Frisdranken is een van de grootste en belangrijkste categorieën in de supermarkt en het is geen geheim dat de categorie in volume onder druk staat. Maar als er één onderdeel is dat frisse groeicijfers laat zien, dan is het wel de suikervrije dranken. ‘Vrumona was in Nederland de eerste frisdrankproducent die laagcalorische frisdranken op de markt bracht’, zegt managing director Evelien Sanders-De Boer.
‘Zo introduceerden wij al in 1957 Rivella en later kwamen hier andere merken bij, zoals Crystal Clear en Sourcy. Inmiddels is er van elke frisdrank in ons portfolio een laagcalorische variant. Dat de categorie in volume onder druk staat komt mede doordat suikerhoudende frisdrank in het schap vaak nog de perceptie bepaalt. Terwijl suikervrij de motor van de categorie is. Samen met onze handelspartners moeten we deze kans nu verzilveren.’
Stappen
Vrumona blijft stappen zetten in het realiseren van haar missie: Goed en Gezond Drinken voor Iedereen. Zo heeft de frisdrankproducent sinds 2015 het suikerpercentage van haar frisdranken jaarlijks met circa 5% weten te reduceren en bestaat inmiddels meer dan 58% van het portfolio uit laagcalorische dranken met minder dan 10 Kcal per 100 milliliter. ‘De afgelopen periode hebben we diverse innovaties op de markt gebracht’, zegt directeur Retail Sander Bakker.
‘Om er een paar te noemen: de herlancering van Sourcy Vitaminwater waarbij het gehele assortiment volledig suikervrij is geworden. Uiteraard wél met behoud van smaak. De drank met toegevoegde vitaminen is hiermee het enige vitaminewater in Nederland zonder toegevoegde suiker.'
'Ook met Royal Club hebben we stappen gezet. We hebben voor Royal Club een 0% range geïntroduceerd en nemen daarmee meer dan de helft van de groei van BTGS (het bittersegment) voor onze rekening. En dat in één jaar tijd! Een bewijs dat gezond en genieten prima samengaan. Zo is er nu een 0% suikervariant van Royal Club Ginger Ale, Tonic en Bitter Lemon en volgt het enorm populaire Ginger Beer volgend jaar.’
Lef
‘We hebben serieus mooie stappen gezet’, onderstreept Sanders-De Boer. ‘De groei van Pepsi MAX, de relaunch van Rivella, de introductie van suikervrij in het bittersegment en de nieuwe suikervrije range van Sourcy Vitaminwater. Dat getuigt van lef! Pepsi Max heeft nu het momentum. Het merk groeit jaar op jaar. Dat gaat echt doorzetten, ook in 2021. En we hebben de ambitie om Rivella, dat al erg populair is bij een op de vier huishoudens, onderdeel te maken van het vaste drinkrepertoire. En waar gezondheid altijd al een thema was, is dat nu door Covid-19 nog meer het geval, dus alle reden om door te pakken op suikervrij.’
Nu de horeca dicht is, verschuift het buitenshuis gebruik van drinken naar in home. En ook daar wil de consument genieten, maar dan wel zo verantwoord mogelijk. ‘Als Vrumona bieden we nu onder al onze merken een mooi 0% suiker aanbod. In alcoholvrij bier hebben we dezelfde ontwikkeling gezien. Waar het eerst een beetje als niet volwaardig onderdeel werd gezien, is het nu zeer populair en staat het prominent in de schappen.'
'De volgende stap is gedragsverandering, door de consument die nu nog voor gewone suikerhoudende frisdrank kiest, te bewegen naar suikervrij of suikerarm. Tegen de retail wil ik dan ook zeggen: pak door! Ons aanbod is nu suikervrij. Bouw samen met ons de markt, want op de winkelvloer wordt de keuze immers bepaald. Wie durft het aan om samen met ons als eerste een suikervrije meter te introduceren? Ze mogen me bellen!’
Meer ruimte op winkelvloer
Gezien de dubbele groeicijfers van suikervrije dranken is het zaak deze ontwikkeling ook prominent in het schap te laten zien. Naast de extra meters zijn er natuurlijk nog tal van andere mogelijkheden om de vraag naar verantwoord genieten in te vullen. Denk aan displays, aan second placement of aan promoties voor 0% dranken. Ook gaat Vrumona verder bouwen aan het succes van suikervrij door in 2021 te starten met een 0% suiker, 100% genieten campagne.
‘Ook kijken we naar onze verpakkingsformaten want portiecontrole speelt een belangrijke rol om de suikerinname te beperken’, aldus Bakker. ‘Daarom zullen we in 2021 met een brede range met 25cl verpakkingen komen, voor zowel onze suikerhoudende als suikervrije producten. Maken we de beweging die in alcoholvrij bier heeft plaatsgevonden ook in suikervrije frisdrank, dan is er net zoveel mogelijk.’
Sanders-De Boer noemt dit jaar voor veel bedrijven ‘pittig’. ‘Maar ik heb dit jaar ook fantastische voorbeelden van samenwerking en saamhorigheid gezien. Door ook in 2021 op deze voet door te gaan, kunnen we samen met onze retailers de kansen die de markt biedt optimaal benutten.’
Dit artikel is gesponsord door Vrumona