Herbruikbaar verszakje vervangt traditionele groente- en fruitzakjes

Herbruikbaar verszakje vervangt traditionele groente- en fruitzakjes
Fotografie: Leontine van der Stouw – 10fotografie

Vorig jaar maakte Albert Heijn bekend de plastic zakjes op de groente- en fruitafdeling af te schaffen. Als alternatief kunnen klanten gebruik maken van duurzame verszakjes. Deze verszakjes zijn samen met Paardekooper ontwikkeld, totaalleverancier van duurzame verpakkingsoplossingen. Ze dragen functioneel bij aan de wens om helemaal te stoppen met het gebruik van plastic zakjes voor dit segment.

'Het volledig vervangen van de traditionele hemdtas door een herbruikbare variant is een grote stap in het veranderen van het gedrag van de consument’, vertelt Ebe Bruinsma, Senior Key Accountmanager bij Paardekooper. ‘Want om effectief impact te kunnen maken tenslotte, moet de consument de nylonzakjes daadwerkelijk gaan gebruiken.’

Opgerold zakje

Albert Heijn biedt haar klanten al langer de optie om groenten en fruit te verpakken in herbruikbare nylonzakjes, vertelt hij. ‘Na de eerste introductie bleek dat het gebruiksgemak van het zakje nog verbeterd kon worden.’ De oplossing bleek een opgerold zakje te zijn, dat heel gemakkelijk uit de kartonnen sleeve wordt geschoven en zo direct gebruikt kan worden door de consument. ‘Door het unieke ontwerp blijft de sleeve met EAN-code aan het nylonzakje hangen, zodat deze bij het eerste gebruik netjes afgerekend kan worden bij de kassa.’

Minder plastic en voedselverspilling

Het feit dat de consument een kleine bijdrage voor aanschaf van het zakje betaalt, stimuleert het gebruik. ‘Want wanneer je ergens voor betaalt, wil je er ook profijt van hebben!’, aldus Bruinsma. De zakjes worden nu ook gebruikt om voedselverspilling tegen te gaan, zegt Susan van Kruijsbergen, Duurzaamheidsmanager bij Paardekooper.

Voor het toegankelijke bedrag van €1,00 heeft de consument dus een zak vol groente en fruit én een duurzaam, herbruikbaar verszakje”

‘AGF-producten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna verstreken is, worden dagelijks tegen sterk gereduceerd tarief in de herbruikbare verszakjes aangeboden. Voor het toegankelijke bedrag van €1,00 heeft de consument dus een zak vol groente en fruit én een duurzaam, herbruikbaar verszakje.’ Het Verspil-Me-Niet-zakje, zoals Albert Heijn de actie lanceert, wordt in displays aangeboden op de groente- en fruitafdelingen. ‘Een krachtig duurzaam initiatief en een echte win-winsituatie voor de consument en retailer.’

Totaalleverancier

Paardekooper is totaalleverancier op het vlak van verpakkingen en werkt al meer dan twintig jaar intensief samen met Albert Heijn, Gall & Gall en Etos, legt Bruinsma het partnership uit. ‘We leveren al jaren een compleet assortiment retailverpakkingen. Van herbruikbare shoppers, broodzakken en sapflessen tot salade-, kaas-, vlees- en vele andere verpakkingen. Maar ook diverse schapartikelen, zoals disposable bekers, borden, bestek en glazen. Dat doen we voor meerdere retailers. We leveren zo’n twintig tot dertigduizend verschillende producten uit voorraad, en daarnaast ontwikkelen we veel producten op maat voor onze klanten.’

Tailormade ontwikkeling

De ontwikkeling van het verbeterde nylon AGF-zakje is zo’n tailormade ontwikkeling, vertelt Bruinsma. ‘Na de vraag van Albert Heijn om het gebruiksgemak te verbeteren, hebben wij samen met onze eigen productontwerper diverse innovatieve voorstellen neergelegd. Zowel de kwaliteitsafdeling van Albert Heijn als het team dat introducties in de markt zet, waren hierbij betrokken. Met elkaar hebben we dit ontwerp verder aangescherpt, totdat er uiteindelijk een vernieuwd verszakje op tafel lag, dat beter aansluit bij de wens van de consument.’

Aantoonbaar verduurzamen

Dergelijke verpakkingsoplossingen op maat worden ontwikkeld op basis van onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek, legt Van Kruijsbergen uit. ‘Wij vinden dat je alleen uitspraken mag doen over de milieu-impact van verpakkingen als daar een Life Cycle Assessment (LCA)-analyse aan ten grondslag ligt, die alle fasen uit de levenscyclus van een item in ogenschouw neemt. Ons onafhankelijke onderzoekcentrum, The LCA Centre in Beuningen, kwantificeert daarom de milieu-impact van duurzame verpakkingen versus disposables. Deze onderzoeken worden vervolgens ook nog eens door een externe partij gecheckt (peer review). Op deze manier brengen we de milieu-impact tijdens de gehele levensduur aantoonbaar in kaart. In dit geval is een vergelijking gemaakt tussen het herbruikbare nylonzakje en het traditionele HDPE wegwerp-hemdtasje. Hieruit blijkt dat vanaf zes keer gebruiken, het nylonzakje lager wordt in CO2-footprint dan het eenmalig te gebruiken HDPE zakje.’

Als familiebedrijf met meer dan honderd jaar geschiedenis vinden we het belangrijk bij te dragen aan een betere wereld -ook voor de volgende generaties”

Anders naar verpakkingen kijken

Het aantoonbaar ontwikkelen van duurzame verpakkingsoplossingen sluit aan op de duurzaamheidsvisie van Paardekooper; RESPECT. ‘Een strategie gericht op de toekomst’, vertelt Van Kruijsbergen. ‘Als familiebedrijf met meer dan honderd jaar geschiedenis vinden we het belangrijk bij te dragen aan een betere wereld -ook voor de volgende generaties. We hebben dan ook de ambitie om dé duurzame verpakkingsvoorloper in Europa te worden. Met onze duurzaamheidsstrategie RESPECT dagen we onszelf, en anderen, uit om anders naar bestaande producten, verpakkingen en businessmodellen te kijken. We verlagen de milieu-impact door ons assortiment aantoonbaar te verduurzamen en door op basis daarvan slimme, circulaire verpakkingen en verpakkingsoplossingen te ontwikkelen. We kijken altijd, samen met onze klanten, naar de juiste en meest duurzame oplossing, waarbij we rekening houden met specifieke wensen, (aankomende) wetgeving, productinnovatie en de trends in de markt.’

Partners nodig

‘Met onze kennis en ervaring kunnen wij het verschil maken in de wereld van verpakkingen’, besluit Bruinsma. ‘Maar hier hebben we wel partners voor nodig, zoals Albert Heijn. Juist door het met elkaar ontwikkelen en aanbieden van duurzame alternatieven, zetten we een langdurige positieve beweging in gang. Het vervangen van wegwerp plastic zakjes door nylon varianten lijkt dan ook een kleine druppel in een enorme emmer, maar alle initiatieven bij elkaar vormen uiteindelijk genoeg druppels om die emmer te doen overlopen!’

Dit artikel is gesponsord door Paardekooper

Lancering Haribo F!zz met links Patrick Tax en rechts Jorick van der Miessen.

Soda Straws F!ZZ: de opkomst van de categoriedrijver

Wat in België en Frankrijk al een succes was, werd in Nederland als een trial in de markt gezet, maar is uitgegroeid tot dé drijver van de categorie snoep: Haribo Soda Straws F!ZZ. Patrick Tax en Jorick van der Miessen van Haribo vertellen hoe het succes verder wordt uitgebouwd.

Kim van den Wittenboer en Casper Roskam van Storck zien veel potentie in de bakcampagne van  Werther's Original.

Bakken met hét karamelmerk van Nederland

Van het favoriete iconische karamelsnoepje tot een recept voor karameldonuts op Instagram; Werther's Original, hét karamelmerk van Nederland, is veelzijdiger dan gedacht. Het bekende snoepmerk laat zien dat je met alle varianten thuis heel goed cakes, koekjes en andere lekkernijen kunt bakken. En dat is ook goed voor de supermarktondernemer.

Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina: ‘De constructiviteit is er bij retailers, op alle relevante vlakken.’

'We hebben producten relevant en betaalbaar weten te houden'

Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van mega inflatie en prijsverhogingen, blikt Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina, terug. 'Maar daardoor ook van samenwerking. Samen met onze handelspartners hebben we de producten betaalbaar weten te houden voor de consument en de relevantie in stand gehouden. Hierdoor was het weliswaar een uitdagend, maar uiteindelijk tóch succesvol jaar.'

V.l.n.r.: Nadia Lotgerink, Jelmer Bergsma en 
Jessica Piarelal.

Starbucks ijskoffie groeit verder met verpakking voor thuis

Sinds 2010 heeft Arla Foods met Starbucks de categorie ijskoffie enorm doen groeien. Dit jaar wordt die groei extra versterkt door de introductie van een Multiserve-verpakking voor thuisgebruik. De komende vijf jaar blijft de groei naar verwachting rond 20 procent per jaar.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.