‘De kwetsbaarheid van de supply chain is de afgelopen tijd meer dan ooit naar voren gekomen’, constateert Müller. ‘Het tijdig en in goede staat afleveren van goederen op juiste locatie leek lange tijd een automatisme, maar het is toch wel gebleken dat dit niet meer zo is.’ De eerste periode van de coronacrisis heeft de dienstverlener in koel- en vrieslogistiek de druk op de markt zo goed mogelijk het hoofd geboden door ‘keihard te werken’, vertelt hij, en de volledige focus te leggen op bestaande klanten.
‘Dat betekent dat we een klein beetje op onze handen moesten gaan zitten’, geeft hij toe. ‘Want met de stijgende vraag was het natuurlijk verleidelijk om dit capaciteitstekort op te vangen.’ Het op orde houden van de kwaliteit is echter altijd prioriteit, verklaart hij. ‘Dus hebben we ons bij onze leest gehouden, en goed!’
Oplossingen in vriesvers
Chauffeurstekorten en cybersecurity zijn momenteel de grootste uitdagingen voor de transportsector. Deze zaken staan daarom al een tijd hoog op de agenda. ‘We zijn volop bezig met het opleiden van nieuwe chauffeurs’, vertelt Müller, ‘zodat we aan de groeiende vraag van logistieke dienstverlening kunnen blijven voldoen. En er zijn meer mensen aangesteld en dienstverlening ingekocht om de beveiliging tegen cybercriminaliteit te verbeteren.’
Door de kwaliteit van de business enerzijds op peil te houden en anderzijds naar een hoger niveau te tillen, kan Müller Fresh Food Logistics nu alsnog doorgroeien, blikt de directeur vooruit. ‘Begin 2022 openen we een nieuw diepvriesmagazijn in Lekkerkerk. Vriesvers ontwikkelt zich hard op het moment en de categorie wordt steeds belangrijker voor de supermarktomzet. Daarom zorgen we ook hier voor toegevoegde waarde voor onze klanten, in zowel warehousing en verpakkingsactiviteiten.’ In totaal maakt diepvries inmiddels circa 25 procent van de omzet van het bedrijf uit: ‘Het leeuwendeel wordt gerealiseerd binnen koelvers en op wat beperktere (maar ook groeiende) schaal de opslag van grondstoffen en verpakkingsmaterialen van klanten.’
Verlokalisering van het assortiment
Kort samengevat houdt dit in dat supermarkten, met toch al vaak beperkte opslagruimte, hun voorraad bij Müller Fresh Food Logistics kunnen opslaan. En dat leveranciers de producten op maat voor hun klanten kunnen laten verpakken. ‘Voor producenten vaak lastig om in de eigen fabriek te doen.’ De verlokalisering van het assortiment en bijbehorende acties wordt in zijn algemeenheid belangrijker, voorziet Müller.
‘Omdat wij aan het einde van de logistieke keten zitten, zijn wij de meest logische schakel om hierop in te spelen, vinden wij. Daarom nemen we het vraagstuk van opslag, de juiste consumenteneenheden en verpakkingssoorten uit handen. Wij kunnen zelfs op het allerlaatste moment nog schakelen en zowel op hoofdkantoorniveau als op winkelniveau klantspecifiek leveren.’
Onderscheid ten opzichte van online
Juist dat klantspecifiek leveren helpt supermarkten namelijk in het maken van onderscheid, vertelt hij. ‘In het bieden van een bijzonder assortiment, maar ook een assortiment dat afgestemd is op de lokale consument. Met de opkomst van omni-channel verkopen en online retailers steeds belangrijker.’ Samen met Tony’s Chocolonely heeft Müller Fresh Food Logistics dit voorjaar een paaseitjesmachine ontwikkeld, noemt hij als voorbeeld. ‘Om bijzondere verpakkingen te kunnen afvullen en in specifieke hoeveelheden. In samenwerking met de sociale werkplaats kunnen we bovendien een variatie aan mixverpakkingen maken.’
Van complete vrachten tot doosjes
In totaal zorgen dagelijks zo’n duizend medewerkers ervoor dat er flexibel kleinere hoeveelheden op de juiste plek in Nederland worden geleverd, vertelt Müller. ‘Van complete vrachten tot order picking van doosjes. We werken voor grote multinationals tot kleiner(re) spelers.’ Dit steeds breder en specifieker leveren kan Müller Fresh Food Logistics faciliteren door de flexibiliteit die bij het bedrijf in het DNA zit. ‘We bestaan al meer dan tachtig jaar’, verklaart de directeur. ‘En profiteren van de kracht van een familiebedrijf, waarbij de normen en waarden door de jaren hetzelfde zijn bleven. Tegelijkertijd hebben we ons echter aangepast aan de veranderende wereld om ons heen, waardoor we een groeiend, succesvol én innovatief bedrijf zijn én blijven.’
Verduurzaming van de keten
Een veranderende wereld betekent uiteraard ook duurzamer ondernemen, vindt Müller. ‘Door onze eigen business te verduurzamen, verduurzamen we tenslotte eveneens de keten.’ Müller Fresh Food Logistics investeert dan ook proactief in milieuvriendelijke vrachtauto’s met EURO6-motoren, legt hij uit. ‘Ook rijden we met diverse ‘Lange Zware Voertuigen’ (LZV’s), omdat deze minder CO2-uitstoot hebben door meer volume.’
Toe aan elektrische vrachtwagens is het bedrijf nog niet, maar het heeft al wel elektrische trailers in de vloot. ‘Ook hier speelt kwaliteit en levertijd een rol. We zijn wel bezig met het overschakelen op biobrandstoffen. Alles wat we nu kunnen doen, doen we. Zowel op de weg als in ons warehouse. We compenseren bijvoorbeeld al 100 procent van onze CO2-uitstoot op de weg en hebben duurzame warehouses met zonnepanelen. Op deze manier werken we zo efficiënt mogelijk toe naar een optimale, duurzame dienstverlening.’
Door het bedrijf zo flexibel mogelijk in te richten, slaagt Müller Fresh Food Logistics erin om in te kunnen blijven spelen op alle ontwikkelingen in de markt, besluit Müller. ‘En om aan de vraag van onze (toekomstige) klanten te kunnen blijven voldoen.’ Logistiek is de afgelopen jaren dan ook echt een directieonderwerp geworden, vertelt hij opgetogen.
‘Als logistiek dienstverlener in hart en nieren zijn we het gewend om kort op de bal te spelen. Voor leveranciers en supermarkten wordt dit kort op de bal spelen ook steeds belangrijker. Crisis of geen crisis, op zowel groei als krimp moet je snel kunnen reageren. Door als allround logistiekpartner een zo accuraat mogelijke prognose te maken, en die zo strategisch mogelijk in te zetten, helpen wij onze klanten verder ontwikkelen.’
Dit artikel is gesponsord door Müller Fresh Food Logistics.