100 jaar SPA: 'Een goede basis voor de toeksomst'

100 jaar SPA: 'Een goede basis voor de toeksomst'
Bart Peeters, General Manager Benelux van Spadel.

Zowel het merk SPA Reine als de bottelarij bestaan dit jaar honderd jaar. Van regionale koploper groeide het bedrijf uit tot Europese marktleider. Het geheim achter dit succesvol voortbestaan is 'durven investeren', vertelt Bart Peeters, General Manager Benelux bij moederbedrijf Spadel. 'Zowel in periodes van groei als in crisistijd zijn we blijven focussen op het gezonder en duurzamer maken van onze producten en de omgeving. Dit blijven we ook de komende honderd jaar doen!'

De afgelopen eeuw werd er in de bottelarij van SPA, Spa Monopole, ruim 23 miljard liter aan mineraalwater gebotteld. Van het natuurlijke mineraalwater SPA Reine ging het merk naar dertig verschillende sku’s, die inmiddels via zeven productielijnen worden afgevuld in 100 procent recyclebare flessen; gemiddeld 272.000 per uur en 76 per minuut. Indrukwekkende cijfers, maar nog veel indrukwekkender vindt Peeters de bescherming van de bron die dit alles mogelijk maakt.

Ons mineraalwater komt uit één van de grootste beschermde natuurgebieden van Europa”

Beschermd natuurgebied

‘Er zijn maar weinig bedrijven die kunnen claimen wat wij kunnen claimen’, benadrukt hij, verwijzend naar een recente studie van Arcadis die laat zien dat de inspanningen van Spadel en haar partners in de afgelopen eeuw een positief effect hebben gehad op de biodiversiteit in de beschermingszone rondom de waterbron van SPA. ‘Bovendien komt ons mineraalwater uit één van de grootste beschermde natuurgebieden van Europa.’ Vorig jaar september ontving de mineraalwaterproducent bovendien het hoogste certificaat voor duurzaam waterbeheer: AWS Platinum. Dit volgde kort na het internationaal erkende CO2-neutraal productlabel voor alle mineraalwaters en frisdranken. Als kers op de taart werd Spadel dit jaar ook nog eens uitgeroepen tot ‘meest duurzame drankenmerk van Nederland’ in de Sustainable Brand Index.

Mega-investeringen in de fabriek

De dag voor het interview bracht het Belgische koningspaar Filip en Mathilde een bezoek aan de bottelarij in Spa, om het honderdjarig bestaan en de duurzaamheidsprestaties te vieren. Dit bezoek maakte Peeters vooral trots op wat het bedrijf de afgelopen honderd jaar bereikt heeft op het vlak van het duurzamer en gezonder maken van zowel de producten als de omgeving. De afgelopen vijftig jaar investeerde Spadel dan ook bijna 500 miljoen euro in de fabriek Spa Monopole, vertelt hij. ‘Alles wat we tot nu toe hebben kunnen doen in het verduurzamen maken van onze productie, hebben we gedaan. Van overstappen op groene stroom en ledverlichting, tot elektrische vorkheftrucks, langere vrachtwagens en duurzame brandstoffen…’

Marjolein Dieleman, Country Coördinator Marketing en Senior Brand Manager van Spadel.

Pionier in verduurzaming plastic

Spadel hield al heel vroeg rekening met de milieuafdruk van haar flessen, weet de General Manager. ‘In 1994 stonden we aan de wieg van een wereldwijde primeur: de REF PET Hot Wash, een fles in herbruikbaar plastic specifiek gemaakt voor de Nederlandse markt. Dit is nog steeds één van onze grootste investeringen ooit; maar liefst 54 miljoen euro. Als we nu kijken naar hoe de markt sindsdien geëvolueerd is, kunnen we volmondig zeggen dat we de juiste keuze hebben gemaakt.’ Vooral de afgelopen tien jaar is het hard gegaan, vertelt hij. ‘En wisten we de uitstoot van broeikasgassen met 50 procent per liter product terug te brengen. De komende tien jaar gaan we de emissie met nog eens 42 procent terugdringen en in 2050 willen we zelfs helemaal geen eigen emissies meer veroorzaken.’

Meer aandacht voor (lokale) maatschappij

Waar Spadel de afgelopen honderd jaar voornamelijk focuste op goed doen voor het milieu en de consument, trekt de mineraalwaterproducent dit nu door naar de medewerkers en de maatschappij in het algemeen. ‘In onze recent aangescherpte strategie speelt lokaliteit een belangrijke rol’, legt Peeters uit. ‘Zo investeren we 5 procent van onze winst in lokale partnerships, die (onder meer) natuur- en milieueducatie in Nederland stimuleren. Thema’s die naadloos aansluiten op onze filosofie.’ Dit jaar behaalde Spadel bovendien de Great Place to Work-erkenning voor al haar locaties, vult Country Coördinator Marketing en Senior Brand Manager Marjolein Dieleman aan. ‘Ook zitten we middenin het proces om B-Corp gecertificeerd te worden. Door trajecten als deze dagen we onszelf uit om de volgende stap te blíjven zetten en laten we zien hoe bovengemiddeld ambitieus we zijn als het gaat om ons duurzaamheidsbeleid.’

We zitten volop in een veranderingstraject en zijn aan het versnellen op het vlak van innovatie”

Klaar voor de toekomst

Die ambitie is nodig om Spadel klaar te maken voor de toekomst, benadrukt Peeters. ‘We zitten volop in een veranderingstraject en we zijn aan het versnellen op het vlak van innovatie. Ik denk wel dat we dit bewijzen door niet alleen te spréken over een visie, maar ook daadwerkelijk de innovaties in de markt zetten die dit onderstrepen.’ ‘Recent hebben SPA Touch, onze gearomatiseerde waters, en SPA Reine een make-over ondergaan waarin dat duidelijk terugkomt, vertelt Dieleman.

‘SPA Touch, bestaat vanaf nu, als eerste complete lijn binnen het SPA-assortiment, uit 100 procent gerecycled plastic. Daarnaast zijn de 1,5l flessen van SPA Reine 10 procent lichter dan voorheen, waardoor we jaarlijks zo’n 300 ton aan plastic besparen.’ De kern van de nieuwe verpakkingen is het druppel-etiket geworden, vertelt ze. ‘Dat de puurheid van ons water nog beter uitstraalt.’ Voor 2022 staat een nieuw formaat SPA Reine op het programma, verklapt de senior brand manager alvast. ‘Om meer gebruiksmomenten te stimuleren. En gaat SPA Fruit een belangrijke rol spelen in het vertalen van onze ambities richting de consument.’

‘Wat we de afgelopen honderd jaar hebben bereikt, is een hele goede basis om ook de komende honderd jaar succesvol te zijn’, besluit Peeters. ‘Ondanks de uitdagende periode waarin we zitten, blijven we erin slagen om waarde te creëren voor onze klanten. Als marktleider gaan we ook het komende jaar weer volop investeren in gezonde, lokale en duurzame producten met een lage CO2- voetafdruk!’

Dit artikel is gesponsord door Spadel.

Onur Arslan, algemeen directeur en Richard Valkenburg, commercieel directeur van KSZ.

KSZ Transport: een blik op de toekomst

In een gesprek met Richard Valkenburg, commercieel directeur, en Onur Arslan, algemeen directeur van KSZ Transport, wordt de aanpak voor de ambitieuze toekomstplannen van het bedrijf besproken. De gezamenlijke visie geeft inzicht in de manier waarop het bedrijf zich blijft ontwikkelen en innoveren om aan de veranderende behoeften van de logistieke sector te voldoen.

Continu nieuwe klanten aantrekken met Smart Activatie

Continu nieuwe klanten aantrekken met Smart Activatie

Rond deze tijd van het jaar maken de meeste marketeers hun plannen voor 2025. FMCG-merken willen logischerwijs het maximale uit retailactivaties halen. Tijdelijke promoties en prijsacties staan al op de kalender. Maar steeds vaker loopt er ook een meer strategische activatie om een constante stroom nieuwe kopers te trekken.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Judith Hoogendoorn, marketing directeur en Maarten Wismans, head of trademarketing & category management bij Flora Food Group.

Steun borstkankeronderzoek: 'Jij smeert, Becel doneert'

In oktober kleurt Nederland roze, een maand waarin wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor borstkanker. Dit jaar lanceert Flora Food Group Nederland, de producent van Becel, een Limited Edition roze verpakking om bewustzijn te creëren rondom borstkanker en het belang van zelfonderzoek. Deze speciale editie is een samenwerking met Pink Ribbon, de organisatie die zich inzet voor onderzoek en preventie van borstkanker.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.