Sinds 2019 is Scover met diverse biersommeliers en ontwikkelaars bezig om persoonlijk bieradvies voor iedereen toegankelijk te maken. Dit doet het bedrijf middels een app die voor de consument gratis te downloaden is in de Appstore en Google Play. Om zichtbaar te zijn in de app kunnen retailers zich aanmelden via een portal. Scover gaat bij een aanmelding aan de slag met het POS-materiaal voor de supermarkten.
Meer omzetmogelijkheden
Met data-inzichten en deskundige kennis van smaak en bier helpt Scover consumenten middels een smaaktest met het vinden van een passend bier. Het bedrijf maakt voor de retail inzichtelijk wat de smaak is van de consument en welke persoonlijke keuzes de consument maakt in het bierschap. Naar aanleiding hiervan kunnen supermarkten ervoor kiezen om het assortiment aan te passen, en zal de consument sneller geneigd zijn om nieuwe bieren uit te proberen.
‘Wij zien in onze resultaten terug dat er veel meer omzetmogelijkheden in de productgroep bier zit als de consument passend bieradvies krijgt’, vertelt Sheila Beers, digital director bij Scover. ‘Hier valt voor ondernemingen nog veel winst te behalen. Uit een eerder onderzoek blijkt dat meer dan 45 procent van de consumenten graag bieradvies wil en dat 90 procent dit dan opvolgt. Dit percentage is de afgelopen jaren alleen maar gegroeid door de toenemende populariteit van speciaalbier.’
Gerichter advies
Pieter Kuizenga, innovator en commercieel manager bij de Maripaan Groep B.V., is ook blij met deze ontwikkeling. ‘Ik roep al jaren dat ik heel erg open zou staan voor een innovatief idee waarbij de consument geholpen is als het aankomt op keuzes maken in het bierschap.’
Kuizenga vervolgt: ‘Keuzes zijn nu vaak gebaseerd op ‘veilig en vertrouwd’ of er wordt een keuze gemaakt waar de consument achteraf spijt van krijgt. Dat is zonde, vooral omdat er nog zoveel te ontdekken valt als het aankomt op smaak en bier. Door beter en gerichter advies te geven zal de klant in onze supermarkten beter de weg kunnen vinden in het grote aanbod van bier, en zal de consument uiteindelijk tot meer aankopen overgaan.’
Inmiddels heeft Scover meer dan 3.000 bieren ondergebracht in 12 smaakclusters, waarmee 99 procent van de Nederlandse biermarkt is afgedekt.
Opstopping voorkomen in het bierschap
Vanwege de huidige COVID-19 maatregelen kunnen consumenten via de Scover app thuis al bekijken welke bieren uit het schap bij hen smaak past. Beers: ‘Zo maak je de keuze thuis al en kun je zelf kiezen of je de bieren online bestelt, of dat je de thuis uitgekozen bieren in de supermarkt je winkelwagen legt. Zo hopen we opstoppingen bij het bierschap te voorkomen. Goed nieuws voor de consument: vanaf medio januari kun je waar en wanneer dan ook via de GPS-functie in de app, precies zien welke supermarkt in de buurt jouw favoriete bieren verkoopt.’
Over Scover
Na een succesvolle introductie op de Horecava 2020, is het Scover-platform de afgelopen maanden uitgegroeid tot smaakplatform met persoonlijk bieradvies. Aan de basis van Scover staat een samenwerking tussen bierspecialisten, smaakprofessors en personalisatie specialisten van PTTRNS.ai. Het doel van Scover is consumenten te helpen met het vinden van een passend bier. Scover gelooft dat er nog veel te ontdekken valt over smaak en bier, en dat dit voor iedereen toegankelijk moet zijn.
Dit artikel is gesponsord door Scover