Van Doormalen Retail Groep is een zelfstandig winkelbedrijf dat op franchisebasis gebruik maakt van de winkelformule van Albert Heijn. Het bedrijf heeft negen supermarkten in het zuiden van het land. HR-manager Karin Wiemer: ‘We vinden opleiden zo belangrijk, dat we het hebben opgenomen in onze medewerkersbelofte. We willen graag dat mensen met plezier werken, dat ze zichzelf kunnen zijn en we willen hen mogelijkheden bieden om zich te ontwikkelen. Zo kunnen ze bijzonder zijn voor onze klanten.’
‘We zien het als een verrijking voor onze mensen als ze de kans krijgen om diploma’s te behalen en te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Natuurlijk is het voor ons bedrijf ook belangrijk dat ze over brede productkennis beschikken en klanten goed kunnen adviseren. De supermarktwereld verandert snel en onze mensen moeten die ontwikkelingen bij kunnen benen.’
Leidinggevenden zelf opleiden
Van Doormalen is bovendien een groeiend bedrijf, met een grote behoefte aan nieuwe leidinggevenden. De ervaring leert dat de beste resultaten bereikt worden met mensen uit de eigen gelederen. ‘Het werk van een leidinggevende in een supermarkt wordt vaak onderschat’, vindt Wiemer.
‘Terwijl een supermarkt een enorm dynamische werkomgeving is, met zeer uitgebreide openingstijden en een groot aantal medewerkers. Onze supermarktmanagers komen bijna altijd uit onze eigen organisatie, zodat ze precies weten voor welke klus ze staan. We besteden daarom veel aandacht aan het opleiden van onze mensen, onder andere via de mbo-opleidingen van SVO.’
Partner in vers
Van Doormalen werkt al jaren samen met de SVO vakopleiding food. Momenteel heeft het bedrijf tien mensen in opleiding. Zij volgen een mbo-opleiding op niveau 2 (Verkoopmedewerker vers), niveau 3 (Afdelingschef vers) of niveau 4 (Bedrijfsleider vers).
De medewerkers leren volgens de BBL (beroepsbegeleidende leerweg), waarbij ze werken en leren combineren. ‘Daar ben ik een groot voorstander van’, zegt Wiemer. ‘Wat onze medewerkers op school leren, brengen ze op hun werk meteen in de praktijk. Andersom kunnen ze ervaringen vanaf de werkvloer direct bespreken op school. Dat versnelt en intensiveert het leerproces.’
Groeimogelijkheden
Janneke Keuning, onderwijsmanager bij SVO: ‘De studenten op niveau 2 gaan onder andere aan het werk met het opbouwen van hun productkennis en het adviseren van klanten. Na het afronden van niveau 3 kunnen ze leiding geven aan een shift op een versafdeling en na afronding van niveau 4 hebben ze de basiskwalificatie om bij Van Doormalen teammanager te worden.’
Keuning vervolgt: ‘Uiteraard spelen bij benoeming in een functie meerdere factoren een rol, zoals ervaring en de mate waarin een medewerker in een competentieprofiel past. Willen ze verder groeien, dan kunnen ze doorstromen naar de hbo-opleiding Ondernemerschap & Retail Management van Avans, waar Van Doormalen ook mee samenwerkt. Steeds meer leidinggevenden met ambitie voor de rol van supermarktmanager starten deze opleiding. Er zijn dus volop groeimogelijkheden.’
Opleiden van talent
Van Doormalen en SVO werken ook naast de mbo-opleidingen samen om te zorgen dat medewerkers veel productkennis hebben, klanten goed kunnen adviseren en productbeleving in de winkels kunnen creëren.
Twee jaar geleden ontwikkelden ze samen bijvoorbeeld de Verscaroussel, tweedaagse trainingen met verschillende versthema’s. De workshops zijn bedoeld voor leidinggevenden, die elk een medewerker mee mogen nemen.
De Smikkelacademie
Bij Van Doormalen staat SVO bekend als de Smikkelacademie, een bijnaam die medewerkers in opleiding bedachten. ‘Een mooi compliment, want in deze naam komen plezier en prestatie bij elkaar’, zegt Wiemer. ‘Onze medewerkers worden uitgedaagd om met versproducten aan de slag te gaan en onze klanten te inspireren met lekkere producten.’
‘SVO en Van Doormalen vinden elkaar in de ambitie om het beste in mensen naar boven te halen. De docenten van SVO hebben echt het doel om onze mensen sterker te maken. Zo krijgen we niet alleen medewerkers die goed zijn in hun werk, maar ook mensen die op persoonlijk gebied stappen maken. Ze zijn zelfredzaam, professioneel en vertalen nieuwe ontwikkelingen op de juiste manier door naar de klant. Dat is enorm veel waard.’
Dit artikel is gesponsord door SVO vakopleiding food