire Ginger Beer volgend jaar.’

Lef

‘We hebben serieus mooie stappen gezet’, onderstreept Sanders-De Boer. ‘De groei van Pepsi MAX, de relaunch van Rivella, de introductie van suikervrij in het bittersegment en de nieuwe suikervrije range van Sourcy Vitaminwater. Dat getuigt van lef! Pepsi Max heeft nu het momentum. Het merk groeit jaar op jaar. Dat gaat echt doorzetten, ook in 2021. En we hebben de ambitie om Rivella, dat al erg populair is bij een op de vier huishoudens, onderdeel te maken van het vaste drinkrepertoire. En waar gezondheid altijd al een thema was, is dat nu door Covid-19 nog meer het geval, dus alle reden om door te pakken op suikervrij.’

Als Vrumona bieden we nu onder al onze merken een mooi 0.0 aanbod.”

Nu de horeca dicht is, verschuift het buitenshuis gebruik van drinken naar in home. En ook daar wil de consument genieten, maar dan wel zo verantwoord mogelijk. ‘Als Vrumona bieden we nu onder al onze merken een mooi 0% suiker aanbod. In alcoholvrij bier hebben we dezelfde ontwikkeling gezien. Waar het eerst een beetje als niet volwaardig onderdeel werd gezien, is het nu zeer populair en staat het prominent in de schappen.'

'De volgende stap is gedragsverandering, door de consument die nu nog voor gewone suikerhoudende frisdrank kiest, te bewegen naar suikervrij of suikerarm. Tegen de retail wil ik dan ook zeggen: pak door! Ons aanbod is nu suikervrij. Bouw samen met ons de markt, want op de winkelvloer wordt de keuze immers bepaald. Wie durft het aan om samen met ons als eerste een suikervrije meter te introduceren? Ze mogen me bellen!’

Meer ruimte op winkelvloer

Gezien de dubbele groeicijfers van suikervrije dranken is het zaak deze ontwikkeling ook prominent in het schap te laten zien. Naast de extra meters zijn er natuurlijk nog tal van andere mogelijkheden om de vraag naar verantwoord genieten in te vullen. Denk aan displays, aan second placement of aan promoties voor 0% dranken. Ook gaat Vrumona verder bouwen aan het succes van suikervrij door in 2021 te starten met een 0% suiker, 100% genieten campagne.

‘Ook kijken we naar onze verpakkingsformaten want portiecontrole speelt een belangrijke rol om de suikerinname te beperken’, aldus Bakker. ‘Daarom zullen we in 2021 met een brede range met 25cl verpakkingen komen, voor zowel onze suikerhoudende als suikervrije producten. Maken we de beweging die in alcoholvrij bier heeft plaatsgevonden ook in suikervrije frisdrank, dan is er net zoveel mogelijk.’

Sanders-De Boer noemt dit jaar voor veel bedrijven ‘pittig’. ‘Maar ik heb dit jaar ook fantastische voorbeelden van samenwerking en saamhorigheid gezien. Door ook in 2021 op deze voet door te gaan, kunnen we samen met onze retailers de kansen die de markt biedt optimaal benutten.’

Dit artikel is gesponsord door Vrumona

Onur Arslan, algemeen directeur en Richard Valkenburg, commercieel directeur van KSZ.

KSZ Transport: een blik op de toekomst

In een gesprek met Richard Valkenburg, commercieel directeur, en Onur Arslan, algemeen directeur van KSZ Transport, wordt de aanpak voor de ambitieuze toekomstplannen van het bedrijf besproken. De gezamenlijke visie geeft inzicht in de manier waarop het bedrijf zich blijft ontwikkelen en innoveren om aan de veranderende behoeften van de logistieke sector te voldoen.

Continu nieuwe klanten aantrekken met Smart Activatie

Continu nieuwe klanten aantrekken met Smart Activatie

Rond deze tijd van het jaar maken de meeste marketeers hun plannen voor 2025. FMCG-merken willen logischerwijs het maximale uit retailactivaties halen. Tijdelijke promoties en prijsacties staan al op de kalender. Maar steeds vaker loopt er ook een meer strategische activatie om een constante stroom nieuwe kopers te trekken.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Judith Hoogendoorn, marketing directeur en Maarten Wismans, head of trademarketing & category management bij Flora Food Group.

Steun borstkankeronderzoek: 'Jij smeert, Becel doneert'

In oktober kleurt Nederland roze, een maand waarin wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor borstkanker. Dit jaar lanceert Flora Food Group Nederland, de producent van Becel, een Limited Edition roze verpakking om bewustzijn te creëren rondom borstkanker en het belang van zelfonderzoek. Deze speciale editie is een samenwerking met Pink Ribbon, de organisatie die zich inzet voor onderzoek en preventie van borstkanker.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.