'De verrassende groente van vandaag… voor een beter morgen', luidt de slogan van de nieuwe merkcampagne van Bonduelle. ‘Het is namelijk de missie van Bonduelle om te inspireren met plantaardige voeding’, verduidelijkt Category Development Manager, Ancèl Merks-Dost.
‘En om zo bij te dragen aan onze gezondheid en die van de planeet. Met de toevoeging willen we uitdragen wat we doen als merk, maar vooral ook wat we voor consumenten kunnen betekenen en hoe we hen kunnen helpen naar een beter morgen.’
Inspireren met plantaardig
‘Vanuit Bonduelle willen we laten zien dat je met de dagelijkse maaltijd heel makkelijk die stap naar meer plantaardig kunt maken’, legt Brand Manager Frozen Carola Sonnemans uit. ‘Door te inspireren met veelzijdige, vernieuwende en vooral lekkere plantaardige oplossingen en recepten.’ Producten als de Bonduelle Groenten voor Soep. ‘Een mix heerlijke (al gesneden) groenten, zonder extra toevoegingen. Altijd vers op voorraad en makkelijk en snel te bereiden.’
Makkelijk meer groenten binnenkrijgen
Met de Groenten voor Soep, in de smaken tomaat & paprika, pompoen & wortel en courgette & erwt, maakt Bonduelle het nog makkelijker om gedurende de dag meer groenten binnen te krijgen. ‘Nederlanders willen namelijk graag meer groenten eten‘, vertelt ze. ‘Maar dit lukt in de praktijk nog te weinig. Gemiddeld eten we zo’n 134 van de 250 gram die dagelijks wordt aanbevolen. Dat is slechts 54 procent.’
De groente-intake vindt bovendien nog hoofdzakelijk plaats tijdens de avondmaaltijd. ‘Ruim 85 procent. De kans om meer groente te eten zit dus op een ander moment op de dag; de lunch! De soep is ook ideaal als lunch omdat het al binnen 6 minuten op tafel staat. En met één kom soep krijg je al 60% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten binnen.’
Sinds maart ondersteunt Bonduelle Groenten voor Soep zodat de consument de weg naar het diepvriesschap weet te vinden, legt Sonnemans uit. ‘Dat doen we door middel van een tv-campagne, online video en digitale schermen in het straatbeeld. Via social media inspireren we de consument met lekkere recepten. Daarnaast ondersteunen we het concept ook op de winkelvloer, dichtbij het aankoopmoment.’
Minder plastic
Een belangrijk onderdeel van de missie om de gezondheid van de planeet te verbeteren, is het verminderen van plasticgebruik. ‘Daarom zitten de Groenten voor Soep in een nieuwe, recyclebare zak’, vertelt Merks-Dost.
‘In totaal besparen we met deze verbetering zo’n 50.000 kg aan plastic op jaarbasis. Dit zijn meer dan 661.000 zakken! Als grootste groentemerk ter wereld neemt Bonduelle haar verantwoordelijkheid, legt ze uit. ‘We zetten ons actief in om producten en verpakkingen te verbeteren en we maken enorme sprongen op het vlak van duurzame landbouw.
Door gebruik te maken van alternatieve landbouwtechnieken als rotatie van gewassen, mechanische onkruidbestrijding en een zorgvuldig watermanagement, beschermen we de bodem en bevorderen we de biodiversiteit.’
Voedselverspilling tegengaan
Het eten van lang houdbare producten als vriesvers draagt bovendien bij aan het verminderen van voedselverspilling, vult Sonnemans aan. ‘Uit onze zakken vriesverse groenten haalt de consument exact wat hij of zij nodig heeft, de rest kan terug in de vriezer. En met één zak Groenten voor Soep zet je drie tot vier koppen soep op tafel. Doorgaans precies genoeg voor een gezin, of om twee keer van te eten.’
Steeds meer consumenten ontdekken dan ook het gemak en de voordelen van vriesverse groenten, weet de brand manager. ‘Zoals het goed en lang kunnen bewaren ervan, en het feit dat ze snel en makkelijk te bereiden zijn. In een tijd waarin mensen zich meer bewust zijn van gezondheid en duurzaamheid, blijkt vriesvers een goede uitkomst; lekker en altijd vers uit het seizoen. En loopt je planning gedurende de week toch anders, dan hoef je niets weg te gooien!’
Dat Bonduelle met haar innovaties daadwerkelijk zorgt voor meerwaarde, blijkt uit de positieve reacties op de Groenten voor Soep. Merks-Dost: ‘De drie varianten zijn nu al beoordeeld als Gekozen Product van het Jaar én ze zijn bekroond tot winnaar van de Gezonde Innovatie Award. De consument waardeert ons product met een 8.1!’ Een waardering die duidelijk de relevantie aangeeft, vertelt ze. 'Het is makkelijk in gebruik én in het binnenkrijgen van die aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten.’
Dit artikel is gesponsord door Bonduelle.