Onbezorgd genieten van fris met Vrumona

Onbezorgd genieten van fris met Vrumona
Directeur Retail Sander Bakker en Managing Director Evelien Sanders-De Boer.

De afgelopen jaren werkte Vrumona er, samen met de retail, hard aan om de categorie gezonder te maken. 'Als partner', benadrukt Managing Director Evelien Sanders-De Boer. 'Door transparant te zijn over zowel successen als verbeterpunten, hebben we elkaar goed gevonden en grote stappen gezet. Het komende jaar gaan we onze gezamenlijke missie om de consument gezonder te laten drinken, nog verder uitrollen.'

Van fris kun je onbezorgd genieten, is de boodschap van Vrumona. ‘En die staat centraal in alles wat we doen’, vertelt Sanders-De Boer. ‘Stiekem wil ik weleens schreeuwen ‘van fris kun je óók onbezorgd genieten’, biecht ze op. ‘Want het frustreert soms best weleens dat de perceptie dat frisdrank vol suiker zit, nog steeds heerst. Terwijl we als bedrijf, en als gehele branche, enorme stappen hebben gezet om het aanbod in de categorie gezonder te maken.’

Grote stappen op suikervrij smaken naar meer

Frustratie en motivatie liggen echter dicht bij elkaar, vult Directeur Retail Sander Bakker aan met een knipoog. ‘Hoe harder ze roepen dat fris ongezond is, hoe harder wij werken om het tegendeel te bewijzen.’ Want dat tegendeel is absoluut waar, benadrukt hij. ‘Sinds 2015 hebben we het aantal kcal van onze frisdranken jaarlijks met circa vijf procent weten te reduceren. Meer dan zestig procent van de omzet bestaat inmiddels uit laagcalorische dranken met minder dan 4 kcal per 100 milliliter.’

Iedere innovatie sinds 2018 bedraagt gemiddeld maar 2 kcal per 100 milliliter, gaat hij verder. ‘Hierdoor is het totale suikergehalte van onze merken 40 procent lager dan het marktgemiddelde. Eerlijk is eerlijk: we hebben nog een weg te gaan, maar we zijn toch al behoorlijk goed op weg!’

Door scherp te kijken naar wat er in de markt gebeurt en daarop te anticiperen, groeiden we uit tot categorie-expert”

Samen de categorie laten bruisen

Voor retailers is het frisdrankschap best een puzzel, weet de retaildirecteur. ‘Frisdrank zit weliswaar in de route van de shopper, maar juist door die gewenning is veranderingen aanbrengen spannend. Daarom helpen we ze daarbij, onder andere met onze categorievisie.’ ‘Door scherp te kijken naar wat er in de markt gebeurt en daarop te anticiperen, groeiden we uit tot categorie-expert’, vertelt Sanders-De Boer.

‘Met gedegen onderzoek hebben we de belangrijkste groeikansen in de markt bepaald. Samen met onze partners hebben we de verbinding gezocht om deze groeikansen te ontsluiten op de winkelvoer. Dit doen we op een onderscheidende manier: dare to be different! Zo maken we van frisdrank weer een uitdagende categorie voor de shopper.’

Het gezondere assortiment beter vindbaar

Bakker: ‘Onze suikervrije Pepsi Max groeit veel harder dan cola in general. Dat zien we ook bij nieuwe varianten als een Royal Club Ginger Beer met 0% suiker. Binnen no-time een bestseller!’ Vrumona stimuleert de verkoop van suikervrije varianten door bij het verlagen van het aantal kcal geen enkele concessie te doen aan de smaak. En door op suikervrij te focussen met haar marketinginvesteringen. ‘Wat Pepsi betreft, investeren we zelfs helemaal niet meer in regular en zetten we alles in op suikervrij.’

Op de winkelvloer moet het vooral duidelijk zijn welke producten suikervrij zijn en welke niet. Daarom zet Vrumona volop in op betere navigatie, onder meer door suikervrije frisdrankmeters. ‘Waarmee in één oogopslag duidelijk is welke frisdranken geen suiker bevatten.’ Pilots bij meerdere Hoogvliet-winkels hebben inmiddels uitgewezen dat het ‘0% suiker, 100% genieten’-schap de consument er daadwerkelijk toe beweegt om gezondere keuzes te maken. ‘Momenteel rollen we de pilot daarom verder uit bij Albert Heijn.’

Wij gaan, samen met onze retailpartners, de shopper inspireren met verantwoorde, frisse dranken”

Prikkel je shoppers met spannende smaken

Het komende jaar tilt Vrumona haar gezonder drinken-missie naar een hoger niveau door te focussen op spannende smaken. ‘Volwassen frisdranken’, legt Sanders-De Boer uit. ‘Die passen bij het borrelmoment dat steeds belangrijker wordt, en waarbij alcohol allang niet meer de norm is. Veertig procent van de huishoudens borrelt wekelijks waarvan driekwart van de borrelmomenten thuis plaatsvindt. Daarom gaan wij, samen met onze retailpartners, de shopper inspireren met verantwoorde, frisse dranken.’

‘In 2022 gaan we ook een nieuw, spannend segment omarmen’, verklapt Bakker. Hoe dit segment precies ingevuld gaat worden, blijft nog even een verrassing. ‘Wat ik wel alvast kan vertellen, is dat Royal Club hier het aangewezen merk voor is.’

Frisse blik op de toekomst

Samen met haar retailpartners gaat Vrumona het komende jaar suikervrij nog beter zichtbaar en beschikbaar maken. Van die samenwerking verwacht Bakker veel, vertelt hij enthousiast. ‘Ik heb echt het gevoel dat we die aansluiting op onze missie, die eerdergenoemde verbinding, hebben gevonden. Wat wij als bedrijf voor ogen hebben, wordt daadwerkelijk begrepen en omarmd. De waardering voor onze category teams bewijst dit.’

Daar waar nu al grote stappen worden gezet op suikervrij, heeft Vrumona ook haar vizier op wat daarna zou moeten komen. ‘Wat gebeurt er op het gebied van zoetstoffen?’, stelt Sanders-De Boer zichzelf de vraag. ‘En op het gebied van functionele dranken? Graag wil ik onze retailpartners uitnodigen om samen met ons de handschoen op te pakken en deze antwoorden te vinden. Veel aandacht gaat al uit naar gezond eten, maar gezond drinken wordt vaak vergeten. Door de krachten te bundelen kunnen we hierop samen versnellen!’

Dit artikel is gesponsord door Vrumona.

Onur Arslan, algemeen directeur en Richard Valkenburg, commercieel directeur van KSZ.

KSZ Transport: een blik op de toekomst

In een gesprek met Richard Valkenburg, commercieel directeur, en Onur Arslan, algemeen directeur van KSZ Transport, wordt de aanpak voor de ambitieuze toekomstplannen van het bedrijf besproken. De gezamenlijke visie geeft inzicht in de manier waarop het bedrijf zich blijft ontwikkelen en innoveren om aan de veranderende behoeften van de logistieke sector te voldoen.

Continu nieuwe klanten aantrekken met Smart Activatie

Continu nieuwe klanten aantrekken met Smart Activatie

Rond deze tijd van het jaar maken de meeste marketeers hun plannen voor 2025. FMCG-merken willen logischerwijs het maximale uit retailactivaties halen. Tijdelijke promoties en prijsacties staan al op de kalender. Maar steeds vaker loopt er ook een meer strategische activatie om een constante stroom nieuwe kopers te trekken.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Judith Hoogendoorn, marketing directeur en Maarten Wismans, head of trademarketing & category management bij Flora Food Group.

Steun borstkankeronderzoek: 'Jij smeert, Becel doneert'

In oktober kleurt Nederland roze, een maand waarin wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor borstkanker. Dit jaar lanceert Flora Food Group Nederland, de producent van Becel, een Limited Edition roze verpakking om bewustzijn te creëren rondom borstkanker en het belang van zelfonderzoek. Deze speciale editie is een samenwerking met Pink Ribbon, de organisatie die zich inzet voor onderzoek en preventie van borstkanker.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.