‘Mayoneur is al in veel winkels in Nederland op het schap aanwezig, maar deze ontwikkeling met Plus Supermarkten is voor ons een belangrijke volgende stap. We gaan ook naar het buitenland, maar de groei op de thuismarkt heeft onze prioriteit’, aldus oprichter Glenn Kruisselbrink.
Mayoneur maakt 100% plantaardige mayo’s op basis van groente en fruit. Het is een belangrijke nieuwe ontwikkeling, in lijn met twee grote, actuele trends: de sterke groei in plantaardig eten en de behoefte aan variatie. ‘Mayoneur biedt unieke smaken. Ze zijn geheel plantaardig en bevatten dan ook geen eieren. Bovendien zijn onze sauzen halal, ze zijn vrij van lactose, gmo’s en gluten. Daarin zijn we echt de voorloper en dat maakt dat ook het buitenland ons graag wil hebben. Zo graag dat ook Hellman’s nu met avocadomayonaise op de markt komt.'
'Het mayoschap was altijd enkel een mayonaiseschap, met enkel de blanke mayo’s, met als enig onderscheid de merken. Maar waarom zijn er geen mayonaises met een smaakje? Zo zijn wij vier jaar geleden begonnen, en inmiddels is de hele markt ermee bezig. Wij hebben echt beweging in het schap aangewakkerd.’
Plus supermarkten
Plus verkoopt sinds week 14 drie varianten: Wasabi Mayo, Truffel Mayo en Spicy Katjang Mayo. Kruisselbrink: ‘Dat zijn de hardlopers, maar ook de meest onderscheidende smaken. Plus is actief met het streven naar goed eten, en kijkt goed rond wat er aan nieuwe innovaties in de markt in opkomst is. En Plus is sterk in maatschappelijk verantwoord ondernemen. Plantaardige producten spelen daar een belangrijke rol in.’
‘Ook onze samenwerking met Trees for All draagt bij aan die mvo-doelstellingen. Een deel van onze opbrengst gaat naar dit initiatief, waarmee je met het planten van bomen kunt bijdragen aan CO2-compensatie en een beter klimaat. Ook dat geeft extra raakvlakken met het beleid van Plus. Het logo van Trees for All staat op het label van onze verpakkingen.’
Mayoneur is nieuw in het assortiment van Plus. De plantaardige mayo’s zijn ook al te vinden bij dertig grotere winkels van Albert Heijn en zestig grotere Jumbo’s, het is opgenomen door de flitsbezorgers Flink, Getir en Zapp, en ook Dekamarkt heeft inmiddels vier varianten opgenomen in het assortiment. De komst van Plus is met in totaal 350 winkels een forse toevoeging aan het aantal verkooppunten in Nederland. ‘In week 18 doen we bij Plus een in-house actie met kortingen, en staan we ook in de folder en in het Plus-magazine.’
Horeca
Ondertussen is ook de belangstelling vanuit de horeca voor Mayoneur groeiende, al heeft die horeca natuurlijk twee moeilijke jaren achter de rug. Kruisselbrink: ‘In het begin richtten we ons helemaal niet op de horeca, maar we kregen zo veel vraag, dat we ook die stap hebben gezet. We zijn nu door Hanos en door Bidfood opgenomen. Hanos heeft het assortiment net uitgebreid van vijf naar zeven varianten, in flessen van 800 ml. Bidfood is begonnen met vijf verschillende sauzen. We kunnen na die lockdowns dit jaar pas goed zien hoe dit gaat lopen.’
Buitenland
Ook in het buitenland is er grote belangstelling voor de innovatieve sauzen van Mayoneur. In het Verenigd Koninkrijk en in Spanje heeft Mayoneur een distributeur met een groot netwerk. Eind maart zijn afspraken gemaakt voor een grote uitrol in het Verenigd Koninkrijk, zowel in foodretail als in horeca. Engelstalige en Spaanstalige etiketten zijn in de maak, en de website heeft internationale pagina’s gekregen. Ook in Spanje heeft de distributeur inmiddels veel contacten gelegd voor de uitrol van Mayoneur.
Kruisselbrink: ‘We hebben Mayoneur wereldwijd als merknaam laten vastleggen. We gaan nu internationaler denken. Ook verschillende andere landen hebben belangstelling, maar Spanje en het VK gaan nu wel heel snel. Maar toch: het buitenland is voor ons een extraatje. Het belangrijkste is eerst dat Mayoneur op de Nederlandse bodem goed stevig staat. Plus, Hanos en Bidfood zijn daarvoor erg belangrijk. En als hier de basis goed staat kunnen we de focus meer naar het buitenland verschuiven.’
Dit artikel is gesponsord door Mayoneur.