Toen Spadel zichzelf zo’n tien jaar geleden ten doel stelde om tegen 2020 alle dranken klimaatneutraal te hebben, leek dit echt nog een soort droom, vertelt CSR & Corporate Affairs Officer Sanna van Doorn. ‘Maar wel een noodzakelijke.’ De natuur is de basis van ons bedrijf, vult Peeters aan. ‘Daar hebben we alles aan te danken. We weten als geen ander hoe afhankelijk we van natuur zijn en welke impact klimaatverandering hierop heeft. Het is daarom voor ons van groot belang om die klimaatverandering tegen te gaan en in dit streven zijn we nog lang niet klaar.’
Geen eigen emissies meer in 2050
De afgelopen tien jaar bracht Spadel de uitstoot van broeikasgassen met 50 procent per liter product terug. ‘Onder meer door de installatie van 10.000 zonnepanelen’, verklaart Van Doorn, ‘het verminderen van verpakkingsmateriaal en het beperken van het aantal transportkilometers door langere vrachtwagens te gebruiken. Tevens werken we met lokale leveranciers en verkopen we bijna al onze producten in een gebied tot maximaal 500 kilometer van de bron.’
Ter compensatie van de resterende klimaatvoetafdruk investeert Spadel in projecten waarmee andere landen hun uitstoot kunnen terugdringen. ‘Projecten die steeds kleiner worden’, vertelt ze opgetogen. ‘Want in het verminderen van onze CO2-uitstoot weten we steeds grotere stappen te zetten.’ In 2030 wil Spadel de emissies met nog eens 42 procent terugdringen. De ambitie is om in 2050 helemaal geen eigen emissies meer te veroorzaken.
Tussen Albert Heijn en Tesla
De inspanningen van Spadel leveren inmiddels erkenning op uit de markt. Afgelopen september ontving de mineraalwaterproducent het hoogste certificaat voor duurzaam waterbeheer: AWS Platinum. Een maand later volgde het internationaal erkende CO2-neutraal productlabel voor alle mineraalwaters en frisdranken.
Recent werd het bedrijf uitgeroepen tot ‘meest duurzame drankenmerk van Nederland’ in de Sustainable Brand Index. ‘De Sustainable Brand Index is één van de grootste en meest toonaangevende onderzoeken in Europa op gebied van consumentenmerken en duurzaamheid. In de editie van 2021 zijn we niet alleen uitgeroepen tot categoriewinnaar, maar staan we in de overall ranking eveneens op plek 15. Als familiebedrijf tussen grote bedrijven als Albert Heijn en Tesla. Dat betekent dat we echt impact maken!’
Nieuwe strategie
De erkenning betekent tevens een boost voor het team, vertelt Peeters. ‘Dat de afgelopen tien jaar keihard heeft gewerkt om de merken CO2-neutraal te maken en nu doorstoomt naar de netto-nul ambitie in 2050.’ Om die ambitie kracht bij te zetten, verscherpte Spadel recent haar strategie, waarin mens en maatschappij een belangrijke rol spelen. ‘Voorheen focusten we ons voornamelijk op goed doen voor het milieu en de consument’, legt de General Manager uit. ‘In onze vernieuwde strategie trekken we dit door naar onze medewerkers en de maatschappij in het algemeen.’
Investeren in lokale partners
Het doortrekken naar de maatschappij doet Spadel onder meer door jaarlijks 5 procent van de winst te investeren in lokale partnerships. Partnerships zoals met IVN Natuureducatie bijvoorbeeld, legt van Doorn uit. ‘Sinds 2020 werken we samen om een extra impuls te geven aan natuur- en milieueducatie in Nederland, op thema’s als biodiversiteit en het voorkomen van zwerfafval. Jong en oud laten zien hoe leuk, gezond én belangrijk natuur is, sluit naadloos aan op onze filosofie.’
Het uitbreken van de coronacrisis heeft de belangstelling van de maatschappij voor de natuur nog groter gemaakt, vertelt ze. ‘Waardoor het voor de consument steeds belangrijker wordt te weten waar hun eten en drinken vandaan komt. Onze bedrijfsvoering, met als uitgangspunt de natuur, sluit aan bij deze veranderende consumentenbehoefte.’
Betere hydratatie, gezondheid en milieu
In de praktijk komt de vernieuwde strategie van Spadel tot uiting in producten die nog gezonder zijn en nog beter voor het milieu, vertelt Peeters. ‘Producten die aansluiten bij wat de consument wil én onze eigen plannen om in 2025 100% circulair te zijn, zodat onze verpakkingen altijd gerecycled of hergebruikt kunnen worden. Die ambitie betekent het verminderen van onze plastic voetafdruk en het toepassen van gerecycled materiaal maar ook het onderzoeken van nieuwe mogelijkheden op gebied van productontwerp en verpakkingsproductie.’
‘Bij al onze producten staan puurheid, kwaliteit, milieu-impact en consumentengemak centraal. Daarom onderzoeken we nieuwe businessmodellen over hoe we de verpakkingen op een betere manier bij de consument krijgen én hoe we ze weer terug kunnen krijgen.’ Een belangrijke stap hierin is de invoering van statiegeld op kleine plastic flesjes, benadrukt Van Doorn. ‘Die bijna een feit is! Hierdoor wordt het makkelijker om onze eigen op de markt gebrachte verpakkingen terug te krijgen. Essentieel om de kwaliteit van gerecycled materiaal verder te verbeteren.’
Tot slot wil Spadel haar duurzame ambities nog beter verankeren binnen het bedrijf, vertelt de CSR & Corporate Affairs Officer. ‘We zitten midden in het proces om B Corp te worden en het Great Place to Work-traject. Trajecten die ons uitdagen om de volgende stap te blijven zetten en die laten zien hoe ambitieus we zijn als het gaat om ons duurzaamheidsbeleid. Een beleid waarin we verder gaan dan gemiddeld en daar zijn we trots op!’
Dit artikel is gesponsord door Spadel