Han Go van Go-Tan licht toe: ‘Ons familiebedrijf stond 50 jaar geleden aan het prille begin van de kroepoek categorie in de supermarkt. Mijn vader was daar echt de innovator in. Garnalenkroepoek is natuurlijk ook een heerlijk en authentiek ambachtelijk product voor elk moment.’
‘Maar er schuilt wel een keerzijde aan de bron van de keten. De tropische garnalenvangst is momenteel namelijk niet duurzaam te noemen. En elk van die 30 miljoen zakken bevat gemiddeld vier garnaaltjes. Helaas lukt het ons tot nog toe niet om een authentiek smakende kroepoek zónder garnalen te bereiden.’
Verbeteringen in bestaande garnalenvangst
Go: ‘Om een positieve omslag na te streven ben ik zelf op de Javazee meegegaan met garnalenvissers. Daarnaast hebben we ons verdiept in de problematiek, als onderdeel van onze bedrijfsbrede MVO-agenda. Hoewel kroepoek voor Go-Tan het laatste decennium geen kernproduct meer is, zijn wij al sinds 2014 met verschillende oplossingsrichtingen bezig en hebben we ook verbeteringen in de bestaande garnalenvangst bewerkstelligd. Dat vonden wij tot op heden echter niet genoeg.’
Kweekgarnalen
Na jaren research en praten met veel partijen heeft Go die eerste grote stap kunnen zetten. Het kroepoekdeeg wordt nu in Azië ontwikkeld, met garnalen die niet uit de zee komen, maar met kweekgarnalen voorzien van het ASC-keurmerk. Deze kroepoek is zojuist gelanceerd in de markt met de titel 'Beter voor de Zee kroepoek’. Het bedrijf hoopt daarmee een positieve impuls te geven aan de grote garnalenkroepoek categorie en een bewuste keuze te bieden aan de consument.
Met het gebruik van de ASC-kweekgarnalen worden schadelijke effecten van de zeevisserij zo veel mogelijk voorkomen. Go-Tan is met dit product de eerste leverancier ter wereld, van gebakken, echt Aziatische garnalenkroepoek met een duurzaamheidscertificaat.
Beter voor de Zee
Han Go: ‘Met ons nieuwe ‘Beter voor de Zee’ product willen we bewustzijn kweken voor de problematiek in de tropische garnalenvangst en iedere kroepoekliefhebber een duurzamere keuze bieden. In dat streven vinden we brede distributie van het nieuwe product enorm gewenst. We hebben hard aan dit resultaat gewerkt. Ons bedrijf heeft dan ook de deur open staan voor alle partijen die met ons hieraan verder wil werken. Want alleen samen kunnen we relevante stappen zetten.’
* Bron: IRI Nederland
Dit artikel is gesponsord door Go-Tan