Begin april 2022 is een online onderzoek uitgevoerd via het GfK ConsumerScan Panel. Hierbij worden consumenten gevraagd een waardering (cijfer) te geven over het bierschap van de retailer waar zij doorgaans hun bier kopen. Daartoe worden retailers door hun eigen klanten op verschillende aspecten beoordeeld voor de categorie bier. Op die manier kunnen verbeterpunten inzichtelijk worden gemaakt.
Jan Linders voor de tiende keer kampioen
Uit het onderzoek blijkt dat de algehele tevredenheid over het bierschap van alle Nederlandse supermarkten is gestegen. Jan Linders komt daarbij voor de tiende keer op rij uit de bus als winnaar in de categorie bier.
Bram Rikken, Senior Category Manager Bier bij Jan Linders, is dan ook verheugd om reeds tien jaar lang met deze erkenning aan de haal te gaan: ‘De biercategorie, en met name speciaalbier, heeft sinds jaar en dag een speciale plaats binnen de formule van Jan Linders. Om dan tien jaar lang verkozen te worden door de Nederlandse shoppers als de nummer 1 retailer in bier is dan ook een heuse eer en bevestiging van de formulefocus, waarbij we consumenten jaarlijks nieuwe en nog betere ervaringen in de mooie bierwereld wensen te geven.'
'Anderzijds brengt ieder jaar dat we als Jan Linders de nummer 1 blijven ook nieuwe uitdagingen met zich mee om deze klant te blijven verrassen', geeft Rikken aan. 'Desalniettemin zullen we de consument ook komend jaar uitdagen nieuwe bieren te ontdekken, te proeven en vooral te laten genieten.’
Voldoende voorraad en vindbaarheid leidt tot klanttevredenheid
Het onderzoek laat zien dat consumenten vooral belang hechten aan voldoende voorraad (van aanbiedingen), aantrekkelijke aanbiedingen en de prijs bij het kopen van bier. Daarnaast is ook de vindbaarheid van bieren voor consumenten van belang, dit aspect volledigt de top 5 van belangrijkste aspecten in 2022.
Ten opzichte van vorig jaar is het belang van voorraad bij aanbiedingen, aantrekkelijke aanbiedingen en lage prijzen sterk toegenomen, terwijl de mogelijkheden op dit gebied (aantrekkelijke aanbiedingen) vanwege het Nationaal Preventieakkoord zijn afgenomen. Hierdoor ontstaat een zekere discrepantie tussen wat shoppers wensen en wat de categorie binnen de huidige context kan bieden.
Blijven innoveren en verrassen met assortiment
Het onderzoek laat zien dat de bierschappen van supermarkten steeds beter worden, maar er is nog voldoende ruimte voor verbetering, met name als het gaat om voldoende voorraad in het schap. Verder zouden retailers nog meer kunnen profiteren van de groei in speciaal- en non-alcoholische bieren. Deze segmenten groeien jaar op jaar en winnen marktaandeel over de jaren.
Om waarde toe te voegen aan de biercategorie blijft AB InBev continu inspelen op de laatste consumententrends. Een voorbeeld hiervan is de lancering van Corona Cero, de alcoholvrije variant van het iconische Corona bier, gebrouwen met 100% natuurlijke ingrediënten. Het heeft dezelfde verfrissende smaak, met subtiele citrustonen die een perfect gebalanceerde smaak leveren. Binnen alcoholvrij liggen voor retailers nog steeds veel kansen. Door variatie aan het schap toe te voegen worden consumenten voor het schap geënthousiasmeerd en de groei van de categorie gestimuleerd.
Victoria
Daarnaast lanceerde de brouwerij dit jaar ook Victoria, een smaakvol en verfrissend sterk blond bier met een subtiele bitterheid, geschikt voor alle seizoenen. Het unieke brouwproces met 100% natuurlijke ingrediënten en de hoge carbonisatie resulteren in een uiterst drinkbaar bier met 8,5% alcohol.
De brouwers selecteerden de fijnste rijst om Victoria een pure smaak en een heldere gouden kleur te geven. Het verfrissend kruidig hoparoma dat typisch is voor een klassiek sterk Belgisch blond bier is perfect gebalanceerd met fruitige toetsen afkomstig van de drie hopvariëteiten, waaronder de 700 jaar oude hopsoort Saaz en de 19e eeuwse Engelse Fuggle. Met Victoria beantwoordt AB InBev de groeiende vraag naar blonde speciaalbieren.
Dit artikel is gesponsord door AB InBev.