Swinkels Family Brewers is de afgelopen jaren een andere rol gaan spelen in de biermarkt. Tot 2017 werd voornamelijk Bavaria verkocht, in een door pils gedomineerd bierlandschap. Destijds onder de naam van Bavaria NV. Maar tijden veranderen en voorkeuren van consumenten ook. Het familiebedrijf, met 300 (!) jaar brouwervaring, voelt de trends haarfijn aan en besloot in 2016 een nieuwe koers te gaan varen. Deze begon in mei van dat jaar met het nemen van een meerderheidsbelang in Palm Breweries.
Behalve Palm, werden door deze overname ook merken als Cornet, Brugge, Rodenbach, Steenbrugge en Estaminet toegevoegd aan het portfolio van de brouwer, die in de volksmond in de regio nog steeds bekendstaat als ‘Bavaria’. ‘Maar die naam stemde niet meer overeen met waar we nog meer voor stonden: we waren meer dan de Brabantse pilsbrouwer’, blikt Daniëlle Leukel terug op die periode. ‘Ook omdat we richting retail en horeca ons op een andere manier wilden positioneren is besloten ons bedrijf van een andere naam te voorzien. En Swinkels Family Brewers helpt ons enorm met de acquisitie, is de afgelopen jaren gebleken.’
Bier&cO
In het veranderende bierlandschap en met een consument die steeds nieuwgieriger werd naar nieuwe bieren, besloot Swinkels Family Brewers nog een stap te zetten om het portfolio uit te breiden. Leukel: ‘Bier&cO is in oktober 2018 onderdeel van ons bedrijf geworden. Geen brouwer, maar een van Europa’s grootste importeurs van craft brewed beverages met bekende merken als BrewDog, Weihenstephan, Flying Dog, Jever, Stelz, Fritz Kola en zó veel meer. Hiermee kunnen we onze klanten voorzien in een veel breder portfolio, waardoor zij beter kunnen inspelen op de behoeften van de consument.’
Craft bier
Enkele maanden later, in februari 2019, werd het minderheidsbelang van 35 procent dat de brouwer al had in Brouwerij de Molen uitgebreid naar een honderd procent belang; een overname dus. De samenwerking met De Molen uit Bodegraven, een wereldwijd bekende bierbrouwerij met een sterk merk dat bekendstaat om uitgesproken bieren, werd hiermee verder verdiept. Ruim twee jaar later, in april 2021, werd het totale bierportfolio van Swinkels Family Brewers nog verder versterkt door de toevoeging van een eigenzinnige Haarlemse brouwerij die bekend staat om de opvallende illustraties op het blik en haar creatieve bieren: Uiltje Brewing Company.
Beide brouwerijen voegen lokale craftbieren toe aan het portfolio van Swinkels Family Brewers en sluiten met hun passie en drive voor het brouwen van goede bieren naadloos aan bij haar familie van brouwerijen. Daarnaast dragen ze bij aan de craft bierrevolutie die in Nederland gaande is. En dat is volgens Daniëlle Leukel belangrijk omdat de consument nieuwe smaken wil leren kennen, en eigen smaak wil ontwikkelen. ‘Speciaalbieren ontdekken is bij veel mensen helemaal in. Vroeger bleef het bij bockbier in de herfst, maar die tijd is voorbij. Supermarkten vergroten het bierschap met meer metrages voor speciaalbier’, weet de portfolio manager.
Alcoholvrij speciaalbier
Behalve de trend van speciaalbier ziet Leukel ook heel duidelijk een toename van de verkopen in alcoholvrij/alcoholarm. Helemaal het summum is volgens haar een alcoholvrij speciaalbier, waarmee de twee belangrijkste trends samengevoegd worden. Swinkels Family Brewers heeft al een breed assortiment aan alcoholvrije bieren, en besloot in juni van dit jaar nog verder uit te bouwen.
Brouwerij De Hoorn, één van de Belgische brouwerijen van Swinkels Family Brewers, lanceerde Cornet Alcohol-free als antwoord op de vraag naar een zacht en smaakvol speciaalbier, maar dan laag in alcohol. De basis is het krachtige blonde Cornet Oaked, waaruit de alcohol onttrokken wordt. Het bier wordt hierna nogmaals ge-oaked (rijpen op eikenhoutsnippers) waardoor de Cornet-signatuur herkenbaar aanwezig blijft bij deze alcoholarme variant met 0,3% alcohol.
Platform
Na jaren van bouwen aan het ultieme portfolio waarmee ze voor elk moment een passend bier kan bieden, neemt Swinkels Family Brewers de volgende stap en roept ze een portfolio-platform in het leven: ‘Dare to Drink Different’. ‘Durf eens wat anders’, vertaalt Daniëlle Leukel. ‘Niet alleen in de kroeg, maar ook in de supermarkt gaan we dat uitdragen middels verschillende activaties. Bijna iedereen vindt (speciaal)bier heel interessant en vindt het leuk erover te leren. Met dit platform willen we daarop inspelen en consumenten helpen in hun ontdekkingsreis. We hebben veel biersommeliers in dienst die de kennis overbrengen naar de consument, zodat die geneigd is geregeld iets anders te proberen’, aldus Leukel. Zo pakt het familiebedrijf de rol van portfoliospeler en laat ze haar passie voor bier ook bij de consumenten leven.
Dit artikel is gesponsord door Swinkels Family Brewers.