De afgelopen jaren zijn steeds meer Nederlanders avocado’s gaan eten in hun zoektocht naar een gezonder voedingspatroon. Vandaag de dag koopt 40% van de huishoudens avocado. Toch is er nog veel onbekend over de toepasbaarheid van de avocado, blijkt uit onderzoek van GfK. Consumenten weten niet in welke recepten ze de avocado kunnen gebruiken en hoe ze het moeten klaarmaken.
Inspelen op consumptiemomenten
Nature’s Pride, de grootste avocado importeur in Europa en het bedrijf achter het Eat Me merk, ziet hierin kansen. ‘Als dé avocado-expert weten wij als geen ander wat deze veelzijdige vrucht te bieden heeft', vertelt Wilbert Hordijk, Marketing & Communicatie manager bij Nature’s Pride.
'Met de ‘Avocado tour’-campagne spelen we hierop in. Samen met de World Avocado Organization is deze campagne opgezet als een zomerfestival. De focus ligt daarbij op heerlijke toegankelijke receptinspiratie voor verschillende eetmomenten gedurende de dag. De avocado is namelijk multi-inzetbaar. Of je avocado nu ‘s ochtends op je brood doet, tussendoor in een salade verwerkt of toevoegt aan je poké bowl tijdens het diner, avocado kan de hele dag.’
Datagedreven shopperstrategie
Nature’s Pride werkt met een datagedreven shopperstrategie, gebaseerd op consumenteninzichten en productkennis. Hiermee helpen ze gericht de consument om vaker van avocado te genieten. Hordijk: ‘Het begrijpen van de consument is essentieel om waarde te creëren. Aan de hand van de avocado shoppersprofielen begrijpen we het aankoopgedrag en spelen we in op hun wensen en behoeften. Ook gebruiken we het online zoekgedrag voor de receptkeuzes. Veel gezochte combinaties, zoals avocado met ei en avocado met zalm komen hierin naar voren.’
Inspiratie en beleving
‘Het ondersteunen van onze retailklanten op de winkelvloer en online staat centraal tijdens de campagne. Naast de promoties organiseren we instore demonstraties met verschillende gerechten om de zintuigen van de doelgroep te prikkelen en de ultieme productbeleving te creëren. De consument kan de avocado voelen, zien, proeven en direct productuitleg krijgen. Met een display omgetoverd tot ‘food truck’ creëren we extra schapruimte en fun in de winkel. Ook de opvallende POS-materialen en receptkaarten ter inspiratie trekken de aandacht. Op deze manier maken we de consument meer bekend met de veelzijdigheid van avocado.’
Online is ‘geotargeting’ ingezet. Hordijk: ‘Hiermee targeten we via social media advertenties gericht op consumenten die binnen een straal van 2 km van een fysieke verkooplocatie wonen. Met het actiemechanisme dat terugkomt in de online advertenties triggeren we deze consumenten om naar de winkel of webshop te gaan. En op een zomerfestival kan muziek uiteraard niet ontbreken. De Eat Me Spotify playlist met zomerse hits geeft een extra impuls aan de campagne.’
Langer genieten, minder verspillen
Voor het gebruik van avocado op verschillende consumptiemomenten heeft de Eat Me avocado nog een bijkomend voordeel. Ze zijn beschermd met een plantaardige beschermlaag van Apeel. Deze beschermlaag zorgt ervoor dat eetrijpe avocado's langer de juiste kwaliteit behouden.
‘Hierdoor geven we de consument langer de tijd om te genieten van eetrijpe avocado’s en helpen we ze voedselverspilling te voorkomen,’ legt Hordijk uit. ‘Als het dan een keer niet past bij je ontbijt, kun je het de volgende dag alsnog in je lunch verwerken. Zo kunnen we allemaal langer genieten van de hoogste kwaliteit en dragen we samen bij aan een betere wereld. Daar gaan wij voor.'
Dit artikel is gesponsord door Eat Me.