'Bij Ritter Sport zit duurzaamheid in het DNA'

'Bij Ritter Sport zit duurzaamheid in het DNA'

Met volop variatie op het schap weet Nederland de iconische vierkante chocoladerepen van Ritter Sport goed te vinden. Nu is het tijd voor the story behind the square! 'Een bijzonder verhaal over kwaliteit en duurzaamheid', licht Managing Director Benelux Jeroen Homveld toe. 'Door te handelen in harmonie met de natuur, smaakt onze chocolade nog lekkerder.'

Al sinds de oprichting in 1912 richt Ritter Sport zich op het nalaten van een leefbare omgeving voor volgende generaties, vertelt Homveld. ‘Als familiebedrijf zit dat misschien wel automatisch in je dna verweven; die drive om economisch, sociaal én ecologisch een positieve impact achter te laten. We proberen daarom te handelen in harmonie met mens en natuur en zien het als onze plicht om verantwoordelijkheid te nemen binnen onze supply chain.’

Maar bovenal wil Ritter Sport, dat inmiddels wordt geleid door alweer de derde en vierde generatie, écht goede chocolade maken, vervolgt hij. ‘En deze twee zaken gaan wat ons betreft perfect hand in hand.’

Director Benelux Jeroen Homveld.
Director Benelux Jeroen Homveld.

Duurzame cacaoteelt

‘We maken kwalitatieve chocolade, die duurzaam is in de breedste zin van het woord,’ onderstreept Brand Manager Benelux, Janny van der Avoort. De basis hiervoor is gelegd in 1990, blikt ze terug. ‘Toen zijn we begonnen met het Cacao-Nica programma, waarmee we Nicaraguaanse kleine boeren ondersteunen met duurzame cacaoteelt. Inmiddels is dit uitgegroeid tot een samenwerkingsverband met meer dan 3.500 boeren binnen twintig verschillende coöperaties.’

Partners

De inzichten uit dit samenwerkingsverband leidden tot soortgelijke projecten in andere gebieden waar Ritter Sport cacao betrekt, zoals Peru, Ivoorkust, Ghana en Nigeria. ‘We kijken hierbij altijd lokaal naar de uitdagingen die er liggen op economisch, sociaal en ecologisch vlak en hoe we hier als Ritter Sport het verschil kunnen maken voor de betreffende regio. We werken echt als partners samen met de lokale bevolking.’

Brand Manager Benelux Janny van der Avoort.
Brand Manager Benelux Janny van der Avoort.

Eigen cacaoboerderij

Om nog meer controle te krijgen op de productie van cacao, startte Ritter Sport in 2012 met het unieke El Cacao. ‘Onze eigen cacaoboerderij in het oosten van Nicaragua, die dit jaar haar tienjarig jubileum viert!’, licht de brand manager toe. ‘El Cacao is met 2.500 hectare, zo’n 3.500 voetbalvelden, een van de grootste cacaoboerderijen ter wereld. Hiermee willen we laten zien dat cacao uitstekend kan worden verbouwd onder economisch, sociaal en ecologisch verantwoorde omstandigheden én tegen concurrerende prijzen’, vertelt Homveld.

‘Zo wordt er gewerkt op basis van agroforestry. Naast de ruim één miljoen cacaobomen groeien er meer dan dertigduizend andere bomen en planten, die zorgen voor zon-, schaduw- en windbescherming, bijdragen aan de verbetering van de bodemkwaliteit en leefgebieden creëren voor een grote verscheidenheid aan dieren - meer dan 220 soorten. Iets minder dan de helft van het gebied wordt gebruikt voor cacaoteelt. De rest, zo’n 1.200 hectare, is onaangetaste natuur; enorme bos- en watergebieden die ook in de toekomst wild en onaangetast blijven om de biodiversiteit te beschermen.’

Opleidingscentrum La Academia

Op El Cacao wordt de cacaovrucht volledig benut. ‘De schil als organische meststof, de bonen voor de productie van cacao en de pulp voor innovaties als Cacao Y Nada, een chocoladereep volledig gemaakt van de cacaovrucht en op natuurlijke wijze gezoet door de pulp’, legt Van der Avoort uit.

We hebben een eigen opleidingscentrum, La Academia, op locatie en stimuleren we opleiding en training via lokaal onderwijs”

Voor de teelt en de productie van de cacaobonen werken we samen met zo’n 400 lokale werknemers. ‘Zij hebben gekwalificeerde banen, krijgen vanzelfsprekend een eerlijk loon en hebben gratis toegang tot gezondheidszorg. Daarnaast hebben we een eigen opleidingscentrum, La Academia, op locatie en stimuleren we opleiding en training via lokaal onderwijs.’ De eerste oogst vond plaats in 2018 en tussen 2025 en 2027 verwacht Ritter Sport dat El Cacao gaat voorzien in circa 25 procent van hun vraag naar cacaomassa.

Langdurige samenwerkingen

Sinds 2018 koopt Ritter Sport enkel 100 procent gecertificeerde, duurzame cacao in. Maar dit is slechts de basis volgens Van der Avoort: ‘Ritter Sport gaat veel verder dan enkel certificering, we richten ons op langdurige samenwerkingen met cacaoboeren en coöperaties waar zij aan leveren. We voelen ons enorm betrokken bij de landen van herkomst. Ons doel is om de hoogst mogelijke transparantie en traceerbaarheid in de supply chain van cacao te bereiken en de economische, sociale en ecologische situatie in de cacaoteelt te verbeteren door middel van concrete, individuele programma’s ter plaatse in de landen van herkomst.'

'In 2021 ondersteunden we zo’n 70 procent van onze cacao-inkoop met lokale ontwikkelingsprogramma’s. We werken echt als partners samen met de lokale bevolking, in wederzijds respect en met de wens om van elkaar te leren. We kunnen alleen lokale ondersteuning bieden via gerichte programma’s als we de bron kennen. Daarom is ons doel om in 2025 te weten waar onze cacao vandaan komt, wie het verbouwt en onder welke omstandigheden.’

Klimaatneutraal bedrijf

Om het verhaal compleet te maken, is de chocoladeproducent sinds 2020 een klimaatneutraal bedrijf. ‘De natuur biedt ons alles wat we nodig hebben voor de productie van de beste chocolade, het is dan ook onze taak om klimaatverandering actief te bestrijden. Onze volgende stap is om er, samen met onze partners, voor te zorgen dat we in 2025 volledig klimaatneutraal zijn’, aldus Van der Avoort.

Deze manier van werken leidt uiteindelijk tot die onderscheidende vierkante chocoladerepen, boordevol smaakvolle ingrediënten”

Ritter Sport is een bedrijf waar een verhaal achter zit, besluit Homveld. ‘Een verhaal dat onderscheidend is, omdat we ruim dertig jaar aan sustainability learnings toepassen en deze continu naar een nóg hoger niveau blijven tillen om onze chocolade zo duurzaam mogelijk te maken. Deze manier van werken leidt uiteindelijk tot die onderscheidende vierkante chocoladerepen, boordevol smaakvolle ingrediënten. Dit maakt mij persoonlijk trots om voor een bedrijf als Ritter Sport te werken en nog trotser om dit verhaal te vertellen!’

Dit artikel s gesponsord door Ritter Sport

Kim van den Wittenboer en Casper Roskam van Storck zien veel potentie in de bakcampagne van  Werther's Original.

Bakken met hét karamelmerk van Nederland

Van het favoriete iconische karamelsnoepje tot een recept voor karameldonuts op Instagram; Werther's Original, hét karamelmerk van Nederland, is veelzijdiger dan gedacht. Het bekende snoepmerk laat zien dat je met alle varianten thuis heel goed cakes, koekjes en andere lekkernijen kunt bakken. En dat is ook goed voor de supermarktondernemer.

Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina: ‘De constructiviteit is er bij retailers, op alle relevante vlakken.’

'We hebben producten relevant en betaalbaar weten te houden'

Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van mega inflatie en prijsverhogingen, blikt Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina, terug. 'Maar daardoor ook van samenwerking. Samen met onze handelspartners hebben we de producten betaalbaar weten te houden voor de consument en de relevantie in stand gehouden. Hierdoor was het weliswaar een uitdagend, maar uiteindelijk tóch succesvol jaar.'

V.l.n.r.: Nadia Lotgerink, Jelmer Bergsma en 
Jessica Piarelal.

Starbucks ijskoffie groeit verder met verpakking voor thuis

Sinds 2010 heeft Arla Foods met Starbucks de categorie ijskoffie enorm doen groeien. Dit jaar wordt die groei extra versterkt door de introductie van een Multiserve-verpakking voor thuisgebruik. De komende vijf jaar blijft de groei naar verwachting rond 20 procent per jaar.

Het team van Paulig, met rechts vooraan in blauwe colbert Arthur Ham en in groen vest Joanneke Gamarino.

Paulig wil 'absolute voorloper zijn' op gebied van duurzaamheid

Paulig werkt al lange tijd aan duurzaamheid, maar het bedrijf achter het Tex Mex-merk Santa Maria gaat die inspanningen de komende jaren flink versterken. De 'sustainable development goals' van de Verenigde Naties voor 2030 zijn daarin leidend. 'We willen de absolute voorloper zijn.' Voor de retail betekent dit onder andere aanpassing van verpakkingen, maar vooral nog meer duurzaam assortiment in het schap.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.