Plantaardige producten zijn hot. Daar waar retailers al meerdere jaren fors inzetten op deze categorie, zijn er ook binnen het out-of-home kanaal de afgelopen jaren volop plantaardige menu-items geïntroduceerd. Zo’n dertig jaar geleden kwamen de eerste producten op de markt. Toch staat de categorie nog altijd aan het begin. In Nederland zijn vleesvervangers nog altijd maar zo’n vier procent van de totale retailomzet van vlees.
Academy
Het Giessense familiebedrijf Schouten Europe was in 1990 de eerste Nederlandse partij die startte met de ontwikkeling van vleesvervangers. Schouten levert haar vlees- en visvervangers wereldwijd binnen retail, out-of-home en de voedselverwerkende industrie. Vanuit de familiehistorie is het bedrijf specialist in plantaardige eiwitten. Deze kennis wil het bedrijf graag delen met klanten en geïnteresseerde partijen. Hiervoor werd voor het eerst de Schouten Plant-Based Protein Academy georganiseerd.
Kennisoverdracht
Op het programma stonden diverse sprekers en activiteiten, allen gericht op kennisoverdracht rondom de markt, maar vooral rondom productontwikkeling en grondstoffen. Zo opende CEO Henk Schouten de dag met een terugblik op het ontstaan van de vleesvervanger-categorie en de ontwikkeling van de markt tot dusver. Jeroen Willemsen sprak namens Foodvalley NL op inspirerende wijze over diverse initiatieven om een verschuiving van dierlijk naar plantaardig eiwit te stimuleren.
Tv-kok
Sharon de Miranda is sinds 2015 een vast gezicht als tv-kok bij het populaire tv-programma BinnensteBuiten. Ze bereidde tijdens deze dag een plant-based lunch welke gretig aftrek vond bij de deelnemers van de Academy. Onder andere plant-based spek, vis en rund werden verwerkt in verschillende gerechtjes.
Lokale eiwitteelt
In het begin van de middag lag de focus op de diverse grondstoffen die als basis kunnen dienen voor vleesvervangers. Hierbij werden grondstoffen als soja, tarwe, kikkererwten en tuinbonen belicht. Duurzame landbouw, bodemdiversiteit, opbrengsten per hectare en nutritionele eigenschappen waren aanverwante thema’s die aan de orde kwamen.
Hilde Muylle, Expert Nieuwe Plantaardige Teelten bij het Belgische Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek, sprak over de diverse gewassen die een bijdrage kunnen leveren aan de eiwittransitie en wat daarvoor nodig is.
The Protein Showcase
Na de presentatie van Muylle vond er een tour plaats over de Floriade waarbij The Protein Showcase werd bezocht, een beleefakker met verschillende eiwitgewassen. De bezoekers kregen uitleg over de diverse gewassen en konden in het heerlijke najaarszonnetje rondlopen om de verschillende gewassen te bekijken.
Ketenbrede aanpak
Daphne Sanders, productontwikkelaar bij Schouten vertelde over de do’s en don’ts op het gebied van productontwikkeling. Eén van de conclusies was dat de focus moet liggen op smaak, maar dat prijs, gezondheidsrichtlijnen en duurzaamheid ook een belangrijke rol spelen in het totaalconcept.
Nog te vaak vinden consumenten de plant-based producten niet lekker genoeg om deze structureel vaker te eten. Door de hele keten heen dient er samengewerkt te worden om betaalbare en aantrekkelijke plantaardige alternatieven aan te bieden.
Marktstagnatie
Uit cijfers van IRI en onderzoek van ABN AMRO blijkt dat de groei van de verkoop van vleesvervangers in de supermarkt vanaf het vierde kwartaal van 2021 stagneerde. Het toevoegen van producten op het schap, leidt niet meer per definitie tot groei. Het is voor fabrikanten dus belangrijk om te blijven innoveren en hun producten constant te verbeteren.
Nieuwe impulsen
Ook Trade Marketeer Kees van den Heuvel van Schouten liet tijdens de dag zien dat de categorie vleesvervangers nieuwe impulsen nodig heeft. Bezoekers konden tijdens de Plant-Based Protein Academy met elkaar in gesprek over welke impulsen dit zouden kunnen zijn nu het sentiment van consumenten rondom vleesvervangers wat bekoeld lijkt.
De toekomst
Henk Schouten sloot de dag af met een blik op de toekomst. Kortere ketens, efficiënt grondstofgebruik en minder foodmiles stonden hierbij centraal. In India brengt Schouten al een ultiem voorbeeld hiervan in de praktijk met het project ‘Tempeh Today’. Nationaal gezien wordt er binnenkort gestart met de pilot ‘CHIEF’ in de gemeente Altena. Hierbij wordt onderzocht welke marketingcommunicatiemiddelen effectief zijn om de eiwittransitie te versnellen.
Kennis vergroot
Tijdens break-out sessies aan het einde van de middag, konden de aanwezigen elkaar bevragen over aanpak en visie met betrekking tot de plant-based categorie. Bezoekers van de Plant-Based Protein Academy beschreven de dag als inspirerend en leerzaam. 'De combinatie tussen informatie, ontmoeting en de interactie tussen bezoekers uit diverse kanalen maakte het een zeer geslaagde dag. Wij hebben hier echt onze kennis met betrekking tot plantaardige eiwitten vergroot’, klonk het na afloop.
Dit artikel is gesponsord door Schouten Food.